Avatar billede GuitarJonas Nybegynder
25. december 2012 - 02:57 Der er 10 kommentarer

Undren over grafikkort.

Min computer har her på det seneste fået problemer med at køre spil, så jeg vælger at fokusere på GTA IV.
Recommended Dedicated Video RAM for GTA IV er 512 MB som det kan ses her:
http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/WJV00428.png

Som det kan ses står jeg til at have 384 MB Dedicated Video RAM.

Men i følge Oplysningerne om min computer skulle jeg have 1 GB:
http://www.proshop.dk/Baerbar/HP-Pavilion-Baerbar-dv7-4007eo-2218908.html

På samme link står mit grafikkort til at være ATI Mobility Radeon HD 5650, men ser man min enhedshåndtering er den ATI Mobility Radeon HD 4200:
http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/BBQ00520.png

Nogen der har en anelse om hvorfor jeg står til at have 384 MB Dedicated Video RAM? Og hvorfor mit grafikkort er forkert?

Tak for hjælpen og glædelig jul.

-Jonas Rasmussen
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. december 2012 - 10:01 #1
Hej.

  Umiddelbart er du jo nød til at stole på, hvad systemet fortæller dig, og ud fra det vil jeg sige at den laptop du sidder med, er en anden "version" end den, ProShop viser i det link.

De bedste hilsner
Avatar billede claes57 Ekspert
25. december 2012 - 10:33 #2
hent http://www.piriform.com/speccy
kør programmet - så får du data præcist om din maskine.
Avatar billede GuitarJonas Nybegynder
25. december 2012 - 12:42 #3
#2. Hvor ser jeg dedikeret ram? :)
Avatar billede claes57 Ekspert
25. december 2012 - 13:13 #4
det ved jeg ikke - min har ikke dedikeret ram (intel hd graphics 2500).
Det bør dog stå i afsnittet med Graphics.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. december 2012 - 17:16 #5
Hej igen.

  Du kan også bruge http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
  Du får letlæselig info på fanebladet "Graphics"; både GPU og hvor meget RAM der er at bruge af.

/Carsten
Avatar billede GuitarJonas Nybegynder
25. december 2012 - 19:38 #6
Der står godtnok 320mb ram.
En anden ting er, når jeg formatere min computer, og kigger under endhedshåndteringen står jeg til at skulle have to grafikkort? hvad kan det skyldes? :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. december 2012 - 19:42 #7
Jeg gætter på at du ser to gange "Standard VGA" - det kan se sådan ud, indtil de rigtige drivers er lagt på plads.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. december 2012 - 09:13 #8
du kan have (det har nogle bærbare) 2 grafikkort - et indbygget i motherboards kredse (bruger udelukkende shared ram), og et bedre/hurtigere, der har dedikeret ram.
Det første bruges når maskinen sparer strøm (#2 er lukket ned), og det andet bruges ved høj belastning (og evt kald til rutiner, som det lille kort ikke understøtter - fx skygger i 3d-spil-grafik).
Drivere til bundkort og grafikkort skal bruges før maskinen kan finde ud af at styre det - og du kan sikkert pille ved valg af grafikkort inde under strømstyring/avanceret.
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. december 2012 - 11:40 #9
Fortsat herfra!
som i jo sikkert alle ved er det ikke alle mail fra Eksperten der kommer fø der er gået et stykke tid!
http://www.eksperten.dk/spm/973722
Avatar billede GuitarJonas Nybegynder
28. december 2012 - 14:15 #10
#8 Det lyder meget rigtigt, da jeg før har set 2 grafikkort under enhedshåndteringen, men nu er der kun 1 :)