Avatar billede ncsghimself Nybegynder
22. november 2012 - 23:15 Der er 10 kommentarer

Refill til OKI C3300n

Er der nogen derude, der har erfaring med toner-refill, altså genopfyldning af de 4 tonerpatroner med nyt pulver + ny chip?
Jeg har selv en OKI C3300n, så det vil være skønt, hvis der en eller flere C3300-ejere, der har afprøvet refill i praksis.

http://www.printerrefill.dk (i Allerød) har tonerflasker til C3300'eren, der hedder hhv. "Absolute Black" og "Absolute Color", for eksempel.
http://www.refilltoner.com (i Birmingham) fremstiller åbenbart selv toner-refill.

Der synes at være en række producenter, der fremstiller toner-refill til (farve)laserprintere. De påstår (naturligvis) alle, at de er førende på markedet/fremstiller den bedste kvalitet. Det vil naturligvis være ærgerligt at ødelægge en printer til flere tusind kroner

På forhånd tak.
Avatar billede sadolin1978 Novice
23. november 2012 - 06:59 #1
Som tekniker ville jeg fraråde dette, har set flere både blæk og laser samt led printere med dårlige refill.
hvordan de kan udvilke sig ved jeg ikke men i bedste fald er det bare dårlige print, hvis det er værre er der mere støv som kan sætte sig over alt i maskinen og derved gøre en rep. meget dyr.
når alt dette er sage så er det første gang jeg høre om det til OKI men har dårlige erfaringer med det inden for HP Sharp Kyocera og Lexmark kunne sikkert finde flere mærker hvis jeg graver lidt i min hukommelse
Avatar billede juleulven Nybegynder
24. november 2012 - 12:00 #2
Jeg vil støtte 100% op omkring Sadolin ... har arbejdet med printere (laser) i snart 12 år og har ikke set nogle positive erfaringer omkring toner refil.

problemet er, at patronerne drysser toner ud til højre og venstre og det sviner hele printeren til...
det er i heldigste fald.

er du lidt mere uheldig har tonerpulveret ikke det korrekt smeltepunkt og derved kommer print til, at se forkert ud.

et andet problem kan også være, at farverne ikke er korrekte og printene derved ikke bliver pæne.

Hvad er den dybere liggende årsag til, at du kigger efter refill forbrugsstoffer?  skyldes det, at du er ved, at blive ruineret af printomkostninger?

hvis det er tilfældet skal du måske kigge lidt mere på dit forbrug og om disse 2 "hobby printere" overhovedet matcher det behov du har...
Avatar billede sadolin1978 Novice
24. november 2012 - 13:23 #3
Økonomisk er OKI ikke de billigste hverken i indkøb eller vedligehold.
Avatar billede juleulven Nybegynder
24. november 2012 - 14:04 #4
Her jeg så ikke specielt enig med dig :)
Generelt set er det største problem, at folk ikke målretter deres hardware indkøb efter deres REELLE printbehov.

Folk undervurderer hvor meget de skal printe med hvilke dækkeflader og går så ud og køber en "billig" printer som reelt set er beregnet til 1-2 brugeres ugentlige print.

en OKI C3300 er en netværksprinter ja men det ses ofte, at folk hjemkøber printere i sådanne en klasse og kaster den op i et netværk til 5-10 brugere som alle printer i farver ...

også vil ALLE små printere (prisklassen 1-10.000) være dyre, at printe på ...

folk ved som regel heller ikke, at et gennemsnitligt A4 billede har 140% dækkeflade og derved koster 6-7,- pr. print.

MEN det er selvfølgelig en svær dialog uden, at kende trådstarters reelle behov eller f.eks hvor mange print han har lavet i maskinens levetid :)
Avatar billede sadolin1978 Novice
24. november 2012 - 14:41 #5
Det er jo netop det der er opgaven de fleste kender ikke deres print behov, så der er næsten frit spil for en god sælger. Dette er desværre set for mange gange i mine 15 år som tekniker på kontormaskiner. det skal dog siges at et af de værste tilfælde jeg har set er Brother der har sat deres overførelses enhed til 50.000 print den køre dog 4 gange ved et farvetryk så her er der reelt kun 12.500 print.
Avatar billede juleulven Nybegynder
24. november 2012 - 15:06 #6
#5 der er nemlig rigtig mange finurligheder som forbrugerne INTET hører om ... et andet godt eksempel er, at folk spørger:

hvad bruger den så af "forbrugsstoffer" også hører folk kun om tonerpatroner...

men man glemmer tilfældigvis alt om Tromler, Transportbælte, fusere og overskudsbeholdere ... og så er beregningerne ikke længere så "positive"

Jeg har også set min andel af "dygtige sælgere / naive forbrugere" igennem de sidste 12 år...

syntes dog der hvor jeg er nu, at sælgerne er "fornuftige" men der opstår selvfølgelig stadig udfordringer fordi printverdnen er så kompleks som den nu engang er :-)
Avatar billede ncsghimself Nybegynder
24. november 2012 - 15:11 #7
Hej allesammen.
Grunden til at jeg kigger efter refill er, at det forekommer mig som unødvendigt spild at skulle bortskaffe 4 tonerpatroner, der reelt er funktionsdygtige (lige bortset fra at der ikke er mere tonerpulver - man skifter jo heller ikke benzintanken, hver gang man tanker bilen). Mit forbrug er ikke så stort, så jeg investerer såmænd gerne i originale tonerpatroner - hellere det end at de 4 tonerpatroner samt hele printeren skal bortskaffes.
Der vil selvfølgelig kunne være problemer med smeltepunkt, korrekt pigmentering og formentlig også rigtig kornstørrelse.
Tusind tak til Jer allesammen for delagtiggørelsen i Jeres erfaringer!
Avatar billede juleulven Nybegynder
24. november 2012 - 16:00 #8
Velbekomme da :)
Avatar billede sadolin1978 Novice
24. november 2012 - 16:40 #9
det var så lidt
Avatar billede sadolin1978 Novice
28. november 2012 - 18:24 #10
husk at lukke tråden ved at give svar eller bede om det fra os andre