Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2013 - 19:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Disk har anvendt 50GB?

Hej eksperter!

Jeg gendannede lige min bærbar til fabriks instillinger,
da der var fejl i windows mappen & kunne ikke starte.
Det køre os nu det hele efter jeg gjorde det.

Men der bliver brugt 50GB som jeg personligt ikke helt forstår hvorfor der er anvendt så meget plads,

Selve windows fylder de 26,7GB men nogle der ved hvad de 23,3 bliver brugt til?

windows plejer ikke at fylde 50GB. så det undre mig.

tak på forhånd.
Avatar billede Bitness Nybegynder
12. januar 2013 - 20:05 #1
Pagefilen - hibernate filen - windows update filer - og en masse udnøvendige pre installeret programmer...

http://lifehacker.com/5426041/understanding-the-windows-pagefile-and-why-you-shouldnt-disable-it

powercfg -h off slettet hibernate filen husk at køre commandprompt i admin mode

C:\Windows\SoftwareDistribution\Download windows update filer

Brug evt dette program til at lokalisere hvor der er brugt mest mb
http://www.jam-software.com/treesize_free/

Og CCleaner er også et våben mod spildplads/oprydning
www.piriform.com/ccleaner
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2013 - 20:17 #2
Jamen.

fks.
hvis man går ind i denne computer > højre klikker > egenskaber > så står der samlet kapacitet. samt brugt plads. som er de 50GB.

går man ind i denne computer > OS > makere alle mapper > egenskaber > så gir det der er installeret de 26,7GB.

De sidste 23,3GB burde jo os vises her > denne computer > OS > makere alle mapper > egenskaber. hvis det var pre installeret programmer, windows update filer, osv.

Pagefilen & Hibernate filen kender jeg intet til.
Avatar billede Bitness Nybegynder
12. januar 2013 - 20:54 #3
Det er netop de 2 filer som bruger en del plads, de er skjult så du ikke kan se dem...
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2013 - 21:29 #4
Virtuel ram er sat til 12241 mb, ca 12GB, så er der ca 11GB tilbage?
Avatar billede Bitness Nybegynder
12. januar 2013 - 21:32 #5
Det var en del den var sat til, har du prøvet powercfg -h off ?

11gb bruges til etellerandet tænke tænke.... hvilken bærbar har du? og regner vel med det er windows 7?
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2013 - 21:37 #6
Det sjove er at da jeg købte den, syns jeg ikke jeg lagde mærke til af den brugte så meget plads.

Det er en Asus rog & jo, det er windows 7. (12GB ram i den)
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2013 - 21:38 #7
Nej, har ikke prøvet powercfg -h off.
Det meste af det er english jeg kan finde på det.
og er ikke meget for af kaste mig ud i noget jeg ikke lige kan finde på dansk da english ikke er min stærke side.
Avatar billede Bitness Nybegynder
12. januar 2013 - 21:46 #8
Jeg kan ikke rigtig se hvad der skulle ellers være tilbage at cleane, kunne det ikke tænkes at asus har brugt 10gb til recovery partion ?

http://pcsupport.about.com/od/tipstricks/ht/disk-management-command.htm
Avatar billede claes57 Ekspert
12. januar 2013 - 21:47 #9
efter gendannelse - ligger der så en mega-stor c:\windows.old mappe (der er dine gamle data - og det passer godt med en dobling af data)
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2013 - 21:48 #10
Der har været recovery partion, Men er der ikke mere efter jeg gendannede den. for hvis jeg skal genskabe den igen. skal jeg bruge windows 7 cd.

Men tænker lidt på om det kunne være rester af recovery partion?
som ikke er blevet slettet?
Avatar billede Bitness Nybegynder
12. januar 2013 - 21:53 #11
Er partionen der stadigt?

powercfg -h off kan frigøre op til et par gb, værd at tage med
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2013 - 21:58 #12
Du siger noget med windows.old. har jeg os læst noget om. men hvor skulle den ligge for kan ikke lige finde windows.old.

Min hdd på 750GB er delt op. 300GB til OS (der er os 5GB SSD)
hvor med 394GB er til data. andet er der ikke, og har der aldrig været.