Avatar billede Twankle Nybegynder
30. december 2012 - 15:53 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjælp søges...

Har købt disse genopladelige batterier http://i48.tinypic.com/210exk1.jpg

Ved i om der er strøm på i forvejen, eller skal de lades op først?

Den der har et svar, smid et svar med et svar :)
Avatar billede jensenjs Juniormester
30. december 2012 - 15:58 #1
Du skal altid starte med at oplade nye genopladelige.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. december 2012 - 15:59 #2
Siden der i bunden står "Pre-Charged" (forladet), må man jo antage de er ladet op fra fabrikkens side.

Men selv om de bruger ny teknologi, vil de alligevel aflade med tiden, og er derfor ikke 100% ladet når du tager dem ud af pakken. En efteropladning med en god lader kan derfor altid anbefales.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. december 2012 - 16:02 #3
jensenjs-> Der er for et par år siden kommet ny teknologi på markedet, så de faktisk er forladet fra fabrikken af.

http://eneloop.dk/ var først på markedet, og dem har jeg kørt med 2-3 år nu. De påstås at have 80% af opladningen intakt efter et år, hvorfor de ikke nødvendigvis behøver at blive efterladet.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2012 - 16:03 #4
Også hvis de er opladet fra fabrikken af?
http://www.energizer.com/batteries/rechargeable-batteries/Pages/power-plus-aa.aspx
Der står de er pre-charged?
Betyder det ikke at de er opladet?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2012 - 16:03 #5
Nå der kom jeg for sent
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. december 2012 - 16:04 #6
Det er præcis som med Sanyo Eneloop: De kan bruges direkte fra pakningen. Den superlave indre modstand i Ni-MH gør at selvafladning er minimal.
Avatar billede jensenjs Juniormester
30. december 2012 - 16:11 #7
Glemte lige:
Fordi de har bedst af at have været fuldt opladet mindst en gang før de tages i brug.

Tidligere var det vigtigt for batteriernes (NiCd) levetid at de blev afladet næsten helt ned til nul (ikke helt, men næsten) og derefter blev genopladet 100% så holdt de til flere opladninger.

Nogen vil sige det er ligegyldigt, det ikke.
Jeg har selv forsøgt flere gange med genopladelige.
Jeg har indkøbt batterisæt af 2*4 eller 4*4
Opladet halvdelen før brug
Brugt halvdelen med det samme
Selvfølgelig første gang de blev brugt, døde de ikke opladede hurtigst, det er logisk da de yaber strøm af bare at ligge.
Men anden gang de blev brugt, "begge sæt fuldt opladet"
Var tilfældet det samme de der ikke først havde været opladet inden ibrugtagning, løb tør hurtigere end de der havde været opladet før første ibrugtagning, godt nok kun 5-12 minutter hurtigere. Men jeg tolker det som det er bedst at oplade først.

I dag er det dog kun førstegang inden du tager dem i brug.
For det første, det booster batterierne.
For det andet, du ved ikke hvor meget strøm der er på det enkelte batteri, og derfor kan du stå midt i en vigtig opgave, Billed, Spil eller arbejde, og risikerer døde apparater.
Avatar billede finb Ekspert
30. december 2012 - 18:06 #8
Har du måleudstyr til at måle på dem ?
Ofte skal man lade 16 timer inden første gangs brug
mvh finb
Avatar billede thov Forsker
30. december 2012 - 18:11 #9
Og så lige den generelle tommelfingerregel for genopladelige batterier:
Holdes ladestrømmen under 1/10 af batteriets kapacitet, kan det bare efterlades i opladeren - ingen risiko for ødelæggelse.

F.eks. tåler et 2200 mAh batteri en konstant ladestrøm på 200 mA.
Avatar billede jensenjs Juniormester
30. december 2012 - 18:36 #10
#8 Noget i den stil
#9 Enig

Jeg tror problemet her er det samme som de fleste af os har haft, vi køber dem når vi skal bruge dem, og kan ikke vente :-)

Nu har jeg heldigvis 32 aa som er dem jeg bruger mest.
Så de bliver skiftet efterhånden som de bliver slidt, og det bliver de ikke på samme tid, men i starten samme situation :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. december 2012 - 18:46 #11
Altså... - jeg tror det er og bliver en religon hvordan man behandler sine batterier.

Men I kan da ikke for alvor mene, at når fabrikanten annoncerer med at de er præ-opladet, så kan de ikke bruges med det samme?

Fair nok at man kan få 105% ud af batterierne, hvis de behandles helt perfekt - husk også at opbevare dem i køleskabet, og give dem en kondensfri nedfrysning, hvis de begynder at tabe effekt.

Helt ærligt - det er småt-forbrugs elektronik. Tag dem ud af pakken - brug dem hvis der ikke er andet her og nu, og så husk ellers at efterlade dem snarest muligt.

Jeg har haft over 100 eneloop i cirkulation de sidste 2-3 år. Jeg har ikke mærket nogen effektnedgang på nogen af dem, selv om jeg lader lidt efter forgodtbefindende. Til gengæld har jeg altid batterier med strøm på, når det behøves.

Respekt for alle tommelfingerreglerne - jeg er bestemt ikke uenig. Men det er altså også her-og-nu forbrugselektronik, som man måske ikke behøver at gøre helt så meget ud af...
Avatar billede jensenjs Juniormester
30. december 2012 - 18:55 #12
Mine svar går på erfaringer, ikke som noget man skal følge, det er helt op til den enkelte at vælge hvad man vil.

Bliver jeg spurgt giver jeg et svar, spørger du min om en iPad eller en Galaxy svare jeg Galaxy
Spørger du mig om jeg skal have and eller flæskesteg til jul/nytår svarer jeg flæskesteg til jul og and til nytår (Peking and lavet af mig selv :-)

Men ja man vælger selv, og jeg har da også tidligere brugt med det samme, min senere erfaring er så at følge den procedure jeg beskrev ud fra erfaringer, giver batterierne en væsentlig længere levetid, og da dem jeg køber koster fra 80 kr til 230 kr for fire så er der noget at spare.

GODT Nytår til jer alle :-)
Avatar billede Twankle Nybegynder
31. december 2012 - 01:42 #13
Har en Xbox 360, hvor i jeg kan prøve og sætte 2 af dem i controller n strømmen viser i streger, så det vil jeg prøve..