Avatar billede busch-jensen Nybegynder
11. august 2001 - 13:02 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af router og hub

Jeg har en ADSL løsning fra Orange, og jeg vil gerne have, at signalet fra stikket i væggen bliver tilgængelig for alle computere (hver for sig, ikke igennem en af dem). Jeg har en 8 ports 10/100 Mbit hub og sluttelig en SpeedStream \"DSL Cable Router\".

Jeg går udfra, at jeg skal sætte en ledning mellem stikket i væggen, og routeren. Derpå et stik fra routeren til UPLINK på hub\'en, og fra hub\'en ud til de enkelte pc\'er.

Hvilke kabler skal jeg bruge... det er jeg mindre sikker på. Hvilke steder skal de være Straight og hvilke steder skal jeg bruge Cross-over?

Håber, at den skitserede løsning er mulig...

Mvh, Busch-Jensen

P.S. Forbindelsen er af typen dialup men med fast IP-adresse.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
11. august 2001 - 13:03 #1
de skal være straight fra : computer til hub
og krydset fra router til hub.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
11. august 2001 - 13:03 #2
og ja det skulle virke fint.
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
11. august 2001 - 13:09 #3
Okay... krydset mellem router og hub - ligesom når man forbinder to pc\'er direkte uden hub?
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
11. august 2001 - 13:11 #4
Jeg har allerede alle pc\'er forbundet til hub\'en, og de kan se hinanden.
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
11. august 2001 - 14:45 #5
Skal jeg konfigurer routeren på nogen speciel måde?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
12. august 2001 - 04:05 #6
det tror jeg ikke - jeg mener \"orange\" allerede har gjort det. men hvis der er nogle problemer så bare spørg.
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
12. august 2001 - 23:23 #7
jelzin101 >> Tak, men lige nu er der ikke adgang til Orange ADSL... de har vidst regelmæssige problemer med deres ADSL service. Routeren er nu også en, der har været leveret til en TDC NetExpress. Derfor tænkte jeg, at den måske skulle omprogrammeres eller noget andet.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
13. august 2001 - 14:13 #8
- det mener jeg ikke at du behøver. det eneste skulle være hvis du vil have åbnet lukket nogle porte.
Avatar billede kobbernagel Nybegynder
13. august 2001 - 14:16 #9
TDCs Netexpress routere er forkert konfiguret som standard. Du skal nok ind og sætte DNS adresser om i den. Åben en browser og skriv 192.168.1.1, og brug dit kundernr og password til at komme ind.
Avatar billede obiram Nybegynder
25. august 2001 - 12:39 #10
Kan du ikke fortælle mig hvilken terminel du bruger til at komme i kontakt med din router.

Min kommer op med ingen kontakt tilport 23

Er der noget specialt man skal fortage sig før
det vil virke.
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
11. september 2001 - 18:58 #11
Jeg bruger Netscape eller IE til at komme i kontakt med routeren, og sætte de forskellige parametre. Den router jeg havde var fra TDC, nu har jeg modtaget en router fra Orange, og derfor bekymre jeg mig ikke så meget om TDC routeren længere.
Man kan komme i kontakt med Orange routeren ved at åbne en browser, og angive IP adressen på routeren (skulle være oplyst af udbyder). Derpå skal man angive brugernavn og password. I Orangs\'s tilfælde er der ikke defineret noget brugernavn og kodeordet er som default sat til \"password\" - derpå få man et konfigurationsvindue i browseren, og så er det bare med at gå i krig med de forskellige indstillingsmuligheder.
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
11. september 2001 - 19:00 #12
Jelzin101 >> Tak for de gode råd. Jeg har fået alt til at virke - pånær opsætning af routeren i forbindelse med hosting af www-sider og ftp-server. Den konfiguration har jeg dog efterlyst hjælp til hos Orange\'s folk - venter spændt på deres tilbagemelding.