Avatar billede proguy Nybegynder
10. august 2001 - 18:58 Der er 34 kommentarer

Soltek 75DRV startproblemer

Jeg har nogle problemer med mit nye Soltek SL-75DRV bundkort (1400Mhz t-bird, 2x256 DDR-ram (Apacer), geforce2 pro AGP grafikkort ). Der kommer intet signal til skærmen, når maskinen tændes. Problemet kan dog midlertidigt fjernes ved at resettere CMOS\'en - altså lige flytte JBAT jumperen en enkelt gang over på reset og tilbage igen.
Så booter maskinen som den skal - indtil man resetter den - enten hard eller soft. Herefter forsvinder først rammene (de 512 mega bliver til 1) og CPU\'en findes heller ikke.

Jeg har både prøvet at skifte skærm, stik, graffikort, port(prøvet PCI/AGP), men intet løser problemet rigtigt.

Er det mig der ikke kan hitte ud af at konfigurere boardet (kører 133Mhz på bussen, CPU voltage/busfreq. automatisk)? Eller skal jeg bare kyle boardet i hovedet på forhandleren igen??
Avatar billede nomiz Nybegynder
10. august 2001 - 19:02 #1
Har du prøvet at starte op uden IDE-kabler?
Avatar billede cc2000 Nybegynder
10. august 2001 - 19:03 #2
har du prøvet at resette biosen og så gå ind i bios og loade bios defaults? tror ikke det hjælper men forsøg værd... :)
Avatar billede proguy Nybegynder
10. august 2001 - 19:08 #3
nomiz -> Stadigvæk sort skærm ;(

cc2000 -> Har prøvet det, det ville havde været den perfekte løsning, men nej ;(
Avatar billede cc2000 Nybegynder
10. august 2001 - 19:12 #4
hmm... prøvet at smide den ene ram-klods ud af puteren??? og så bytte lidt rundt hvis det stadig ikke virker?
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. august 2001 - 19:22 #5
Jeg har lige siddet med nogenlunde samme problem, jeg havde prøvet at sætte den til 133, de kunne den lide, så jeg måtte lige resætte den.
Kommer der noget bib signale når den starter?
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. august 2001 - 19:23 #6
Hvor meget ligner den 7KAV, jeg har en manual liggende jeg lige kunne læse i for at se om der er noget du skal passe på med.
Avatar billede doggybomber Nybegynder
10. august 2001 - 19:23 #7
Har ikke et svar men kan sige at det er en stor computerdu har fået fat i med 2x256 DDRram! Ikke for at generé men det er lidt dumt at køre DDRram NU for de bundkort der understøtter er ikke lige frem deres penge værd! Vent hellere til at alle køber DDRram og og at det kune er det der dur! Forresten er bundkortet du har der, er ikke det bedst! (også pga. DDRram undstøttelse) Har selv et Soltek SL-KAV-75-X og kører med en 1333 mHz og har så 512 SDram og du kan overhovedet ikke mærke forskellen på SD og DDR når man har så mange af dem! Så bare et godt råd eller måske dit svar!

Angående det busfreq. den ikke bare med det samme sådan.....kan ske den kører kun 1300 men kan å flytte jumpers så den kører 1333 mHz som man har betalt for :)

Doggybomber
Avatar billede vuffe Nybegynder
10. august 2001 - 19:27 #8
prøv at flash bios til den nyeste
Avatar billede proguy Nybegynder
10. august 2001 - 19:28 #9
doggybomber -> Hmm... det kan jo være rigtigt, men der er ligesom ikke så meget at gøre ved det nu ;)
Avatar billede cc2000 Nybegynder
10. august 2001 - 19:28 #10
inden du flasher biosen så check lige om dem du har købt bundkortet af tillader dig at flashe biosen så garantien stadig tæller... det er ikke hos alle man kan det.
Avatar billede doggybomber Nybegynder
10. august 2001 - 19:28 #11
nej men pr0ver bare at hjælpe......
Avatar billede proguy Nybegynder
10. august 2001 - 19:46 #12
cc2000 -> Hmm... Det ser ud til at virke hvis jeg fjerner den ene ram klods... men den kan køre med begge... jeg prøver et bios flash (men tjekker lige det med garantien, tak for advarslen!)
Avatar billede cc2000 Nybegynder
10. august 2001 - 19:47 #13
det kan muligvis være en bug i biosen der gør det. men det kan også bare være en simpel forkert indstilling.
Avatar billede proguy Nybegynder
10. august 2001 - 19:50 #14
cc2000 -> Hvilken slags indstilling kan der være tale om? Hastigheder, spændinger? BIOS eller motherboard(jumper) indstillinger?
Avatar billede cc2000 Nybegynder
10. august 2001 - 19:57 #15
det kan være så meget... det kan være hastigheden... kan være din strømforsyning der ikke gir nok strøm... det kan også være jumper der står forkert... der kan være så \"HEL***S\" meget...
Avatar billede proguy Nybegynder
11. august 2001 - 01:31 #16
Okays... jeg venter lige til jeg har fået svar fra shg.dk om garantien bortfalder hvis jeg flasher BIOS\'en- og gør den ikke, så prøver jeg lige en BIOS-opgradering, inden jeg begynder at rode rundt med alle mulige og umulige indstillinger ;)
Avatar billede cc2000 Nybegynder
12. august 2001 - 20:57 #17
bare sig til hvis der er probs... :)
Avatar billede proguy Nybegynder
13. august 2001 - 19:10 #18
Så har jeg prøvet at opgradere BIOS\'en... desværre hjalp det ikke...
Avatar billede cc2000 Nybegynder
13. august 2001 - 23:16 #19
hmm... prøvet at pille lidt rundt i bios\'en?
Avatar billede cc2000 Nybegynder
13. august 2001 - 23:16 #20
og du er HELT sikker på at det er en 512mb ram klods?
Avatar billede cc2000 Nybegynder
13. august 2001 - 23:21 #21
wps... det sidste var lige en kommentar til et andet spørgsmål...
Avatar billede proguy Nybegynder
14. august 2001 - 13:31 #22
Jeg tror jeg må se at prøve at få enten bundkort eller ramklodser byttet hos shg.dk... det kan ikke passe at de er inkompatible...
Avatar billede proguy Nybegynder
14. august 2001 - 22:31 #23
Okay, nu er der simpelthen en gennebrud!!
Begge moduler virker hvis jeg i min BIOS sætter DRAM clock ned fra \'By speed\' til \'100Mhz\'... Nu undrer jeg mig så...
Hvad skal det sige?? et modul kan køre 133Mhz, men to skal køre 100Mhz... Så er der vel ikke meget ved det der DDR?
Avatar billede cc2000 Nybegynder
14. august 2001 - 22:32 #24
prøvet ramklodserne i en anden maskine?
Avatar billede proguy Nybegynder
14. august 2001 - 22:36 #25
Nej, har ikke andre maskiner der kan klare de ram...
Og de er oven i købet identiske...
Mystiskt...
Avatar billede cc2000 Nybegynder
14. august 2001 - 22:42 #26
ja... men det kan godt være det er en fejl i en af ramklodserne... men det er svært at sige når du ikke har en anden maskine at teste det på.
Avatar billede proguy Nybegynder
14. august 2001 - 23:23 #27
Hmm... suspekt...
Også selvom de hver især kan køre 133?? (tester lige det faktum en ekstra gang...)
Avatar billede cc2000 Nybegynder
15. august 2001 - 07:46 #28
ja pc\'ere er mærkelige...
De gør hvad det passer dem. ;o)
Avatar billede proguy Nybegynder
15. august 2001 - 11:27 #29
Well, jeg chekker med sælgeren af tingene, og påstår han det er normalt, så må det vel være det :/
Avatar billede cc2000 Nybegynder
15. august 2001 - 11:30 #30
hmm...
Avatar billede proguy Nybegynder
15. august 2001 - 11:36 #31
Okayokay... måske ikke det klogeste at gøre, men måske der er noget nyt input fra den side af...
Avatar billede cc2000 Nybegynder
15. august 2001 - 11:41 #32
næææ... har du ret i...
Avatar billede mixmaster Nybegynder
16. august 2001 - 21:41 #33
Jeg har haft det samme problem med et HELT andet motherboard, det var fordi at CPU indstillingerne ikke var i orden, såden lavede et eller andet med at overclocke grafikkortet og derfor gik den i sort!
Så gik jeg ind i BIOS´en og valgte hvilken CPU jeg havde og vups ingen problemer!!!

Hilsen MixMaster
Avatar billede proguy Nybegynder
19. august 2001 - 13:58 #34
Mystisk... men her var det altså rammene. Men jeg har stadigvæk ikke hittet ud af om det er iorden at den kun kører 100Mhz...