Avatar billede ShabanArmani Nybegynder
11. januar 2013 - 22:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Bærbar med flere styresystemer

Hej

Jeg studere ingeniør på 4. Semester i Århus. Min nuværende bærbar er ved at være slidt op og derfor søger jeg en bærbar der har de kriterier jeg har brug for. Den skal primært bruges til skolebrug, da jeg vælger at bruge min nuværende som privat.

Først og fremmest, hvis der findes, søger jeg en bærbar med 2 styresystemer. Nu hvor jeg arbejder meget med ubuntu på skolen, og mit fremtidige projekt skal laves i Linux, ønsker jeg en bærbar med både Ubuntu og Windows 7/8 som styresystem. Findes der en bærbar med denne egenskab?

Hvis ikke der gør, har jeg selv svært ved at vælge hvilke bærbar det skal være. Der skal være stor hukommelse da vi har mange programmer. Hurtig, god grafik, ikke alt for stor skærm. Prisen skal dog ikke overstige 8000 +-500, grundet jeg lever på SU.
Gerne en god processor, men dette er vel selvsagt.

Kan evt. være med en SSD harddisk er dog ikke et krav jeg har.

Mac er slet ikke på tale, da jeg ikke kan fordrage deres styresystem.

Er der nogle der kan foreslå mig nogle computere? Har selv svært ved at se hvilke der gode, og hvilke jeg bedst kan udnytte i forhold til mit studie.

PS: På forhånd tak

Hilsen
Shaban
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2013 - 22:08 #1
Avatar billede ShabanArmani Nybegynder
11. januar 2013 - 22:22 #2
Tak for dit svar
Tror den er lidt langsom i forhold til de mange programmer der skal installeres. Er dog heller ikke så glad for Toshiba da jeg har dårlig erfaringer med dem.
Avatar billede buttwipe Juniormester
12. januar 2013 - 13:17 #3
"Tror den er lidt langsom i forhold til de mange programmer der skal installeres":
Mon ikke nærmere det er dig der ikke helt er klar over dit behov.
Jeg tror nærmere den er rigelig stor til det du skal bruge den til, men du kan jo skrive hvilke programmer det drejer sig om.
Antallet af programmer der skal installeres siger ikke noget om hvor kraftig en computer skal være.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. januar 2013 - 16:00 #4
#3 og #1:

  Helt enig - med en Core i7 og 6GB RAM kan du snart ikke købe dig til mere power i en laptop, så mon ikke det rækker? Om man så synes om Toshiba som brand er smag og behag.
  At du så ikke bryder dig om iOS kan da godt undre lidt, når du arbejder med Linux til daglig og skal lave projekt i Linux - iOS ER en Linux... At du jo så kan installere Windows, Linux eller noget helt tredje på både Mac og almindelige PC'ere er jo så en anden sag. Er det totalt udenfor pensum nu?!?

De bedste hilsner
Avatar billede ShabanArmani Nybegynder
12. januar 2013 - 17:45 #5
Til mit forsvar kan jeg fortælle at på min nuværende bærbar har jeg anvendt 270 GB harddisk plads, inkl. alt, og har dog ikke alt for mange mærkelige ting på. På min eksterne harddisk har jeg brugt 230 GB hukkomelse, så det er en pæn klat jeg skal bruge alligevel!

Nej men det siger noget om hvor hurtigt programmerne bliver installeret.

Så dog ikke dt var en Core I7, synes jeg læste dt til I3.
Nej jeg kan bare ikke lide deres opbygning, prisen taler for sig selv, og så den langt fra brugervenlig, vil aldrig kunne styre sådan en, det vil tage en evighed.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. januar 2013 - 18:00 #6
Hvorom alting er, så gå efter Lenovo's T-serie eller HP EliteBook, de kan tåle mosten. Det lyder mest som om det er intern lagerplads, du fokuserer på og uanset i hvilken retning, du kigger, kan de alle for en beskeden pris bestykkes med 1TB traditionel harddisk.
Avatar billede buttwipe Juniormester
12. januar 2013 - 18:03 #7
"Nej men det siger noget om hvor hurtigt programmerne bliver installeret.": Næppe! Og programmerne skal som regel kun installeres en enkelt gang, så om detmermen i3 eller i7 vil ikke ændre noget.

Nu ved jeg ikke hvor gammel din nuværende computer er, men et harddiskforbrug på 270 GB er til at overse nu om dage.

Jeg vil gætte på at enhver pc til en 5-6000,- dækker dit behov. For langt de fleste brugere er behovet ikke så stort som de tror.

Se på eksempelvis på mærker som Lenovo og Asus, så, går det ikke helt galt.

Du ville ikke ud med hvilke programmer det drejer sig om?
Avatar billede ShabanArmani Nybegynder
13. januar 2013 - 14:56 #8
Jeg takker for kommentarerne ville tage et kig på Lenovo og Asus, i har ret i at det bare stor harddisk plads jeg har brug for, måske har jeg ikke selv tænk over dt med harddisk, måske ikke alligevel så stor behov som i selv siger.

Kan godt komme med nogle af programmerne, dog er der mange og ville ikke remse alle op, skole relateret:

En del matematik programmer, Matlab, Maple, Matcad,
Cypress, Atmel, Visual studio, codevision, enterprise architect, VMware og  så fremdeles.

Mange tak for jeres besvarelser
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. januar 2013 - 16:50 #9
Hej igen.

  Lyder fornuftigt, men ingen af programmerne du nævner her, kræver en supercomputer fra NASA, så tag trygt afsæt i det herover. Gå efter noget solid mekanik, så du ikke står op til en eksamen med en skærm, der enten er knækket eller ikke selv kan stå oprejst - eller det, der er værre.

  Der er en årsag til at vi bruger Lenovo og HP i erhvervslivet...

De bedste hilsner
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. januar 2013 - 15:13 #10
Fandt du en løsning, eller....?
Avatar billede ShabanArmani Nybegynder
22. januar 2013 - 16:03 #11
Hej
Neej egentlig ikke synes der mange at vælge imellem men svær at finde en der bedst for pengene