Avatar billede the_email Nybegynder
09. november 2012 - 14:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvilken harddisk skal jeg vælge til min NAS

Jeg står og barsler med at købe en NAS. Jeg påtænker at købe en Shuttle OMNINAS KD20: http://www.opencompany.dk/products.php?showvariant_id=9695

Mit spørgsmål er så; hvilke diske skal jeg købe til den?

1) To WD Caviar Green 3 TB 5400 RPM: http://www.opencompany.dk/products.php?showvariant_id=9513

2) To WD Caviar Green 3 TB 7200 RPM.

Forskellen ligger i antal omdrejninger pr. minut. Jeg har ikke det helt store behov for meget hurtig dataoverførsel. Jeg skal max kunne streame en film i 1080p fra den, så kravene til dataoverførselshastighed er beskedent.

Jeg tænker derfor at jeg kan tage disken, der kører 5400 RPM og få en mere støjsvag og strømbesparende NAS?

Hvad siger I? Ideer til helt andre diske modtages gerne.

/TheEmail.
Avatar billede der_kommandant Praktikant
09. november 2012 - 14:27 #1
Nu ved jeg godt at det ikke er pænt at stille et modspørgsmål der slet ikek handler om det du spørger om, men hvorfor vælger du mærket "Omninas"...??
Du vil få MEGET mere for de samme penge ved at vælge en Synology - http://www.edbpriser.dk/nas-lagringsserver/synology-disk-station-ds212j-id-6185688.aspx?q=synology
Avatar billede chalde Seniormester
09. november 2012 - 14:31 #2
Der må jeg også støtte #1.
Der er langt flere muligheder at hente i en Synology til stort set samme pris.
Dertil ville jeg smide WD RED's i den, som er skabt til brug i NAS.
Avatar billede the_email Nybegynder
09. november 2012 - 14:43 #3
Enhver form for råd vedrørende både NAS og harddisk er meget velkomne :-)

Om det koster 400-500 ekstra gør ikke det store hvis der er noget at hente for pengene.

Tror umiddelbart at jeg vil hoppe på den Synology som der_kommandant anbefaler.

Og så på diskfronten to af disse: http://www.edbpriser.dk/harddisk/wd-red-wd30efrx-3-tb-id-6876631.aspx ?
Avatar billede chalde Seniormester
09. november 2012 - 15:02 #4
De er også på listen over kompatible drev til den: http://www.synology.com/support/hd.php?lang=enu&bays_id=2&product_id=89
Avatar billede the_email Nybegynder
09. november 2012 - 15:08 #5
Nice! Smid lige et svar begge to.
Avatar billede der_kommandant Praktikant
09. november 2012 - 15:12 #6
-> the_email

Hvis du smider 2 af de nævnte diske i, så har du sgu en lækker NAS. (sidder lige her og tænker på om det er tid til at opgradere min 209+II - men omvendt, den har kørt uden fejl i 3 år, hvor den hoster min hjemmeside, bruges til overvågning med 3 externe kameraer mens den streamer HD film til mit Apple TV.....)

Du vil ikke fortryde dit valg af en Synology.
Der kommer hele tiden nyt firmware og nye muligheder, og specielt har du mange muligheder med mobile devices.

Held og lykke med dit setup...
Avatar billede chalde Seniormester
09. november 2012 - 16:38 #7
Kan endnu engang kun støtte #6.
Min DS509+ har kørt fejlfrit i 24/7 i 3 år nu, men den får nok lov at køre til den er unsupported (formentlig engang 2013/14).
Og det er fordelen ved Synology. Stabilitet, konstant udvikling af nye muligheder og support i lang tid, selvom modellen er udgået.

Ingen point til mig ;)
Avatar billede der_kommandant Praktikant
09. november 2012 - 17:26 #8
Jamen så tager jeg pointene ;-)
Avatar billede the_email Nybegynder
24. november 2012 - 15:31 #9
Takker for rådgivningen.
Avatar billede der_kommandant Praktikant
26. november 2012 - 07:56 #10
Hvad endte du så op med at indkøbe??
Avatar billede the_email Nybegynder
29. november 2012 - 21:29 #11
Købte Synology DS212J og de to Western Digital Red 3 TB.

Jeg har slet ikke fået udnyttet nogen af NASens funktionaliteter ud over at jeg har smidt musik, film og billeder over på den som mit TV nu kan trække direkte.