Avatar billede RonnieFaust Nybegynder
10. januar 2013 - 15:39 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af NAS Harddisk - problem med portforward + tilgå server

Hej alle

Nu sidder jeg og er ved at blive stresset over det projekt jeg har sat mig selv for. Måske har jeg taget munden lidt for fuld, at klare det alene, når jeg ingen kæft forstand har på noget af det her.
Men jeg føler jeg er kommet langt i forhold til jeg har fundet ud af det meste selv. Nu sidder jeg fast, og har hårdt brug for jeres ekspertise :-).

Jeg har fået anskaffet mig en fin Synology DS213 med 2x 3TB Harddisk. Den ville jeg gerne have sat op til at jeg kan tilgå den, uden at jeg skal sidde med et LAN-Kabel fra Synology til min computer.
Dette har jeg endnu ikke fået løst. Jeg har været igang med at lege med min router for at portforward de porte jeg skal bruge til FTP (jeg regner med det er det jeg skal bruge for at overføre filer?).

Sådan som min router mm. står hehjemme:
http://i45.tinypic.com/vrao9v.jpg

Jeg har læst mig frem til en masse, bl.a. herinde på siden, hvor jeg læste noget med lokal/offentlig og privat ip-adresser. Jeg har ingen anelse om om jeg har gjort dette rigtigt, men sådan har jeg port forward i min Linksys:

Ekstern/Intern port: 21
Protokol: TCP
Enheds IP: 192.168.1.102

Jeg har lagt mærke til at andre har brugt en IP som kunne være: 192.168.2.1, men hvis jeg ændrer min til dette, så brokker den sig over at jeg ikke kan skrive 2.1 til sidst.

Jeg prøver derefter at skrive min egen ip adresse ind (den man får når man går ind på myip.com), når jeg vil tilgå en server: ftp:/min-ip/ hvorefter jeg skriver brugernavn og adgangskoden til min synology, men så kommer der denne fejlmeddelelse: Der var problemer med at oprette forbindelse til serveren "XX.XXX.X.XXX". Kontakt systemadministratoren for at få flere oplysninger.

Det jeg bl.a. undrer mig over er, om min Synology ikke skal have login-oplysninger til mit netværk for at logge på, eller er det irrelevant når der er LAN-kabel i?

Jeg tror ikke det er noget vildt jeg mangler at gøre - det er nok mere min forståelse for tingene der halter! Hvad gør jeg galt?

Jeg kører med OSX 10.8 på min Mac, hvis det har noget at sige?

Med Venlig Hilsen
Ronnie
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. januar 2013 - 17:31 #1
Hej, og velkommen til.

  Vi er nød til at have lidt mere info først:

1. IP# på din Linksys router.
2. IP# på dit Synology NAS.

Dit NAS skal tilkobles switchen og logon er ikke nødvendigt, med mindre den selv skal kunne tilgå noget på nogle af de maskiner, der ellers er på netværket.

Det er dit NAS's lokale IP#, der skal forwardes i routeren. Og kun port# for de protokoller, du gerne vil kunne tilgå den via, altså f.eks. FTP, som du er inde på her.

De bedste hilsner
Avatar billede RonnieFaust Nybegynder
10. januar 2013 - 22:19 #2
Mange tak for dit svar!

Det lyder til du har godt styr på det - modsat mig, der aldrig har leget med netværk osv. før (udover at sætte en trådløs router til svigermors lejlighed). Så jeg er virkelig rookie til dette.

Nu sidder jeg på en Mac computer, og jeg har læst mig frem til at på Windows kan man se de forskellige ip-adresser når man skriver ipconfiq i terminalen, men det virker ikke på mac.

Men den ip jeg skriver for at tilgå min Linksys router er: 192.168.1.1 (jeg ved ikke om det er en privat eller lukket, eller om der er forskel på disse?)
I min Synology Assistant, står der at min Synology har ip'en: 192.168.1.102

Er det rigtigt?

Jeg glemte at tegne på mit fine billede, der beskriver min opsætning, at Synology godt nok sidder på Switchen.

Hvis det er rigtigt, at min Synology har ip'en 192.168.1.102, er det så rigtig, den måde jeg har forwardet portene på?

Igen, tak for dit svar!

Mange hilsner
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2013 - 03:00 #3
det smarteste ville være at skide på hvad den har af nummer, og så sætte den op som netværksdrev inde i dit OS
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. januar 2013 - 08:06 #4
Hej igen.

  Dine adresser lyder fornuftige nok (de er alle "lokale" eller "private", alt afhængig af, hvad man nu er vant til at kalde det - det er et klasse C net).
  Men vi skal også være sikre på at du vil forwarde porte af de rette årsager. Er det fordi, du ønsker at kunne tilgå dit NAS fra internet, eller vil du kun kunne bruge det indenfor dit eget netværk i huset?
  Skal det kunne bruges fra internet, skal der laves port forward af f.eks. port 21 for IP#192.168.1.102 - er det kun lokalt, skulle du kunne ramme dit share på NAS'et direkte fra "Finder" på Mac'en ved at angive IP#192.168.1.102 som den server, du vil kigge på.

/Carsten
Avatar billede RonnieFaust Nybegynder
12. januar 2013 - 16:08 #5
Altså, formålet har været at jeg kunne lave backup, lagre film, musik mm. på min NAS, så når jeg er steder henne, kan streame film i stedet for at slæbe min gamle eksterne harddisk med strømkabel og usb-kabel.
Derudover skulle det være meningen at både mig og min kæreste kan lave backup på den når vi er hjemme i lejligheden. Så det hele bliver dejligt nemt, og at vi ikke skal bekymre os om, hvis computerne går ned.
Derudover vil jeg også gerne bruge den til mit arbejde, da jeg er grafisk designer, så vil jeg gerne have et sted at lagre mine kunders projekter, så hvis jeg skal til møde, kan jeg altid hive computeren frem og koble på NAS'en.

Her er et billede af portforward på min router (Linksys): [IMG]http://i45.tinypic.com/2v97q5d.png[/IMG]

Her er linket til de netværksporte som Synology bruger:
http://www.synology.com/support/faq_show.php?q_id=299

Det lyder til jeg har gjort det rigtigt, men alligevel virker det ikke. Jeg har forsøgt at skrive ip'en i finder (192.168.1.102), hvor den derefter spørger om login oplysningerne. Når jeg så har indtastet dem, står den bare og tænker. Der sker ikke noget, andet end at den stopper med at tænke, og så kan jeg prøve forfra (jeg er sikker på at login-oplysningerne er rigtige).

Hvad gør jeg forkert?

- Ronnie
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. januar 2013 - 17:54 #6
Hej igen, Ronnie.

  Jeg tror du skal starte med at få bekræftet, at alt fungerer efter hensigten, når du er på dit hjemme-netværk.

  Så tænker du dig godt om, inden vi går videre, for at gøre en netværksenhed synlig på internet, især med både personlige og forretningsmæssige oplysninger på, uden at have en solid forståelse af både de sikkerhedsmæssige og juridiske implikationer af det - det vil jeg, med al respekt, kalde for en RIGTIG skidt ide.

/Carsten
Avatar billede RonnieFaust Nybegynder
12. januar 2013 - 18:08 #7
Hej Carsten

Det var blot eksempler på hvad jeg havde tænkt på, så du fik en forståelse for hvilke porte der evt. skal åbnes (forwarded?), så jeg kan ligge data ind på min NAS.

Hvilket indhold der skal ligge derpå behøver ikke være arbejdsrelateret (som ikke indeholder personfølsomme/virksomhedsfølsomme oplysninger), men som jeg skrev - også film og backup.

Den Thomson router jeg har, fungerede som kabelmodem samt router i én. Jeg ringede til Stofa, for at slå routerfunktionen fra, så det kun fungerer som et kabelmodem. Det regner jeg med fungerer nu.
Dertil har jeg købt en Linksys router som jeg har smidt på, hvor jeg regner med at det er den jeg skal portforwarde - altså, under dens indstillinger og ikke indstillingerne på Thomson.

Det jeg gerne vil er blot at kunne få forbindelse til den via internettet, samt at få forklaret om det jeg har gjort indtil nu er rigtigt, og hvordan jeg evt. kan komme videre.

Mvh. Ronnie
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. januar 2013 - 18:14 #8
Hej igen.

  Som jeg læser de NAS'er, burde det være nok at forwarde port 21, så der kun er adgang til den udefra som FTP-server. Men det burde også kunne efterprøves fra indersiden, om det er korrekt opsat.

  Men tænk dig nu godt om, inden du gør backup og film tilgængelige for lille Brian på Nørrebro, eller Ahmed i Afghanistan et sted.

De bedste hilsner
Carsten
Avatar billede RonnieFaust Nybegynder
12. januar 2013 - 23:21 #9
Hvordan afprøver jeg dette? Om det virker når jeg er koblet på mit eget net? Er det bare ved at skrive ftp:/ipadresse/ og så skrive brugernavn og adgangskode?
For hvis det er, så virker det ikke :(.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. januar 2013 - 11:22 #10
Hej igen.

  Det brude være rigtigt nok. Så skal du have fat i opsætningen af NAS'et først, sikre dig at FTP rent faktisk er kørende, og selvfølgelig at din bruger er oprettet?

/Carsten
Avatar billede RonnieFaust Nybegynder
03. maj 2013 - 13:29 #11
Efter jeg fik kontaktet Synology's support, fik jeg det op at køre.
Det jeg havde problemer med, var at få åbnet FTP på Synology'en, og så var det egentlig bare at skrive den rigtige ip-adresse i FTP-clienten, og så var det dét.
Pinligt! Men tak for hjælpen alle! :-)
Avatar billede RonnieFaust Nybegynder
03. maj 2013 - 13:31 #12
Eftersom du tog dig tid til at hjælpe mig, vil jeg gerne give dig de point for et svar. Hvis du gider at skrive en kommentar :-)?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. maj 2013 - 15:18 #13
Det kan du tro - godt du kom i mål med det.