Avatar billede mininico Nybegynder
12. november 2012 - 17:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tysk oversættelse.. hjælp.

Hej alle sammen..
Sidder her og er virkelig blank, og tysk er på INGEN måde min stærke side, ligger på et 00.. og så er det altså ikke særlig sjovt at blive ved med at prøve! men håber nogle venlige sjæle vil hjælpe mig med nogle af disse sætninger..
opgaven går ud på at oversætte dem, med Modalverber:

Din bror ved ingenting, men du ved alt
Det måtte jo ske
Det må i ikke gøre
Vil du se filmen?
Drengen ville ikke se filmen
Jeg måtte gerne se filmen, men jeg gad ikke
Nu skal du komme
Kunne du høre mig?
Hvem skal betale bogen?
Du kan beholde pengene
Susi kan ikke spille klaver
Jeg ved det, men jeg vil ikke sige det
Regeringen vidste det, men den ville ikke sige det.

Hvordan oversætter man den,
Avatar billede aliaz Nybegynder
12. november 2012 - 18:04 #1
De 7 modalverber (mådesudsagnsord): Dürfen, können, mögen, müssen, sollen, wollen, wissen. Bøjningen af dem kan du se her (side 2):

http://pedalo.dk/pelo/pdf/flex.pdf

Opgaven går altså kort og godt ud på at vælge den rigtige, som passer til sætningen. Fx sætning 1 handler om "ved" = wissen. Når det er bøjet:

- Dein Bruder WEISS nichts, aber du WEISST alles.

- Es MUSSTE etwas passieren.
- Das MÜSSEN Sie nicht tun.
- WILLST du den Film sehen?
- Der Junge WÜRDE nicht den Film sehen.

Osv. :)
Avatar billede mininico Nybegynder
12. november 2012 - 22:51 #2
Mange tak:-)!
Avatar billede aliaz Nybegynder
13. november 2012 - 08:33 #3
Det var så lidt! Tak for point :)

I stedet for blot at oversætte dem alle for dig, valgte jeg løsningen med at prøve at forklare konceptet, sådan lidt "hjælp til selvhjælp" - jeg håber du fik lidt ud af det og det gav mening!
Avatar billede mininico Nybegynder
13. november 2012 - 09:54 #4
Det var så lidt!
Nu har jeg prøvet lidt selv, gider du rette dem?? :-)
Ich Darf gern der Film sehen, aber Ich hat dazu keine Lust. - Jetzt sollst Du kommen. - Könnte Du mich Hören? - Wer Schale das Buch zahlen? - Du kann das Geld behalten. Susi kann nicht das Klavier spielen. - Ich weiß, aber Ich will nicht dass sagen. - Die Regierung weiß, aber die will nicht dass sagte.
Avatar billede aliaz Nybegynder
13. november 2012 - 11:17 #5
Det ser umiddelbart OK ud.

Du har et par steder med "Du", hvor du lige skal være sikker på bøjningen (typisk med "st" på). Det gælder "Könnte Du mich Hören?" og "Du kann das Geld behalten".

I "Wer Schale das Buch zahlen?" skal du nok bruge "sollen" som modalverb.
Avatar billede mininico Nybegynder
13. november 2012 - 11:47 #6
tak! :-)