Avatar billede mininico Nybegynder
14. december 2012 - 09:58 Der er 4 kommentarer

bakterier i hår

Nogen der har en fornuftig forklaring, hvorfor der er mange bakterier på ens fingre når man har rørt sig i håret?
Altså kommer de af hyppig hårvask eller sjælden? :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
14. december 2012 - 10:31 #1
de kommer nok fra fingre til hår, fra hår til kam/børste, fra kam/børste tilbage til hår, og så tilbage til fingre.
Så få vasket kam/børste også...
Avatar billede mininico Nybegynder
14. december 2012 - 11:03 #2
ikke helt det jeg mener.
Altså hvis man rører sit hår, og tager prøver af fingrene efter, er der mange flere bakterier end før.. men hvad er grunden til der er så mange bakterier i håret? og er det gode eller dårlige bakterier osv :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
14. december 2012 - 12:10 #3
der er typisk dine egne bakterier (du har selv kørt dem til håret) - men du kan da også sagtens få nogle nye (spændende?) typer fra frisørens hænder og værktøj.
Der er mange pga varmen fra hovedbunden - de lever og har det godt der.
Gode/dårlige? de fleste lever man med uden problemer - ellers ville du hurtigt opdage problemer med hovedbunden (kløe/sår osv)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. december 2012 - 14:07 #4
Hår har jo også (normalt) en blød overflade, samtidigt med at  den fysiske overfalade er stor i forhold til arealet, håret sidder på. Derfor kan det opfange basiller der flyver rundt i luften.
Og varmen som claes er inde på har selvfølgelig også en indvirkning.
Kort fortalt så virker håret som et net.