Avatar billede fynbo Nybegynder
13. januar 2000 - 09:55 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

CD-Rom i Windows!

Hej!

Forleden dag da jeg startede min PC op, og gik ind i Windows 98, var mine cd-rom drev væk.

hmm

Jeg højreklikkede på Denne computer, valgte Egenskaber. Derefter klikkede jeg på fanebladet, Enhedhåndtering.

Der kunne jeg konstante at min Primay IDE Controller ( dual ) og min Secondary IDE Controller (dual) var der et lille udråbstegn ved.

Jeg kiggede på egenskaberne for min Primay IDE Controller ( dual ), og fik at vide at denne enhed ikke var til stede, ikke virkede eller driveren var ikke indlæst.

Hmm!

Jeg genstartede computeren og gik ind i Windows 2000, og der virkede cd-rom perfekt!

Spørgsmålet er nu, hvad pokker er der galt!

Mit bundkort er et Matsonic, med to harddiske tilsuttet, samt en cd-rom brænder og et DVD-drev!

Der er et Voodoo Banshee i som grafikkort!
Avatar billede joker73arb Nybegynder
13. januar 2000 - 10:26 #1
Du kan måske løse denne lille fejl ved at gå ind i enhedshåndteringen og fjerne den secondary IDE controller.. Når dette er gjort trykker du på opdater, og ser om denne enhed ikke dukker frem igen. Det der er sket er at der muligvis er kommet en ressource konflikt imellem een eller flere neheder(plug and pray). Dette ville måske kunne afhjælpe dette..
joker
Avatar billede fynbo Nybegynder
13. januar 2000 - 10:52 #2
> Jeg kiggede på egenskaberne for min
> Primay IDE Controller ( dual ), og
> fik at vide at denne enhed ikke var til
>  stede, ikke virkede eller driveren
>  var ikke indlæst.

Det skal lige siges får samme fejlmeddelse, når jeg kigger på egenskaberne for Secondary IDE Controller!

Desiden fik jeg en fejlmeddelse får et stk tid siden, da jeg startede pc'en, at mit Ali MXXXXXX ( som jo er overordnet enhed for harddiskcontrollere ) at der var en fejl, og computeren nu kunne slukkes, for ikke at beskadige noget!

Avatar billede joker73arb Nybegynder
13. januar 2000 - 11:06 #3
Det du kan gøre er at prøve at fjerne den Primary Ide controller. efter at have fjernet denne vil du ikke være istand til at lave noget i din windows idet du har fjernet adgangen til din harddisk.. Luk herefter windows ned igen, ved at trykke på ctrl-alt-delete, og genstart denne. ved opstarten skulle den gerne detecte Primary Ide, spørge om genstart, efter at have genstartet igen skulle den nu finde den secondary, og så starte korrekt op...

joker
Avatar billede p_johansen Nybegynder
13. januar 2000 - 11:14 #4
Prøv at genistallere Busmaster software fra din CD til bundkortet - ( det virkede for mig da jeg havde et lignende problem
Preben
Avatar billede borisb Nybegynder
13. januar 2000 - 13:43 #5
Altså,
Gå ind under enhedshåntering.
Fjern alt hvad der hedder harddisk-controllere.
Reboot og så burde den finde dem.
Det er den normale fremgangs-måde ved den slags fejl.
Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
13. januar 2000 - 14:08 #6
Ok -

Men skal man bruge Win98 cd-rom?
Avatar billede borisb Nybegynder
13. januar 2000 - 14:16 #7
formodentlig ikke.
Den har jo allerede driveren til harddisk-controlleren inde.
Avatar billede joker73arb Nybegynder
13. januar 2000 - 14:21 #8
Ellers kan du jo kopiere den mappe fra installationscdrommen over på din harddisk, så er du også fremover fri for at finde win98 cdrommen frem fremover....???? det lød vist lidt underligt!!!, men det passer.. :-)

joker
Avatar billede borisb Nybegynder
13. januar 2000 - 14:23 #9
Kræver naturligvis at han først får liv i CDrom-drevet;)
Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
13. januar 2000 - 14:27 #10
Jeg kan da bare smide den i og starte Win2000 ikke borisb

Jeg prøver det lige og vender tilbage!
Avatar billede joker73arb Nybegynder
13. januar 2000 - 14:31 #11
Med mindre at han gør det FØR han laver nummeret med at fjerne alt dette........

joker
Avatar billede joker73arb Nybegynder
13. januar 2000 - 14:32 #12
det var vist noget vrøvl...!!! sorry...

joker
Avatar billede joker73arb Nybegynder
13. januar 2000 - 14:34 #13
med windows 95 krævede det IKKE en læsning fra CDROMdrevet, når man fjernede disse controller.. det tror jeg heller ikke at det gør med win98!!!

Joker
Avatar billede borisb Nybegynder
13. januar 2000 - 15:53 #14
Det tror jeg heller ikke ;)
Avatar billede kimmer2612 Nybegynder
13. januar 2000 - 17:22 #15
Fjern IDE og lad den tilføje auto igen... så virker det
Avatar billede joker73arb Nybegynder
14. januar 2000 - 08:35 #16
>>> kimmer2612.. tak for din backup.. det er allerede foreslået 2 gange...

joker :-)
Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
16. januar 2000 - 15:56 #17
Nu virker det!!!

Men jeg klarede det ved at oprette en startdiskette på en anden PC og proppede den derefter i min egen PC. Derefter startede jeg op med cd-rom drev og installede WIN98 igen!

Men det med at fjerne IDE og derefter auto tilføje virkede ikke
Avatar billede fynbo Nybegynder
16. januar 2000 - 16:00 #18
Tusind tak for hjælpen!