Avatar billede rafan Nybegynder
22. november 2012 - 21:01 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

NAS hastighed

Hej Eksperter,

Min gamle WD NAS er gået ned og valget står mellem:

QNAP TS-112 Turbo NAS
256MB RAM
Pris 992kr

Synology DS112j
128 MB RAM
Pris 1053kr

Jeg er kommer nok til at have en harddisk på 500-1000GB da mit behov ikke er større.
Det er er vigtigst for mig er at overførelseshastigheden er høj. Hvad er bedst af de to mht hastighed?

Hvis jeg f.eks. overfører 1GB fra NAS til computer (begge tilsluttet til router med kabel) cirka hvor lang tid burde det tage?

Har fundet flg link for Synology
http://www.synology.com/products/performance.php?lang=dan

Håber at I kan komme med lidt indput:)
Avatar billede RogerWilco Seniormester
23. november 2012 - 18:15 #1
Min gamle Synology DS210j overfører med ca. 25Mb/sek. Enten er de nyere modeller lidt hurtigere, eller også er det bare rekvalmegas...
Avatar billede rafan Nybegynder
24. november 2012 - 12:15 #2
Er du nogen med teknisk viden der kan fortælle hvor stor en forskel der er på hastigheden for de to modeller?
Avatar billede rafan Nybegynder
01. december 2012 - 22:28 #3
Hey Roger,

Troede at jeg havde skrevet til dig, men send et svar så får du point;)
Avatar billede RogerWilco Seniormester
02. december 2012 - 09:17 #4
Jeg lavede lige en ekstra test - det tal jeg nævnte var fra LAN-delen af joblisten:

Læsning fra NAS/SSD  35MB/s
Læsning fra NAS/HDD  35MB/s

Skrivning til NAS/SSD  20MB/s
Skrivning til NAS/HDD  22MB/s

Altså ikke den store forskel mellem SSD og HDD. Jeg kan forresten se, at DS112J har en hurtigere processor end min DS210J, så den er nok noget hurtigere. Værdier på producenternes hjemmesider skal dog altid tages med en gran salt.

Du skal lige være opmærksom på, at de fleste routere har en 100Mbit-switch indbygget, og i så fald er det denne der begrænser hastigheden (til godt 10MB/s). Hvis din router kun har 100Mbit, bør du bruge en gigabit-switch som central enhed på netværket.
Avatar billede rafan Nybegynder
02. december 2012 - 21:33 #5
Tak for at du har fuldt op på det:)

Jeg har nu sat min NAS op. Prøvede så at overføre med kabel men synes at resultatet var nedslående. Kun 2MB/s (1GB fra PC til NAS skulle tage ca 20-30min). Hvad har jeg gjort galt??
Avatar billede rafan Nybegynder
02. december 2012 - 21:35 #6
dvs. upload
Avatar billede RogerWilco Seniormester
06. december 2012 - 18:53 #7
Er netværket sat op, så trafikken går direkte fra pc til switch til NAS?
Hvis du har købt gigabit-switch, giver det så nogen ændring, hvis du i stedet kører gennem switchen i routeren?
Hvis det er en laptop, skal du sørge for at den prioriterer kabel frem for trådløst, eller prøv teste ved at slå trådløst fra.
Hvad siger netværksstatus i NAS'en og pc'en mht. hastighed?
Avatar billede rafan Nybegynder
06. december 2012 - 19:37 #8
Hej igen,

Har normalt ikke nogen problemer med at finde rundt med PCen, men netwærk har aldrig været min stærke side.
NASen er tilsluttet direkte i routeren så ved ikke om trafikken går direkte igennem den indbyggede switch eller routeren. Hvordan kan man ændre det? Jeg har en TDC router :-l
Avatar billede RogerWilco Seniormester
09. december 2012 - 14:51 #9
Og pc'en er ikke laptop med trådløst netværk til routeren?

Du kunne prøve at forbinde pc'en direkte til NAS'en, så man kan udelukke evt. problemer med routeren.
Avatar billede rafan Nybegynder
15. december 2012 - 10:15 #10
Hej igen,

Jeg har talt med TDC og skal ændre opsætningen på min router. Håber på at det derefter kører bedre. Tak for hjælpen;)