Avatar billede bufli Mester
05. januar 2013 - 18:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke tilgå mit WD World Edition II NAS drev

Hej

Jeg har været en prins pilfinger. Jeg har været træt af, at jeg i tide og utide skulle disconnecte mine netværksdrev og etablere forbindelsen igen. Jeg kan se, at IP adressen på NAS drevet skifter, hvilket må være årsagen.

Jeg skal skynde mig at sige, at jeg er absolut ingen ørn til netværk, IP adresser osv.

Jeg fandt et sted i konfigurationen af NAS drevet, hvor jeg kunne skifte fra DHCP til Static - jeg tænke, at jeg vidste ikke helt om det var her jeg skulle ind og pille, men jeg kunne da prøve det, og så kunne jeg sætte det tilbage bagefter, hvis det ikke virkede.... men!!!!

Nu kan jeg ikke tilgå mit NAS drev. Via WD Discovery som skal bruges til at se NAS drevet, kan jeg ikke længere se det. Den skriver:

"No network storage found. Please make sure your network storage is powered on and properly connected to the local area network"

..... hva' fa'en gør jeg så nu? Jeg kan ikke komme ind og ændre i konfigurationen, for jeg kan jo ikke se NAS drevet.

M.v.h.
Kenneth
Avatar billede chalde Seniormester
05. januar 2013 - 19:49 #1
Nulstilling af My Book World Edition
Nulstilling af systemet vha. nulstillingsknappen:
Hvis du har glemt din adgangskode eller hvis netværket er fejlkonfigureret, vil tryk
på knappen Nulstilling mens enheden startes op nulstille administrator-brugernavn
og -adgangskode og IP-indstillinger til standard værdier uden at slette delte mapper
og volumener. Følg instruktionerne nedenfor for at nulstille enheden med knappen
Gendannelse.
ADVARSEL: Flyt ikke enheden, når den er tændt.
1. Vend forsigtigt enheden om, så du har adgang til enhedens bagside.
2. Indsæt med enheden tændt en papirclips eller en tyndspiset kuglepen
i nulstillingsknappens slids bag på enheden.
3. Tryk knappen reset (nulstil) ned og hold den i fire sekunder. Enheden genstarter
(dette kan tage op til tre minutter).

http://www.wdc.com/WDPRODUCTS/LIBRARY/UM/DAN/4779-705013.PDF
Avatar billede bufli Mester
07. januar 2013 - 13:27 #2
Hej Chalde

Ja - det hjalp jo naturligvis. Jeg havde tænkt på løsningen, men ville egenligt have haft en anden løsning - men nu er det gjort, og jeg har hul igennem igen.

Da jeg som skrevet ovenfor ikke er nogen haj til netværk, IP adresser osv. har jeg et andet spørgsmål.

Det jeg ville opnå var, at jeg ikke i tide og utide skal disconnecte og mappe mine drev - men det er nødvendigt nu, da jeg kan se at NAS'en ændrer IP-adresse.

Kan jeg undgå dette? Er der noget sikkerhedsmæssigt problem i at undgå dette?

M.v.h.
Kenneth
Avatar billede chalde Seniormester
07. januar 2013 - 13:43 #3
Der er 2 muligheder:
Tildele den en statisk IP gennem DHCP-serveren (formentlig din router) eller give den en statisk IP lokalt.

Så frem med enten manualen til din router eller NAS'en.
For NAS'en er det på side 115 og frem i manualen ovenfor.

Informationerne du skal bruge, kan du finde på en af dine andre enheder på netværket.
I windows kan du finde dem ved at:
windowstast + r
skriv "cmd" + enter (uden "")
skriv "ipconfig /all" + enter (uden "")

IP-adressen skal dog naturligvis være en anden end aktive på netværket (den skal gerne være uden for DHCP-poolen, men vælg en der ligger langt fra de øvrige enheder på netværket hvis du ikke kender poolen).
Avatar billede bufli Mester
20. januar 2013 - 20:12 #4
Hmmm.... det er rent volapyk for mig det du skriver.

Men jeg fik jo svaret på, hvordan jeg fik hul igennem til NAS'en, så smid et svar, så lukker jeg spm.

Tak for hjælpen
Avatar billede bufli Mester
04. februar 2013 - 08:46 #5
Hmm.... lukker....