Avatar billede morsingg Nybegynder
02. januar 2013 - 11:07 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Støv vedligeholdelse af bærbar?

Hejsa.

Jeg har fået mig en Asus G75V bærbar, en forholdsvis fin stor bærbar med 16 gb ram, I7 quadcore processor, Nvidia geforce GTX 660m.

Jeg har jo læst at støv kan man ikke undgå med tiden, og det vil medføre bærbaren bliver varmere, og langsommere.

Hvordan vedligeholder man sådan noget? og hvor ofte ??

Hvad gør I ?

Nogle støvsuger ved de huller under bunden, samtidig med man puster luft fra en dåse ind, er det korrekt nok opfattet?

På forhånd mange tak.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
02. januar 2013 - 11:27 #1
Støvsuger.
Så tit du gider.
Du behøver ikke puste samtidig.
Brug hånden til at holde tæt mellem mundstykke og computer.
Avatar billede conz Juniormester
02. januar 2013 - 11:42 #2
Ja, støvsuge engang i mellem burde holde det meste rent og fint.

Engang i mellem, og hvis du har adgang til en, så kan man blæse den igennem med en kompressor. Husk dog at passe meget på, og at blæse langt væk fra, så du ikke får blæst nogen komponenter i stykker.
Avatar billede morsingg Nybegynder
02. januar 2013 - 11:52 #3
Tak for svarerne.
Jeg har faktisk lige set under bunden af den, der kan man tage et stort plastic dæksel væk ved kun at skrue en skrue ud. Så har jeg adgang til en blæser, hardiske og ram. Så er der et andet plastic dæksel også, et mindre et, jeg kan tage af, også kun med en skrue, der sidder bare en blæser. Det virker jo egentlig meget nemt. Er det så ikke bare at tage en støvsuger med et lille plastic mundstykke, og så suge forsigtigt, med ca. halv styrke oven på blæserne? Eller er det bedre jeg tager en dåse med luft og puster, eller er denne metode ikke god, da støvet jo så vil ligge andetsteds i maskinen? jeg er godt klar over hvis jeg bruger metoden med trykluften, så skal jeg lige fiksere blæserne, så de ikke kan suse med rundt.

Tak for hjælpen iøvrigt!
Avatar billede conz Juniormester
02. januar 2013 - 12:33 #4
Det er fint at blot at støvsuge den forsigtigt, det skal nok tage det værste.

Trykluft vil potentielt være bedre, da det kommer ind i flere afkroge, og det skal nok blæse støvet ud, og ikke bare flytte det.

Du skal bare passe godt på med trykluft, at der ikke kommer for meget knald på direkte på komponenterne.

Selve blæserne går ikke i stykker af at de suser med rundt, det er mere de små pålodninger du skal være påpasselig med ikke at blæse i stykker, så du skal som sagt sørge for at blæse et godt stykke fra.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2013 - 13:24 #5
#3 Hvis du har adgang til blæseren ved at tage en skue ud, så er der sikkert kun tre skruer tilbage og du kan tage selve blæseren ud og få gjort det ordentligt. Så er du inde ved køleprofilen hvor skidtet sidder.
Der skal ikke skilles mere ad, for så skal du rode med kølepasta og rengøring af cpu og gpu, og det er muligvis ikke nødvendigt.
Med hensyn til trykluft, vil jeg ikke anbefale kompressor.
For ud over at kunne være fyldt med olie og vand i en dårlig blanding kan det være svært at styre.
Med hensyn til blæseren så vil jeg altid anbefale at fiksere den så den ikke løber med rundt.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2013 - 13:28 #6
#0 Ja jeg har med held både suget og pustet på en Hp bærbar der ikke lige sådan er at skille ad. Og det virkede fint.
Sænkede temperaturen ca 20 grader på den.
Sug i bunden og pust i siden var fremgangsmåden.

PS Har du garanti på den kunne du jo spørge om det var en del af garantien. Nogle siger nej, men har hørt om andre der gør det.
Avatar billede morsingg Nybegynder
05. februar 2013 - 18:06 #7
tak
Avatar billede 220661 Ekspert
05. februar 2013 - 18:12 #8
Hvad var løsningen?

Hvis du har brugt nogle af de forslag der er kommet bør du belønne dette/disse med point, i stedet for at tage dem tilbage.