Avatar billede cosmo21 Novice
01. januar 2013 - 17:04 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Gode råd til køb af ny Stationær

Godt nytår til alle på Eksperten

Jeg skal ud og købe en ny stationær PC
og jeg er kun få detaljer fra og klikke bestil men jeg har et par spg. jeg håber du/I kan hjælpe, guide mig til det rigtige køb..

http://fcomputer.dk/?show=system_show&systemlinkid=116951

1. Jeg ville egentlig godt vide om den processor og den til 1904 kr ekstra er så meget bedre og om den er så nødvendig til min gaming ? (hvad er forskellen op til den noget dyrere løsning ?)

2. Bundkortet: ASUS P8Z77-V LX2 - ATX LGA1155 . Sker der meget ved og give lidt mere, f.eks. et til 800 kr oveni prisen? Hvad udgør forskellen er det hurtigheden eller mere at de lidt dyrere bundkort blot kan have flere drev/DVD/Harddiske koblet til ? Er lidt grøn :-)

3. Hvad er et Solid State drev til ?
4. Grafikkortet er på 3 GB hvorfor er det billigere end dem med 2 GB ?

Det var alt håber i kan svare på et eller flere af mine spg.
Avatar billede sadolin1978 Novice
01. januar 2013 - 17:56 #1
spørgsmål nummer 3 med SSD det er en hurtig udgave af en harddisk så hvis den skal tilkøbes ville jeg kun bruge den til OS og Officepakken for hurtig opstart, ved gaming mørker du den ikke meget mere er de erfaringer jeg har.

hvad processor og bundkort giver er du nok nødt ti lat se på producentens hjemmeside og samligne der.

hvorfor den prisforskel på grafikkort kunne jeg forstille mig Cloken på GPU`en og rammen
Avatar billede NicklasAndersen Nybegynder
01. januar 2013 - 20:49 #2
Mit bedste bud, er at bygge sin egen Stationær, da det er langt billigere, og man får også selv lov til at bestemme hvad der skal være i sin computer :)
Avatar billede buttwipe Juniormester
01. januar 2013 - 21:54 #3
Nej, den dyrere CPU vil ikke give dig en tilsvarende højere ydelse i spil. Jeg ville have valgt en Core i5 3570K og have brugt de sparede 500,- på et bedre grafikkort. Måske et Geforce GTX 670 istedet. Ved gaming er det først og fremmest hestekræfter på grafikkortet der tæller.

Du får ikke højere ydelse hvis chipsettet er det samme på bundkortene. Du får flere features og måske noget ekstra tilbehør til et dyrere bundkort.

Et grafikkort kan sagtens være billigere selvom der er mere ram på det, for du betaler for GPU'en på kortet: Jo kraftigere GPU desto højere pris.
Avatar billede buttwipe Juniormester
01. januar 2013 - 22:02 #4
#2

Langt billigere er måske så meget sagt. Du kan muligvis spare lidt ved at shoppe rundt efter de laveste priser og købe delene ved forskellige forhandlere. Ulempen ved det opstår så når du har en defekt komponent: Hvis du ikke har noget at skifte med kan det godt blive lidt op ad bakke at afgøre om det er CPU'en eller bundkortet der fejler og så bagefter overbevise to forhandlere om at en af delene er defekt.

Typisk tager et firma ikke en helt masse for at samle en pc.

Til trådstarter: Husk at købe  Windows , hvis du ikke har i forvejen!
Avatar billede cosmo21 Novice
01. januar 2013 - 22:36 #5
"sadolin1978" : Ok SSD lyder ikke som noget jeg køber til så hvis det kun har den evne som du beskriver

"NicklasAndersen": Ja :-) se det havde jeg kunne med lidt mere erfaring i at bygge en PC fra bunden og det har jeg desværre ikke..
dette svare også på det som "Buttwipe" skriver med ulempen ved et defekt konponent, hvorimod Fønix jo samler den og er der en fejl , så har man en samlet kvittering på købet og de ville returnerer den defekte vare med en der virker :-)

Buttwipe: VIlle det sige at der ikke er den store forskel for en PC´s ydelse fra i5 til i7 ville jo også udenom spillene have en stætk PC som bare køre derudad så skal CPU´en vel også være ok så giver jeg jo gerne de 500 kr mere for en CPU kan du følge mig ?
Avatar billede buttwipe Juniormester
01. januar 2013 - 22:42 #6
Hvis det bare er FB, emails, browsing og lidt office er det fuldstændig ligegyldigt om det er en i5 eller i7.

Du kan se en sammenligning af CPU'erne her:
http://www.anandtech.com/bench/Product/701?vs=551

Husk at det er benchmarks, så forskellen vil i den virkelige verden være mindre!
Avatar billede cosmo21 Novice
01. januar 2013 - 22:48 #7
det er også til Phooshop grafiske opgaver, videoredigering,

er i5 så nok eller skal det være i7
Avatar billede buttwipe Juniormester
01. januar 2013 - 22:51 #8
Til PS er der næppe den store forskel, men det vil der være til videoredigering.
Det kunne vi have fået afklaret fra starten, hvis du havde fortalt at du skulle bruge den til andet end gaming.
Avatar billede cosmo21 Novice
01. januar 2013 - 23:02 #9
ja men det med videoredigering slog mig først nu ;-) så i7 er alligevel trods en 500 kr en klar fordel.. så er mit snart endelige spørgsmål.. er der meget forskel på og vælge en i7

Intel Core i7 2600K / 3.4 GHz Processor - LGA1155 + 49
Intel Core i7 3770K / 3.5 GHz Processor - LGA1155 + 280
Intel Core i7 3930K / 3.2 GHz Processor - LGA2011 + 1.904

kan en gang halvtung videoredigering klares med denne CPU
Intel Core i7 3770 / 3.4 GHz Processor - LGA1155

uden man skal op og købe en til 280 mere eller 1904 mere ?
Avatar billede buttwipe Juniormester
01. januar 2013 - 23:16 #10
Det kommer an på om softwaren understøtter en CPU med mere end 4 kerner, men jeg tror nu sagtens at jeg kunne finde noget mere fornuftigt at bruge 2000,- på.

Begge CPU'er er rasende hurtige og du kan se benchmarks her:
http://www.anandtech.com/bench/Product/551?vs=552
Avatar billede cosmo21 Novice
02. januar 2013 - 01:32 #11
Ja det er ikke mange marginaler der skiller dem ad.. mange gange er min opfattelse også at de tjener kassen på folk som mig som ikke kan vide at forskellen rent faktisk ikke er så stor som prisforskellen :-)

Det er kun bundkortene som jeg er i tvivl om som det sidste endnu ellers er jeg ved og være der :-)

ASUS P8Z77-V LX2 - ATX LGA1155 - Denne er med i prisen

- Er der nogen grund som du eller I andre ser det til at smide flere kr efter et bundkort ift. til det ovenover der følger med i prisen , dvs hvor jeg virkelig får mere ydelse pr stigning i prisen ?

Gigabyte GA-Z77-D3H - ATX LGA1155 + 88
ASUS P8Z77-V LK - ATX LGA1155    + 352
ASUS P8Z77-V LE PLUS - ATX LGA1155+ 478
ASUS SABERTOOTH Z77 - ATX LGA1155 + 743
ASUS P8Z77-V PRO/THUNDERBOLT - ATX LGA1155 + 881
ASUS P8Z77-V Deluxe - ATX LGA1155  + 926

Har vel ikke behov for og bruge penge på de tunge drenge her
______________________________________________________
ASUS Maximus IV Extreme - Udvidet ATX LGA1155 + 1.521
ASUS P8Z77-V PREMIUM - ATX LGA1155            + 2.254
______________________________________________________
Avatar billede cosmo21 Novice
02. januar 2013 - 20:28 #12
Er der en der kan hjælpe med spg. herover om bundkort ?
Avatar billede cosmo21 Novice
11. januar 2013 - 12:44 #13
?