Avatar billede Posey Nybegynder
11. december 2012 - 10:30 Der er 3 kommentarer

Adgang til fællesdrev???

Hej. Jeg prøver at stille mit spørgsmål så godt jeg kan forklare det :-)

Jeg har en bærbar computer, tilsluttet til internet/fælles server/drev(?!) via et kabel.
Jeg vil gerne have adgang til det fælles drev når jeg slutter computeren til mobilbredbånd/trådløs WIFI.
Kan det overhoved lade sig gøre??
Avatar billede ITkonsulent Nybegynder
11. december 2012 - 10:43 #1
Det kan godt lade sig gøre, men som jeg forstår det så vil du gerne på det drev når du er udenfor netværkets rækkevide ikke ?

Og det kan man sagstens, man kan lave en NAT regl i din firewall, og sætte FTP til at køre. Så kan du tilgå drevet over alt i verden, for så tilslutter du nemlig via din Offentlige IP adresse...

Andreas Aannerud

(signatur slettet af Admin - skriv det i din profil)
Avatar billede Posey Nybegynder
11. december 2012 - 10:54 #2
Det lyder som noget af det rigtige... Altså det er fordi vi er koblet på en server (18 computere) og nu har vi 1 bærbar i blandt os som gerne vil kunne fungere ude i landet på trådløst netværk.

Er det på den bærbare computer computer, vi skal pille ved firewall(?) eller på server (ja undskyld, men er virkelig ude på tynd is omkring det her) Og det der FTP (hvad er det??)

Håber jeg kan få lidt mere guide og vejledning :-)
Avatar billede ITkonsulent Nybegynder
11. december 2012 - 11:19 #3
I Firmaet eller hvor nu du sidder, har en i internet forbindelse ind  i huset som går ind i et modem. Jeg går stærkt ud fra at i har en Firewall/router bag det modem.
Det er i den firewall man laver en NAT Regel, NAT står for Network address translation og det vil sige at når du forbinder til din Offentlige IP adresse som du kan se ved at gå ind på myip.dk
vil den via den regel fange den lokale ip addresse hvor din FTP server køre på.

Man kan bruge et program der Hedder Filezilla server, og det er meget simpelt at sætte op der ligger nogle rigtige gode guide til det på nettet.
Man i programmet laver man en bruger med en kode til, og derefter går man ind og finder den mappe man vil have adgang til og sætter de rettigheder man skal have.

Du skal installere programmet på serveren, og hvis du har windows firewall tændt på serveren skal du ind og tilade Filezilla server.

Men det sværeste her er at lave den nat regel, kan du måske fortælle hvad det er for en Firewall/router du har ?
Så kan jeg måske huske hvordan det ser ud på Webinterfacet.

Jeg håber du er med på det jeg skriver prøver at gøre det så godt jeg kan :)