Avatar billede arnely Novice
25. november 2012 - 16:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bliver eksponeret ud på Google

Jeg har opdaget at debatter jeg har deltaget i, på div. forummer på nettet. - Med lethed kan spores tilbage til person følsomme oplysninger.

Jeg har ikke noget og skjule, men bliver ret chokket, når man bliver eksponeret med personfølsomme oplysninger. Som fulde navn, privat adresse, og by. Det rager i princippet ikke nogen.

Jeg har flere gange solgt, eller købt på Gul og Gratis. Ved og søge på mit bruger navn på Google, dukkede jeg op flere steder. Klikkede jeg på linket, i Google. Linkede det ind til min bruger profil med mit fulde navn, adr og by.

Jeg har debatterede flere forummer, hvor samme oplysninger om en, med lethed kan spores.

Bl.a deltager jeg også i en debat på Mybanker. Pludselig skriver en bruger til mig. At jeg har en "Dyr stjerne kikkert stående". (Har jeg ikke mere).
Først tænker jeg, at det må vær en joke, - eller en der kender mig.
Men ved og Google mit bruger navn, ser jeg at jeg står med link til mine debatindlæg i et forum for Astronomi, og klikker man på mit brugernavn, ryger man direkte ind til personfølsomme oplysninger.

Spørgmål. Kan jeg slette min spor, i Google?
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
25. november 2012 - 17:21 #1
Du kan sagsøge google.

For eksempel er det ulovligt for google og rande og tage billeder ind på folks private grund. At de slipper afsted med det er en anden sag men det er stadig ulovligt.

Den bedste både er selvfølgelig helt at undlade at give dine oplysninger ud.

Tit og ofte tigger google mig for flere personlige oplysninger som at give dem mit telefon nummer og mit navn og efternavn og når man så bruger googles andre sider som youtube så bliver man forslået om man ikke lige har lyst til at ens rigtige navn skal bruges i stedet for det kaldenavn man nu har valgt.

Men prøv og login på google også oppe til højre hvor din email står klikke du og vælger konto også Rediger.

Derfter gå ind på produkter og betjeningspanel der kan du se andre oplysninger google har suget om dig som du måske ikke mener du har givet til google.

Sådan er det desværre blevet og læg også mærke til hvor meget google går op i at oplyse om privatliv osv også hvor modsat det i virkeligheden er.
Avatar billede PapaDoc Nybegynder
25. november 2012 - 18:20 #2
De personfølsomme oplysninger som man/du ryger ind på, når man/du klikker på dit brugernavn, er det lokalt inde på de forskellige sider, fx guloggratis.dk? I så fald, er det nok ikke google der er problemet (eller kan sagsøges) - i dette tilfælde.

Hvis du bruger det samme brugernavn på fx en debatside og på guloggratis, kan folk der er interesseret, jo blot søge på dit brugernavn i google (eller anden søgemaskine), og finde de resultater og sider hvor dit brugernavn indgår. Det især nemt, hvis dit brugernavn er usædvanligt. Og har du fx i guloggratis angivet dit rigtige navn, adresse, telefon nr. m.v. vil (nogle af) disse ligeledes kunne ses på guloggratis.dk.

Dette kan google ikke gøre noget for eller ved.

Efter min opfattelse, er det bedst enten at være ganske sparsom med de oplysninger man angiver på de forskellige sider og/eller vælge - i det omfang det er muligt - at disse ikke kan ses af andre. Dette kan man fx gøre på facebook, dba, guloggratis, eksperten m.fl. Dette gælder ligeledes i tråde man opretter og deltager i, som der også ofte linkes til i søgemaskiner.

Ellers er det ganske enkelt for den der gider at bruge nogle minutter på det, at finde en masse informationer om en, ens interesser, dagligdag, arbejde, fortid og meget mere. Og det er slet ikke for at være paranoid :-)

Google er dog tilsvarende slem med at kræve alverdens oplysninger af en, og overvåge ens søgninger og præferencer. Men det er dog mest til erhvervsmæssig brug og markedsføring i form af alle de reklamer man tilfældigvis støder på når man er inde på forskellige hjemmesider. Har man fx for nyligt søgt efter tøj, computer eller lignende, oplever man tit at man på youtube og andre steder, får reklamer med de samme produkter. Men som #2 siger,  kan man dels se (nogle) af de informationer google har gemt på en, og slette nogle af disse.
Avatar billede arnely Novice
25. november 2012 - 20:48 #3
Jeg har brugt hele eftermiddagen på og slette mine personlige oplysninger på div. fora.

Mit bruger navn kan jeg ikke slette eller ændre. Det gælder bl.a på Gul og Gratis. Gul og Gratis skriver man ikke kan slette sit brugernavn af "sikkerhedsmæssige grunde".

Jeg syntes det her "socks". En tyv, kan jo sidder i ro og mag og gå annoncerne igennem på Gul og Gratis. "Finde" noget han/hun kan bruge, for derefter og stjæle det fra adressen.

Google burde jo tvinges til og lave om på deres politik. Om ikke andet, burde vi selv kunne slette oplysninger på en, på Google.
Der er jo visse ting der kan lade sig gøre og få fjernet, kan jeg læse på Google.
Avatar billede arnely Novice
29. november 2012 - 08:24 #4
I må gerne smide et svar begge to :)
Avatar billede PapaDoc Nybegynder
29. november 2012 - 10:14 #5
Du får lige et fra mig :-)
Avatar billede arnely Novice
29. november 2012 - 10:22 #6
Ja...så er det lige set store spørgsmål. Hvordan er det nu lige jeg gør når jeg skal dele point ud?
Avatar billede PapaDoc Nybegynder
29. november 2012 - 11:01 #7
Det kan du vist gøre, når vi begge har afgivet et svar, ved at sætte flueben i begge svar og vælge acceptere :-)
Avatar billede arnely Novice
29. november 2012 - 11:39 #8
Ok afventer lige "scootergrisen"