Avatar billede Tomw Nybegynder
09. januar 2013 - 21:49 Der er 19 kommentarer

Mangler SATA porte til SSD - duer denne?

Jeg har alle fire SATA porte i mit bundkort optaget.

1. HD 1 / OS
2 og 3. To HD i raid
3. DVD drev

Jeg vil gerne smide en 160 GB SSD disk i som drev til OS og endnu et SSD i som drev til videoredigering.

Men jeg er altså løbet tør for SATA porte. Der er 4 i mit bundkort (som er et MSI, jeg kan ikke huske præcist navn, men sidder i en HP i7 cirka 1½ år gammel).

Jeg mangler to SATA porte da jeg gerne vil have dette setup:

1. SSD / OS
2. SSD / Videoredigering, scratch disk.
3. HDD 1 TB - det jeg nu bruger son OS
4 og 5. To HDD i raid 0 til at rendere video til.
6. DVD drev.

Jeg har fundet et PCI combo expansion card, som for mig lyder som det rigtige, men mystisk nok kan ingen af forhandlerne sige andet end at de 'tror det er det rigige til formålet'. En enkelt sagde han ikke kunne svare da han ikke kunne se på pakken eller beskrivelsen 'om det har selvstændig controller'.

Så jeg er lidt lost, og gider da ikke købe et produkt og gå og vente på det og i øvrigt købe to dyre SSD drev hvis så skidtet ikke virker.

Så hermed fremme ved mit spørgsmål: For at kunne sætte to flere drev til og i øvrigt opnå bedst mulige resultat ved tilføjelsen af de to SSD drev, er dette så det rigtige produkt til formålet:

http://www.edbpriser.dk/i-o-hub-og-kort/transcend-pdc3-combo-expansion-card-id-5349405.aspx?q=pci+sata

Og hvis ikke, hvad skal jeg så se efter?

Omtalte produkt linket har to SATA porte 6gb og i øvrigt 2 USB 3.0 porte som jeg sabgtens kunne bruge da min PC ikke har USB 3.0.

Håber på hurtigt brugbart svar. Tak fordi du gad læse.

Tom
Avatar billede claes57 Ekspert
09. januar 2013 - 21:56 #1
er du helt 100 på, at der er plads til kortet lige ved side af grafikkort (hvis du har et sådanne som indstikskort). Grafikkort kan godt fylde lidt mere en lige den ene plads, der er afsat, og så er der ikke længere plads til et kort i nabo-pladsen.
Avatar billede Tomw Nybegynder
09. januar 2013 - 23:09 #2
Skal det sidde i nabopladsen? Jeg er 100 på at der er plads til ikke bare et men to kort i maskinen, men jeg erindrer ikke på stående fod om der er plads lige op ad grafikkortet.
Avatar billede graf Nybegynder
09. januar 2013 - 23:45 #3
Det ser da ud til du har fundet det rigtige expansion kort. Er du opmærksom på, at kortet skal tilsluttes PCI EXPRESS slot?
Avatar billede Tomw Nybegynder
09. januar 2013 - 23:56 #4
Nope. Og selvom jeg kender ordet, ved jeg helt ærligt ikke hvad det er?
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2013 - 08:19 #5
hvis der er plads i maskinen og der er ekstra til graffikkort kan du bruge sådan et kort som det her

sidder i min egen

revo drive x2 220 gb

http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/ocz-revodrive-x2-pci-express-ssd-solid-state-disk-220-gb-id-4888097.aspx

+

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16820227711

Read: Up to 730 MB/s

Write: Up to 690 MB/s

du kan defragmentere det - det bør man ikke gøre i ssd diske

m.v.h
Avatar billede claes57 Ekspert
10. januar 2013 - 09:26 #6
hvis du åbner maskinen, så er der lige ved siden af grafikkortet et lille stik - derefter to lange stik.
Det kort, du har valgt passer til det lille stik, så det kan kun sidde i den ene plads.
Ellers skal du finde et kort, der kører på alm pci-bus (og det er dumt, da det er langsommere end pci-express kortet).
Avatar billede graf Nybegynder
10. januar 2013 - 10:25 #7
Der findes to slags PCI. Alm PCI kom først, herefter blev PCI Express opfundet. De sprækker (slots) som et indstikskort skal sættes i på bundkortet er forskellige for alm. PCI og PCI Express.
Det kommer således an på om du har et ledigt EXPRESS slot.  Hvis du har et ledigt, skal expansionkortet passe til.
Prøv at Google PCI EXPRESS, så du kan se forskellen på dette og alm. PCI.
Avatar billede Tomw Nybegynder
11. januar 2013 - 01:57 #8
Jeg får lige fundet ud af hvordan PCI E ser ud og åbnet dyret i morgen og tjekket. Hvis det ikke er åbenlyst for mig, tager jeg et billede af indmaden, s I forhåbentligt kan hjælpe ud fra det.

Så stick around...
Avatar billede Tomw Nybegynder
11. januar 2013 - 16:09 #10
Så vidt jeg kan se er der tre ledige PCI E slots (de tre sorte). Og så vidt jeg kan se er der god plads. Jeg forstod ikke den med om dette kort SKAL sidde lige op ad grafikkortet. Og jeg kan ikke vurdere, om der er plads til dette.

Tag et kig på indmaden, og gør mig lidt klogere, tak.

http://postimage.org/image/vveh11lk5/

http://postimage.org/image/jhaea2f1n/

Yderligere anvisninger til hvordan jeg kommer videre er meget velkomne. Det store spørgsmål for mig er vel om alt ser okay ud, og jeg bare køber det kort jeg linkede til i første indlæg og derefter to SSD disks, og så kører det bare?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. januar 2013 - 16:16 #11
du har sørme et bundkort med 3 pci-e stik og ingen af de gamle. Så det er bare at gå i gang med indkøb.

Andre bundkort har kun et pci-e stik, som typisk sidder mellem grafikkortet og to gamle pci-stik. Men det kan du bare glemme alt om.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2013 - 17:32 #12
je det er plads nok i den

m.v.h
Avatar billede Tomw Nybegynder
12. januar 2013 - 23:52 #13
Tak. Og den kommentar med at nævnte expansion card skal sidde som nabo til grafikkortet, skal jeg glemme det eller hvordan forholder jeg mig til det?

Men for at konkludere/opsummere:

Jeg køber så dette expansion card: http://www.edbpriser.dk/i-o-hub-og-kort/transcend-pdc3-combo-expansion-card-id-5349405.aspx?q=pci+sata

Og sætter det glad i en hvilken som helst af de tre ledige PCI E porte, hvorefter jeg uden problemer sætter 2 styks SSD drev til dette expansion kort... og så virker hele skidtet super? :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2013 - 07:46 #14
ja sådan plejer man at gøre

m.v.h
Avatar billede Tomw Nybegynder
15. januar 2013 - 12:38 #15
Okay... Inden jeg lukker: Er der nogle der gider svare på det med om kortet skal sidde som nabo til grafikkortet eller er det bedøvende ligemeget hvor det sidder?
Avatar billede jensenjs Juniormester
15. januar 2013 - 12:49 #16
Jeg ved det ikke, men tror det er ligegyldigt.
Men prøv at sætte det med en ports afstand og se om det virker.
Der sker ikke noget ved det, og hvis det virker så er det godt med lidt luft mellem dem
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2013 - 14:21 #17
det er ligegyldigt hvilken en den sidder i

den skal bare sidde hvor du syntes
m.v.h
Avatar billede Tomw Nybegynder
16. januar 2013 - 11:56 #18
Tak. Gider de af Jer, der synes I har givet gode svar smide nogle svar, så jeg kan give point og lukke?
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2013 - 12:40 #19
ved ikke om et gælder mig

men ellers er systemet du beder den/dem du vil give point lægge et svar

m.v.h