Avatar billede graf Nybegynder
20. november 2012 - 23:40 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Canon MP600R holdt op med at virke

Min Canon printer MP600R er pludselig holdt op med at virke. Nå jeg prøver at udskrive noget kommer der kun noget af teksten + en gang Mumbo-Jumbo på papiret. Det er det samme når der sendes en printertest til dyret.
Den har ellers virket fint både som printer og scanner.

Hvad kan der mon være galt?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. november 2012 - 09:56 #1
Det umiddelbare jeg kommer til at tænke på, er kablet. USB-kabler (og andre kabler) har en tendens til at blive ustabile efter nogle år - specielt de kabler der følger med produkterne, har sjældent været pålidelige.

Så det første forslag er at prøve at skifte kablet ud med et andet.
Avatar billede milter Ekspert
21. november 2012 - 11:39 #2
Virker scanneren?
Avatar billede graf Nybegynder
21. november 2012 - 16:34 #3
Et kabel der bliver for gammelt? Med hvilken begrundelse?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. november 2012 - 22:38 #4
Nu er jeg ikke fysiker - men lad os kalde det korrosion eller metaltræthed. Jeg har oplevet det ikke så få gange i professionelle sammenhænge...
Avatar billede graf Nybegynder
22. november 2012 - 00:38 #5
Scanneren virker fint.  Godt spørgsmål forresten, for så må der da være "hul igennem".  Jeg har igen prøvet at installere driveren - uden held. Kan det måske være Canon, som har lagt en begrænsning på antallet af sider der kan printes? Synes jeg har hørt noget i den retning...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. november 2012 - 09:23 #6
Tjo, det er da kendt, at der er begrænset levetid på blækpatronerne. Men det vil få printeren til at stoppe med at printe overhovedet - og du får jo trods alt noget ud. Så det tror jeg ikke på er problemet.

Men at skanneren virker, frikender jo også kablet, så vi er lige vidt.

Så er der i mine øjne to ting tilbage - støj eller korrupt printerdriver.

Støj kan komme flere steder fra - eks. ved at USB-kablet ligger og roder sammen med 220V kabler (240v hvis der er ordkløvere med her :-) - eller andre kabler hvor der kører kraftig strøm igennem. Men det kan også komme indirekte via strømmen til printeren og PC´en. I visse uheldige sammenhænge kan et stik, der er vendt 180 grader (så der er byttet om på fase og nul) giv støj, ligesom en kaffemaskine med en defekt termostat kan sende støj ud på elnettet.
Det kan være temmelig svært at fejlsøge på, men hvis du har en anden strømgruppe i huset, kan du fejlsøge, ved at trække en lang forlængerledning, og sætte pc og printer herpå.

En korrupt printerdriver kan også være svær at slippe af med. Man skal afinstallere al software der har med produktet at gøre - her Canon. Herefter skal du ind i "Devices and Printers" og finde det menupunkt der hedder "Print Server Properties" (Serveregenskaber på dansk, mener jeg det er.) Den vises kun, når en printer er markeret, så marker eks. "Fax" printeren, eller en anden standardprinter der er installeret, hvis ikke Canon printeren optræder længere.
Herinde er der et "Drivers" faneblad, hvor du kan slette den egentlige printerdriver. Hvis ikke den vil slette Canon driveren, skal print spooler tjenesten genstartes - evt. ved at du genstarter PC´en.

Når alt ovenstående er gjort, er de fleste driverfiler og indstillinger slettet - desværre ikke alle, men nok til at du bør forsøge at genstarte PC´en og installere på ny. Fejler den fortsat bliver det rigtig langhåret... - så den kommer i kapitel 2. :-)
Avatar billede graf Nybegynder
22. november 2012 - 09:48 #7
Tak Olé - det forsøger jeg :)
AC
Avatar billede milter Ekspert
22. november 2012 - 12:41 #8
Fejlen kan også skyldes dårlige forbindelser på printerhovedet, altså der hvor printerhoved har forbindelse til resten af printeren.

Hvordan nøjagtigt viser fejlen sig? Starter den med at printe korrekt for derefter at blive dårligere, eller ...?

Det "mumbo-jumbo", du taler om, hvordan ser det ud? Mangler der noget, er udskriften udtværet eller ...?
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2012 - 22:28 #9
Er der nogen fremskridt?
Avatar billede graf Nybegynder
12. december 2012 - 00:33 #10
Mjah, det kan man godt sige. Jeg har opgivet printeren og har købt en anden. Brugt for meget tid på at bøvle med den.
Smid et svar begge to så jeg kan give points for interessen.

Vh. Graf
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. december 2012 - 09:17 #11
Jeg springer over, tak...

Men så kan du jo næsten forære den væk - at installere den på en anden PC, vil jo kunne vise, om fejlen lå på din PC, eller ved selve printeren :-)
Avatar billede graf Nybegynder
12. december 2012 - 11:09 #12
At prøve den på en anden PC er også forsøgt. Samme resultat derfor den nye.
Avatar billede milter Ekspert
12. december 2012 - 12:35 #13
Jeg springer også over, så snup selv pointene :-)
Avatar billede graf Nybegynder
12. december 2012 - 15:50 #14
Spørgsmål lukkes.