Avatar billede kBoeje Nybegynder
25. december 2012 - 13:40 Der er 24 kommentarer

Få lyd fra computer(HDMI) til tv

Hej alle sammen.

Jeg står i en lidt uheldig situation. Jeg fik igår et hdmi kabel således jeg kunne sætte min computer til mit tv. Jeg var klar over mit computer ikke havde direkte HDMI udgang, så jeg ønskede mig en adapter. DVI - HDMI. Jeg er med så langt at jeg ikke kan få lyd ud via DVI da det ikke understøtter andet end billed. Men der må da være en eller anden måde hvorpå jeg kan få lyden til at spille ud af mit fjernsyn ?

Jeg har et geforce GTX 260 graffikkort som ser således ud bagpå :
http://www.ixbt.com/video3/images/gt200-2/gtx260-front.jpg

Under specifikationer står der at Audio Input for HDMI - SPDIF.
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-260/specifications

Omme bag på min computer er der en udgang med en gul ring omkring hvor der står SPDIF på. Den er dog ikke en del af grafikkortet.

Mit spørgsmål er så som sagt - hvordan pokker får jeg lyden over på mit tv ? Findes der et form for aux kabel der kan bruges eller lign ?

På forhånd mange tak for hjælpen, glædelig bagjul og et godt nytår til jer alle.

Hilsen Kasper
Avatar billede thov Forsker
25. december 2012 - 13:50 #1
Computeren har sikkert en lydudgang til hovedtelefoner (3,5mm minijack).
TV'et har sandsynligvis en lydindgang via et sæt phono bøsninger (rød og hvid).

Hvis ikke du vil/kan lodde selv, kan kablet købes færdiglavet.
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. december 2012 - 13:55 #2
Se i kontrolpanel om du kan vælge Digitallyd Højreklik og vælg som standard enhed.
http://img826.imageshack.us/img826/5744/lyd2.png
Avatar billede kBoeje Nybegynder
25. december 2012 - 13:58 #3
Der er et standart lydudgang hvor jeg tilslutter mit headset i ja. Men selve mit tv har ikke phono bøsninger. Det har et hul hvor der er vist et sæt høretelefoner under og så et hvor der står service. Begge af disse 2 er på tykkelse med et alm aux kabel eller minijack.
Avatar billede kBoeje Nybegynder
25. december 2012 - 14:02 #4
Jeg smider lige et billede ind for at være sikker på jeg ser rigtigt.

http://peecee.dk/upload/view/395508
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. december 2012 - 14:13 #5
Prøv at aktivere og så kan du senere skifte fra processlinien.
http://gratisupload.dk/vis_billede/689268/
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. december 2012 - 14:21 #6
Når jeg har tilsluttet HDMI skal jeg tage HT Stikket ud af PCén
Avatar billede kBoeje Nybegynder
25. december 2012 - 14:21 #7
Så er det klaret således jeg har muligheden for at vælge det til. Men hvordan er det så jeg får selve lyden over i tv'et ? Jeg går ud fra jeg skal have erhvervet mig et eller andet kabel eftersom det DVI udgang der er i mit grafikkort ikke understøtter det ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. december 2012 - 14:31 #8
Ved nærmere kig på dit grafikkort kan jeg se det har jo ikke nogen HDMI udgang! OG DVI har ingen lyd ud Så er der kun tilbage at der skulle være SPDIF indgang på dit TV.
Avatar billede kBoeje Nybegynder
25. december 2012 - 14:41 #9
Det indgange der er - er markeret med logoet af et sæt høretelefoner som sagt. Og så et hvor der står service.

Dækker en af disse mon over SPDIF ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. december 2012 - 14:56 #10
Det tror jeg ikke!
se om du kan finde noget her
http://www.avxperten.dk/hdmi--dvi-kabler/hdmi--dvi-kabler.asp
Avatar billede lysningen Nybegynder
25. december 2012 - 15:03 #11
det tror jeg ikke du kan .køb usb højtaler
Avatar billede thov Forsker
25. december 2012 - 15:05 #12
Har TV'et SCART stik, kan du skaffe dig en lydindgang med denne adapter http://www.sandberg.it/da-dk/product/Scart-Universal-Adapter-IN-OUT

Spørgsmålet er så bare, om der er 'åbnet' for lyd gennem SCART, når video tages ind gennem HDMI.

(Jeg kunne teste det på mit eget system, for jeg har adapteren).
Avatar billede lysningen Nybegynder
25. december 2012 - 15:13 #13
det er der ikke
Avatar billede kBoeje Nybegynder
25. december 2012 - 15:26 #14
Mit tv har scart stik ja, og jeg har faktisk lige fundet den adapter liggende her. samtidig med en form for "omformer" der kan lave den røde og hvide om til noget der ligner et jack stik. Men hvis jeg sætter den røde og hvide i scart adapteren samt smider jackstikket i min standart lydudgang sker der ingenting. Jeg har prøvet at sætte den til outout såvel som input. Det er uden tvivl muligt jeg laver en fejl da jeg ikke er skide skarp i det, men hvis du kan få dit til at virke kan det være du kan guide mig til den rigtige måde at gøre det på :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. december 2012 - 15:32 #15
Når du sætter den i pc skal du også huskr at gå tilbage til analog lyd!
Avatar billede lysningen Nybegynder
25. december 2012 - 15:45 #16
så skal du bruge S-Video signal
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. december 2012 - 15:54 #17
lysningen
Er du sikker på at du er inde i den rigtige tråd?
Avatar billede lysningen Nybegynder
25. december 2012 - 15:59 #18
ja
Avatar billede lysningen Nybegynder
25. december 2012 - 17:18 #19
køb et nyt graffikkort med HDMI, det er
den beset løsning
Avatar billede thov Forsker
25. december 2012 - 19:06 #20
Det med lyden gennem SCART duer ikke med mit TV for lyden forsvinder - som frygtet - straks jeg skifter til HDMI.
Avatar billede lysningen Nybegynder
07. januar 2013 - 10:19 #21
Avatar billede lysningen Nybegynder
07. januar 2013 - 10:21 #22
det var forkert
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. januar 2013 - 10:34 #23
Du mangler et SPDIF kabel fra dit bundkort til dit grafikkort
Kig på Audio input for HDMI. SPDIF!
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-260/specifications