Avatar billede Torben_Staehr Nybegynder
16. januar 2013 - 01:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvilket kamera skal jeg købe?

Jeg fotograferer bl.a. klitlandskalber og klitter. Hjelmene(græsset i klitterne) danner nemt moire-mønster. Dette fænomen har jeg læst mig til undgåes ved at lægge et filter ind over billedsensoren. Nikon d800e reklamerer med, at dette filter er væk, og derfro giver bedbre billeder; - men med fare for moire. Hem kan rådgive mig?
Leica skulle heller ikke have dette filter.
Er der noget med at Nikons billedbehandlingsprogram kan "fjerne" filteret på fotos, som er optaget med Nikon-kameraer, med dette filter?

mvh
Torben Stæhr
Avatar billede milter Ekspert
16. januar 2013 - 02:02 #1
Moire-effekten kan opstå i alle digitale billeder og med alle kameraer, uanset pris og kvalitet. Kig på linkene herunder:

http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Digital_Imaging/Moire_01.htm

http://www.google.dk/#hl=da&safe=off&tbo=d&sclient=psy-ab&q=moire+effect+digital+photography&oq=moire+digital+photography&gs_l=serp.1.1.0i19j0i8i30i19.17453.17453.0.21703.1.1.0.0.0.0.78.78.1.1.0...0.0...1c.1.Zse3MB-v6go&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=f8d2edd799dab84d&biw=1272&bih=815

http://www.ishootshows.com/2012/04/09/understanding-moire-patterns-in-digital-photography/

De fleste, gode billedbehandlingsprogrammer kan hjælpe dig med at reducere problemet, men der er ingen garanti for 100% success. I mange tilfælde kan det undgås ved at reducere pixelantallet i billedet, så det passer til det medie, det skal vises i.
Avatar billede finb Ekspert
16. januar 2013 - 09:11 #2
Optag billedet på et gammeldags
lysbillede/dia/negativ, så er du ude over det.
Avatar billede Torben_Staehr Nybegynder
31. januar 2013 - 23:02 #3
Jeg overvejer at springe ud på det dyre vand og købe Nokon d800. Jeg laver også billeder i stor størrelse. men her er der måske alt for mange pixel?
Avatar billede finb Ekspert
01. februar 2013 - 14:14 #4
Prøv om du kan leje/låne Nikon d800
FØR du køber,
Nikon d800 er muligvis overkill.
Avatar billede Torben_Staehr Nybegynder
02. marts 2013 - 15:37 #5
tak for svar
Avatar billede Torben_Staehr Nybegynder
17. marts 2013 - 00:43 #6
tak for svar
Avatar billede milter Ekspert
17. marts 2013 - 10:21 #7
Velbekom :-)