Avatar billede per2edb Praktikant
18. januar 2013 - 11:17 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Faktura i 2013 hvor 2012 ikke er afsluttet

Kan i oplyse hvordan man laver en faktura her i 2013, hvor vi endnu ikke har afsluttet 2012?
Jeg købte en opdatering for tid tilbage der kunne dette, men ved ikke hvordan man gør.
Kan i hjælpe
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2013 - 11:27 #1
Avatar billede per2edb Praktikant
18. januar 2013 - 11:36 #2
Du må have misforstået. Det er i summasummarum jeg skal lave faktura her i 2013 hvor 2012 ikke er afsluttet
Avatar billede ottobp Novice
18. januar 2013 - 11:43 #3
altså  du  er  ude  på  det  dybe  vand  datomæssigt  men  det  ved  du  vel  alt  om  :)

indendu  går  i  2012  regnskabet  tipper  du  lige  computerens  ur  nede  i  højre  hjørne  og  siger  at  du  vil  ændre  dato og tid  til  31. dec 2012

så  kan  du  lave  en  faktura  uden  dato protester  i  dit 2012

men  har  du  påbegyndt  2013  med  fortløbende  nr.serie  kørt  videre fra  2012  -  så  får  du  jo  et  problem

hvis  ikke    så  skulle  du  blive  klar  til  at starte  på  2013

otto  b petersen
www.summasupport.dk
Avatar billede idani Praktikant
18. januar 2013 - 11:51 #4
Hej Per2Edb

Inde i Summa vælger du at oprette nyt regnskabs år, uden at afslutte det gamle.

Det gøres fra menuen funktioner.

Derefter vil Summa overf. alle posterne til det nye regnskab - du skal blot huske at lave den overførelse igen efter du har bogført / posteret i 2012 regnskabet.

Dette forudsætter at det du mener er at fakturaen rettelig høre til i 2013 regnskabet.

Venlig hilsen
Ida
Avatar billede ottobp Novice
18. januar 2013 - 11:57 #5
og ja  hvis  det  er  en  2013  faktura  du  helt regulært  vil  lave  i  dag  i  2013  -  men  blot  ikke  er  færdig  med  2012  -    så  starter  du  blot  et  2013  uden  at  afslutte  det  gl.år

det  var  jo  det  nye  i  version  4.0  som  kom  på  banen

obs  Ikke  den  øverste  bjælke  men  godt  ned  i  menuen  på  FILER
Avatar billede per2edb Praktikant
18. januar 2013 - 12:26 #6
Ja det er en faktura her i 2013.
Ida du skriver:
huske at lave den overførelse igen efter du har bogført / posteret i 2012 regnskabet.

Hvordan gør man det?
Avatar billede idani Praktikant
18. januar 2013 - 12:32 #7
Uhhh nu har jeg ikke lige Summa foran mig - men under menuen funktioner er der et punkt - noget i retning af "overfør" efterposteringer til nyt regnskabs år

Venlig hilsen

Ida
Avatar billede ottobp Novice
18. januar 2013 - 12:47 #8
per

  forstår  dig  nu  således  at  det  er  en  faktura  i  2013  som  du  ønsker  at lave -  men  du  er  blot  ikke  afstluttet  2012  (og  måske heller  ikkee  klar  til det)

du  skal  starte  et  2013  nede på linien  ...Opret nyt regnskabsår  (mens  du  er  i 2012  for  så  får  du peget frem fra  2012)  så  får  du  ført  historik  med  over  i  det  nye 2013

Når  du  så  engang  bliver  klar  til  at afslutte  2012  så  bruger  du  linien........  Afslut  regnskab  (mens  du har  2012 åben  selvføølgelig) .....  så bliver  du  guidet  frem  til  at  2012  bliver  lukket  ned  og  evt.  efterposteringer  som  skal  føres  frem  til  2013  -  bliver  dannet  og  kan  overføres  til  korrektion  i  dit  oprettede 2013 regnskab.  Denne  lukning  kan  du  lave  senere  i dag  -  i morgen  eller  om  2  måneder  når  du  er  klar  til  det.

Imens  kan  du    bogføre  for  fuld  fart  både  danne fakturaer  men  også  bogføre  finansbilag  i  2013