Avatar billede kristianhe Nybegynder
05. januar 2013 - 18:36 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

NAS: Ingen adgang til shares

Kære Eksperter!

Jeg har en Netgear ReadyNAS Duo v2, som er tilsluttet min router. Den har indtil for et par dage siden fungeret helt perfekt, men uden varsel (dog efter strømmen har været taget) vil den ikke længere lade mig få adgang til drevene.

Jeg kan se, at NAS'en er på netværket, den har samme, faste ip-adresse - og jeg har ikke ændret på noget i konfigurationen. Dog vil den altså ikke længere give mig adgang til "shares", som det kaldes.

Jeg får følgende fejlmelding:

The paths for the shares listed below could not be found. Typically, this occurs when the ReadyNAS is unable to access the data volume.
media
backup

Media og backup er navnet på de to shares på NAS.

Jeg har forsøgt at opdatere firmware - virkede ikke
Downgraderet på firmware - virker heller ikke

What to do?

/Kristian
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. januar 2013 - 19:40 #1
Hej.

  Når du tilgår NAS'ets config-interface, kan du så se status på diskene i den? Kan du f.eks. se, hvor stor en del af diskene, der er udnyttet?

De bedste hilsner
Avatar billede kristianhe Nybegynder
05. januar 2013 - 20:02 #2
Nej. Overhovedet ikke. På forsiden config-interface kan jeg se, at der skal være to shares. Når jeg går trinnet længere ind, kan jeg ikke se dem under volumes. Jeg kan dog se dem (deres navn kun) under menupunkt "shares".
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. januar 2013 - 20:11 #3
Det kunne jo tyde på at du måske har mistet diskene?

Husk - "svar" er kun til pointgivning, alt andet er "kommentar".
Avatar billede kristianhe Nybegynder
05. januar 2013 - 20:39 #4
De sidder fint i og fast. Den registrerer at de er der, bl.a. i programmet RAIDar, som fulgte med og kan bruges til at få adgang til bl.a. installationen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. januar 2013 - 20:42 #5
Prøv om du kan oprette et nyt share på dem? Hvis FAT er ødelagt på dem, hvad der ikke er usandsynligt ved strømsvigt, er det ikke sikkert det kan lade sig gøre, før de er initialiseret igen og dermed mistes data jo.
Avatar billede kristianhe Nybegynder
05. januar 2013 - 21:10 #6
Det vil den ikke. Har læst på Netgears supportforum at nogle brugere har haft helt med et patch, som de har kørt - det har fået den til at finde de "tabte" shares igen.
Jeg har dog ikke kunnet få patch-filen til at virke.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. januar 2013 - 21:35 #7
Så vil næste skridt jo umiddelbart være at forsøge at fjerne diskene med data på, sætte en tom i og se om den kan initialiseres? Så får du i det mindste be- eller afkræftet om selve NAS'et er ok.
Jeg havde et Zyxel NAS, hvor den ene disk gav op. Her forsøgte jeg denne fremgangsmåde, fik bekræftet at den havde det godt sammen med en tom disk, og kørte den så op igen på den disk, der stadig var ok.
Avatar billede kristianhe Nybegynder
06. januar 2013 - 17:26 #8
Jeg har forsøgt - den ene disk kan ikke findes, den anden vil gerne, men det kræver at jeg laver ny setup på harddisken. Der risikerer jeg, at alle data mistes.

Jeg overvejer, om det ikke er vejen frem.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. januar 2013 - 23:06 #9
Ja, som det er nu, står valget jo mellem ingen data eller ingen data - tilbage står jo så spørgsmålet om NAS'et er ok.
Avatar billede kristianhe Nybegynder
22. januar 2013 - 13:24 #10
Svaret blev at genoprette - og dermed miste alle data. Jeg havde heldigvis kopi, der ikke var særligt gammel, på eksternt drev.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. januar 2013 - 16:55 #11
...men dit NAS er ok og data tilgængelige igen?
Avatar billede kristianhe Nybegynder
23. januar 2013 - 10:21 #12
Nye data er tilgængelige - det før formatering gik tabt.
Send svar, så slukker jeg tråden.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. januar 2013 - 10:45 #13
Godt at høre at du i det mindste ikke mistede NAS'et.
Blot af nysgerrighed - du kører RAID1 i den nye opsætning?