Avatar billede hansuwe Juniormester
15. januar 2013 - 17:11 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Mobiltelefon, SIM kort læser

Hej,
jeg har nogle spørgsmål til emnet SIM-kort læsere.
Jeg har været i udlandet i flere uger og har holdt forbindelse til dem hjemme via min mobiltelefon. Nu ligger der ca 40 udgående SMS og et tilsvarende indkomne, alle formentlig gemt
i mobiltelefonens SIM-kort, i dettes EEPROM afdeling.
Hidtil er ingen af disse slettet. Jeg ville gerne overføre disse SMS-tekster til min PC
og har derfor kigget i internettet efter SIM-kort læsere. Der tilbydes mange forskellige kortlæsere beregnet til de forskellige korttyper, som anvendes i kameraer m.v. For nogle af disse læsere anføres i deres korte beskrivelser, at de også kan udlæse SIM-kort.
Mit spørgsmål er: I hvilket data-format er SMSerne gemt på kortet, og hvis de kan kopieres
til en PC, hvordan ankommer de dér ?
Formentlig medfølger et omsætningsprogram til sådanne SIM-kort læsere, til installation på PCen.
Er der nogen, der har kommentarer til denne procedure, udlæsning og videre redigering af SMS tekster ?
Mvh., HansUwe
Avatar billede sadolin1978 Novice
15. januar 2013 - 18:41 #1
Hvilken mobiltelefon har du. har erfaringer med mærker som sony ericsson og Nokia et lille program der følger med hvos du overføre disse data via. datakabel og i dette program også kan læse dem
Avatar billede hansuwe Juniormester
15. januar 2013 - 22:57 #2
Hej sadolin 1978,
tak for hurtig reaktion. Min lille mobil er en "pensionist-model" fra fa. Doro (svensk)
mrk. "PhoneEasy 605". Hverken i den trykte korte vejledning eller i den mere udførlige vejledning
fra Doro's hjemmeside er angivet, hvilken størrelse SIM-kort der anvendes ( Mini-SIM, Micro-SIM eller Nano-SIM). Jeg har set på nettet, at der findes en hel stribe firmaer som tilbyder SIM-kort læsere.
Mit spørgsmål er således generelt: Hvem har erfaring med denne type kortlæsere,
når der ønskes kopi af SMSer (tekster) fra et SIM-kort til en PC.
Min stationære PC er en HP Pavilion, der bruger Windows XP med SP-3.
Hilsen, HansUwe
Avatar billede sadolin1978 Novice
16. januar 2013 - 12:52 #3
Jeg kunne forstille mig det er mini-sim du har i din telefon.

jeg ved T-Hansen har haft simkort lærere samt program hvor man har kunne lave telefonbog, samt skabeloner til sms, man har også kunne læse det der var på simkortet.

jeg ved ikke om de har det mere jeg kan ikke rigtig finde det på deres hjemmeside.

men jeg har selv erfaring med en sådanne og det har virket hos mig
Avatar billede hansuwe Juniormester
16. januar 2013 - 18:14 #4
Hej sadolin 1978,
tak for din interesse og oplysninger om dine erfaringer.
Jeg har også haft fat i Doro's support, men dér sidder en qvind, som ikke har forstået
mit spørgsmål. Hun svarer, at alle beskeder jo vises på mobiltelefonen, der er ikke brug for
at kunne kopiere tekster.
Jamen det er præcis det jeg ønsker, nemlig på min PC at kunne sammenstille henvendelser
og svar, med de resp. klokkeslet.
Men du siger altså, at kortlæsere tilbydes med tilhørende program til installation på en PC.
Det må formodes, at programmet omsætter besked-data fra mobilens interne format (ASCII-code ?) til noget, der kan læses på PCen (kunne være format .txt). Jeg må se at finde et firma
på nettet, der har en læser til en rimelig pris og hvor de kan give lidt konkrete oplysninger,
evt. en henvisning til fabrikantens net-side med datablad og brugsanvisning.
Mvh., HansUwe
Avatar billede sadolin1978 Novice
16. januar 2013 - 19:09 #5
Ja den jeg har haft havde et program med til den hvor man kunne lave telefonbog, skabeloner til sms og læse sms`er der var gemt på simkortet bemærk her at du evt skal gemme dem på simkortet da de med stor sansynlighed ligger på telefonen.

Om du kan få / købe en sådanne kortlæser mere ved jeg ikke
Avatar billede sadolin1978 Novice
16. januar 2013 - 19:11 #6
her er noget du muligvis kan bruge, det var ikke den model jeg havde men den var også med det gamle RS232 interface

http://www.fnebs.com/kontorartikler/usb-gadgets/usb-sim-kort-laeser-(inkl.-software).asp
Avatar billede sadolin1978 Novice
16. januar 2013 - 19:13 #7
vi prøver igen

http://www.fnebs.com/kontorartikler/usb-gadgets

skriv sim kort læser i søgefeltet
Avatar billede hansuwe Juniormester
18. januar 2013 - 01:13 #8
Hej igen, sadolin1978
tak for den fremsendte link, den førte til det danske handelsfirma 'fnebs' i Grenå.
De viser ganske rigtig en SIM-kort læser med USB tilslutning til en PC. I deres annoncetekst angives, at det er fabrikat SiteCom. Dem har jeg fundet på nettet, de bor i Rotterdam.
På deres netside over produkter (http.www.)sitecom.com/card-readers viser de modellen: MD 010
og angiver, at der medfølger software til læsning af SIM-kort indhold.
Fa. fnebs vil have DKK 179 for denne læser.
Se det minder jo meget om, hvad jeg kender fra mit digital-kamera. Der medfulgte også en CD med program til at overføre billeder til PCen.
OK, ovenpå det har jeg yderligere kigget på nettet og fundet det svenske firma DeltaCo
(http.www.)deltaco.eu/se/search/UCR-132 som laver en læser model UCR-132 til 4 typer kort,
bl.a. Mini-SIM. Også her medfølger software. Denne læser sælges af fa. Føniks, Frederiksberg, for bare DKK 122.
Så vil jeg lige tilføje, at jeg tog fat i Doro's support én gang mere og tydeliggjorde mit spørgsmål. Jeg fik det forbavsende / næbbede svar, at "det er ikke muligt at overføre data fra SIM til PC. Man kan overhovedet ikke forbinde telefonen med en PC"
Sådan ser deres support ud.
Mvh., HansUwe
Avatar billede sadolin1978 Novice
18. januar 2013 - 06:29 #9
Det burde være mulige at overføre data fra telefon til PC
du kan oprette en telefonbog på PC og overføre den til simkortet, og hvis du gemmer dine sms`er på simkortet så vil jeg gætte på det afhænger af det software der er med kortlæseren om den kan læse det.
Avatar billede hansuwe Juniormester
19. januar 2013 - 00:53 #10
Hej sadolin 1978, endnu en gang.
Her er lidt tilføjelse: Den eneste brugbare oplysning om SIM-kortets størrelse i min Doro "PhoneEasy 605", som jeg fik fra bemeldte support-qvind var, at det er et mini-SIM kort. Ellers har hun ikke "en stand forskid" på læsning af et SIM-kort. Hun har ikke fattet, at meningen er, at man piller kortet ud af mobilen og indsætter det i en speciel kortlæser, som så via en USB-forbindelse tilsluttes til en PC, hvor der er installeret et program til formålet. Selvfølgelig kan man ikke forbinde selve mobilen direkte til en PC. Jeg har støvet yderligere rundt på nettet og set detailler om, hvad slags data der ligger på et SIM-kort, men det fører for vidt at berette herom. Jeg vil stole på, at en kortlæser, der kan tage et mini-SIM kort og som leveres med software, kan bruges til mit formål, at "redde" de meddelelser der ligger på kortet, så man ikke møjsommelig skal skrive dem af fra displayet.
Mvh., HansUwe
Avatar billede sadolin1978 Novice
19. januar 2013 - 08:49 #11
en ting du bare skal huske er at gemme dine data på simkortet, om du så tør stole på det software der er med kortlæseren er helt op til dig
Avatar billede hansuwe Juniormester
01. maj 2013 - 22:52 #12
Hej igen (efter tre måneder - -)
I den forløbne tid har jeg som nævnt tidligere støvet rundt på nettet efter leverandører af SIM-kort læsere. Jeg besluttede først at købe en læser fabrikat LogiLink (Made in PRC, Peoples Republic of Cheat) fra et dansk agenturfirma. Den kom med en mini-CD med software. Efter installation af denne forsøgte jeg at starte læseren med korrekt isat SIM-kort. Der skete INGENTING, beskrivelsen i den vejledning, der også lå på CDen, af det der skulle vises på PC skærmen, kom ikke igang. Jeg reklamerede hos sælgeren og bad om en "bytter", men det gad de ikke, de refunderede bare prisen og lod mig beholde enheden.
Så købte jeg en læser fra et andet firma på nettet, "Conrad", som har filialer både i Tyskland og i Sverige. Deres enhed kom også med software på en mini-CD. Efter installationen kiggede jeg på indholdet og fandt, at mange af filerne var identiske med dem, der fulgte med LogiLink-enheden.
Filerne er fra et US-firma: RealTek. CDen er mærket med: RT516X-091106. Jeg kunne starte Conrad-læseren, men det viste sig, at man på "SIM Edit" skærmbillederne kun kan se et ufuldstændigt indhold af SIM-kortet. Jeg kunne læse de indkodede telefon-numre med tilhørende navne, de seneste fem numre der var SMSet til og kun ialt 25 SMS tekster. Yderligere var disse blandede, dels afsendte, dels indkomne meddelelser. Disse 25 tekster kunne så kopieres over på min PC til videre bearbejdning.
Jeg havde jo håbet at kunne læse og kopiere ALLE SMSer på kortet. De er nemlig bevaret. Når man åbner mobilen og vil se hhv. indkomne og afsendte meddelelser, så kan de Alle læses på skærmen. Jeg prøvede for sjov at indsætte SIM-kortet i LogiLink læseren og sætte denne til at bruge Conrad-softwaren. Så fungerede denne enhed også, med de samme begrænsninger som før omtalt.
Så ialt må jeg sige, at jeg er noget skuffet, de to læsere lever ikke op til mine forventninger.
Mvh.,  HansUwe
Avatar billede hansuwe Juniormester
16. maj 2013 - 23:25 #13
hej endnu engang,
af administrator-funktionen for Eksperten er jeg blevet opfordret til at slutte denne tråd.
Jeg ser jo også, at der ikke er vist yderligere interesse for de forskellige del-indlæg, som indkom.
Som nævnt tidligere skal man ikke lade sig afvise af tele-selskabernes eller mobiltelefonernes forhandler-support, som kan hævde, at man ikke kan udlæse indholdet af et SIM-kort.
Det kan godt lade sig gøre ved at udtage SIM-kortet og sætte det i en passende læser.
MEN: tilsyneladende er softwaren fra fa. RealTek utilstrækkelig, man kan kun kigge på nogle få nylige telefonnumre, som der var forbindelse med, og selve indholdet af modtagne og afsendte SMSer præsenteres også kun mangelfuldt.
Det er muligt, at andre software-leverandører har noget, der er bedre. Som nævnt er alle SMS tekster fuldt læselige på selve mobilens display, så de findes stadig i SIM-kortets EEPROM-hukommelse.
Jeg sender dette som endeligt svar.
Tak for interesse til Sadolin 1978,
Mvh. hans uwe
Avatar billede eyvind Seniormester
11. august 2013 - 12:05 #14
Der findes en usb simkortlæser.
http://www.northq.com/faq/da/attachments/363/GSMReader_USB.pdf

Jeg har selv sådan en, men endnu ikke afprøvet den på min Doro.
Min er en Doro 622 som har usb indgang.