Avatar billede Trickykid Nybegynder
07. december 2012 - 13:25 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Computer spontan-rebooter

Puha, det her er ved at drive mig til vanvid.
Min PC rebooter spontant. Der er et nogenlunde klart mønster, da det sker med 100% sikkerhed når jeg starter spillet Battlefield 3 op. Derudover sker det også en gang imellem når jeg ser videoer på youtube, og endnu sjældnere når computeren står idle på desktoppen. Rebootet er ganske rent, da der ikke kommer nogen BSoD, og den går bar i sort, hvorefter den starter op igen.

Jeg troede egentligt, at jeg havde fået løst problemet for et par uger siden, da jeg rodede med kablerne i computeren, tog dem ud og satte dem i igen. Den kørte upåklageligt i, som sagt et par uger, men nu er den gal igen, og den genstarter på livet løs.

Jeg har gjort følgende krumspring for at finde løsningen:
Gennemtjekket rammen med memtest samt prøvet med én blok af gangen.
Geninstalleret windows - og sågar forsøgt mig med en anden version af windows.
Prøvet to forskellige harddrives.
Tjekket temperaturene på både cpu og gfx-kort under spil og idle. (De var lave)
Forsøgt mig med flere forskellige gfx drivers og opdateret bios.

Så vidt jeg kan se, må det være et hardwareproblem, og da jeg allerede har tjekket harddisk og ram, er der vel "kun" cpu, MB, gfx-kort og PSU tilbage.
Mine tanker går hovedsageligt op PSU'en, der kunne have en defekt. Det giver i min verden mening, da computeren sætter ud, hovedsageligt når den kommer under stress. Ellers har jeg tænkt, at det måske er grafikkortet, der er synderen. Desværre har jeg ikke nogen reserver af nogen af delene, så jeg har svært ved at teste dem.

Min opsætning er således:
Win7 SP1
Asus M5A97 EVO/PRO motherboard
AMD Fx 4100 quad core
8gb (2x4) G.Skill 1866MHz CL 9 Sniper
Sapphire Radeon 7900
Corsair CX600 PSU

Alle forslag til løsninger eller yderligere fejltjek modtages med kyshånd.
På forhånd tak.

Mvh Rune
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2012 - 13:32 #1
Skriver den noget (fornuftigt) i logbogen, så man evt kan udelukke noget?
Er enig i at det er hardwarefejl.
Avatar billede Trickykid Nybegynder
07. december 2012 - 13:46 #2
Logbogen? Undskyld min uvidenhed, men det er jeg slet ikke klar over hvad er.
Avatar billede Blandy Praktikant
07. december 2012 - 14:10 #3
under start- kontrol panel - administration - logbog.
Avatar billede Blandy Praktikant
07. december 2012 - 14:11 #4
Men jeg ville tjekke temp på din cpu. med coretemp. Kan nemt være derfor den lukkerned og genstarter.

larmer dine blæserere?
Avatar billede Trickykid Nybegynder
07. december 2012 - 14:19 #5
Jeg kunne ikke finde noget brugbart under logbogen - men omvendt, så er jeg slet ikke sikker på, at jeg ledte de rigtige steder.

Angående temperaturene, så har jeg allerede tjekket dem. De ligger konstant lavt - nogenlunde som de gjorde før computeren blev syg.

Nix, mine blæsere er nærmest lydløse for tiden.
Avatar billede pretttyfly Praktikant
07. december 2012 - 14:46 #6
lån en psu og prøv med den, det lyder som om den du har er færdig,
Avatar billede Trickykid Nybegynder
07. december 2012 - 15:08 #7
Ja, jeg må nok se om jeg kan finde en til låns et sted.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2012 - 15:31 #8
Gik du i Windows logger og åbnede for programmer og system fanen?
Ingen fejl der?
Avatar billede Trickykid Nybegynder
07. december 2012 - 15:48 #9
Jep, der var ikke noget at se desværre.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2012 - 16:50 #10
Ok. Er i øvrigt enig i #6
Avatar billede Trickykid Nybegynder
08. december 2012 - 16:48 #11
Har I evt. et bud på hvor lille en evt. erstatnings-PSU kan tillade sig at være for stadig at kunne trække mit system?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2012 - 16:57 #12
Avatar billede Trickykid Nybegynder
08. december 2012 - 17:11 #13
Ah ja, der burde jeg jo have tjekket. Tak!
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2012 - 20:45 #14
Er du kommet videre?
Avatar billede Trickykid Nybegynder
21. december 2012 - 20:53 #15
Ah ja, jeg havde glemt at afslutte den herinde. Jeg endte med at købe en ny PSU, og den kører nu på sin 5. dag helt uden problemer, så alt tyder på, at det var det, der var problemet. Tak for hjælpen!
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2012 - 20:58 #16
Velbekomme.
Skal vi så ikke bede prettyfly om et svar til at lukke med?
Avatar billede pretttyfly Praktikant
21. april 2013 - 09:36 #17
nah pointene er ikke så vigtige for mig, men godt du vi fik det løst i fællesskab :)
Avatar billede Trickykid Nybegynder
21. april 2013 - 09:48 #18
Jeg er en klovn til det her, og jeg kunne ikke finde ud af give dig pointene, så for at lukke den, måtte jeg vist give dem til mig selv. Kan jeg give dem til dig nu, hvis du opretter et svar?

Under alle omstændigheder skal du have mange tak for hjælpen. Computeren kører i øvrigt stadig som en drøm med den nye PSU.
Avatar billede pretttyfly Praktikant
21. april 2013 - 09:58 #19
tænk ikke mere på det, det er point nok for mig at du fik det til at  virke :)