Avatar billede wirefly Nybegynder
11. august 2001 - 12:11 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

CD-R læseproblem...

Hej!
Min lillebrors CDROM-drev har en irriterende vane med at læse mine CD-R skiver som audio-cd\'er, selv om det er data der er tale om. Fra tid til anden kan den godt læse CD-R\'en normalt, men det hører altså til sjældenhederne. Indtil videre er det kun min lillebrors CDROM-drev der har givet problemer, da CD-R skiverne har fungeret upåklageligt i andre computere.

Jeg ved ikke hvorfor dette sker, men jeg havde en lille teori om at det muligvis var på grund af drevets hastighed (52x). Imidlertid viser det sig at drevet ikke kan hastighedsreguleres, i hvert fald ikke med de programmer jeg har forsøgt mig med indtil nu.

Er der nogen derude der kender til dette problem, eller hvordan man løser det?
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. august 2001 - 12:15 #1
Du kan muligvis slå det fra i enhedshåndteringen!
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. august 2001 - 12:16 #2
Det er ikke drevets hasighed der gør det!
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. august 2001 - 12:16 #3
rettelse:
hastighed
Avatar billede kedde16 Nybegynder
11. august 2001 - 12:17 #4
Hvor gammelt er drevet??

Jeg tror ikke at det har noget med de 52x at gøre!!!

har du prøvet og geninstallere computeren??

hvilket oprativsystem køre du med??
Avatar billede kedde16 Nybegynder
11. august 2001 - 12:20 #5
Mit bud ville og geninstallere windows
Avatar billede wirefly Nybegynder
11. august 2001 - 12:22 #6
Computeren kører Win98 SE og er kun et par måneder gammel, ligeledes drevet...
Avatar billede wirefly Nybegynder
11. august 2001 - 12:22 #7
Computeren kører Win98 SE og er kun et par måneder gammel, ligeledes drevet...
Avatar billede tomsen999 Nybegynder
11. august 2001 - 12:23 #8
Der er cdrom drev der ikke kan læse brændte cd\'er eller nogen specielle cd mærker. (lead tech) Det plejer at være gamle drev. Prøv at bruge nogen cd\'er der ikke er brændt af dig.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. august 2001 - 12:24 #9
Prøv lige at kikke på egenskaber for CD-rom drevet i enhedshåndteringen, du skal ind i kontrolpanelet og vælge system, tror jeg det er.
Du kan også gå ind via Explorer og vælge egenskab for drevet.
Avatar billede makse Nybegynder
11. august 2001 - 12:26 #10
Gå ind i enhedshåndtering. (H-klik Denne Computer - Egenskaber)
D-klik på CD-Rom drevet, og slå DMA fra/til.

Hvis det ikke hjælper, så gå ind i bios og slå DMA fra/til, på den IDE kanal drevet sidder på.

Prøv eventuelt en kombination af begge dele.
Avatar billede handmade Nybegynder
11. august 2001 - 12:26 #11
Det må være et problem med filassociationerne på din brors maskine.
Prøv at kigge på CD\'en i denne computer og højreklik på en fil og vælg \"åbn med\", sæt evt. et kryds i \"åbn altid denne type filer med\"
Avatar billede wirefly Nybegynder
11. august 2001 - 12:26 #12
Nix...Prøvede lige med en standard, original, støbt CDROM, i tip-top stand...Det gad den ikke være med til...
Avatar billede wirefly Nybegynder
11. august 2001 - 12:28 #13
Vent lige lidt, \'makse\'...
Avatar billede wirefly Nybegynder
11. august 2001 - 12:32 #14
Kan ikke lige komme til at efterprøve dit forslag lige nu, \'makse\'...
Avatar billede handmade Nybegynder
11. august 2001 - 12:42 #15
I forlængelse af makses svar, er der her nogle alternativer fra Nero\'s FAQ:
\"A data CD appears in Explorer as an audio CD
Burned data CDs are always recognized as Audio CDs, i.e. for every written session, in Explorer they see one line respectively with TRACK<n>.CDA.

If you are using a Philips CDD3610 / HP 7200 / HP 7100 or a compatible device, then please change to Nero 4.0.3.4 or newer.
This problem occurs e.g. in the case of some PacketCD versions. Please deinstall PacketCD and make sure that all PacketCD drivers have been removed. Refer also to drivers of other CD burner programs
The file SCSI1HLP.VXD (Windows\\System\\IOSUBSYS directory) causes these phenomena in connection with other drivers. Please delete this file.
If the option DMA is activated during the burning process, then it is possible that the burned CDs are seen as being audio CDs (e.g.: in the case of Yamaha CD burners).
Please deactivate the option DMA to be deactivated (see: DMA Option)

If you are using an Adaptec SCSI hostadapter : We are aware of some cases in which it was possible to resolve the problem by updating to the newest drivers of the SCSI Hostadapter das Problem beseitigt werden konnte. Höchstwahrscheinlich kann bei den Hostadapter. It is very likely that with the the problem can be solved by updating the drivers.
Avatar billede wirefly Nybegynder
11. august 2001 - 18:37 #16
Det her bliver sjovere og sjovere! Jeg har lige med held kopieret en hel CD-R\'s indhold udern problemer - i DOS altså!
At pille ved DMA-indstillingerne gav intet resultat, så dem satte jeg tilbage til det oprindelige.
Men hvordan kan det være der ikke er problemer i DOS?
Avatar billede wirefly Nybegynder
23. august 2001 - 13:35 #17
...lukker spørgsmålet...