Avatar billede musmus Nybegynder
09. november 2012 - 11:35 Der er 3 kommentarer

Slå værdi op og indsætte korrekt land

Hej alle sammen,

jeg er ikke sikker på at det er den korrekte kategori, da mit spørgsmål måske mere rammer database end excel, men jeg skal bruge begge dele, til løsning af denne opgave.

Det forholder sig sådan at jeg har 2 mysql databaser, som jeg har downloadet til excel.
Jeg vil gerne gøre følgende:

I den ene database(som er csv nu), har jeg en landeangivelse, med et tilhørende ID.
Landet kan godt have flere forskellige ID.

I den anden database(som er nu csv nu) har jeg et landeID men intet land.
I denne database, har jeg nu lavet en ekstra kollone, hvor landet så skal sættes ind, udfra et opslag i den anden database, som så matcher landeid fra den første database.

Om jeg skal bruge excel eller en anden metode, ved jeg ikke, men hvis man med rimelige enkel midler kan sammenkæde landeid og land, ville dette være dejligt.
Evt. med en makro.

Håber at I forstår mit spørgsmål.

Håber ligeså at høre fra Jer.
09. november 2012 - 12:20 #1
Det letteste ville være at joine data fra de 2 tabeller i databasen.

Hvis du vil gøre det i Excel, kan du bruge LOPSLAG() til det.
=LOPSLAG(A1;'Ark2'!A1:B100;2)

A1
Den celle på det første ark hvor lande-id'et findes

'Ark2'!A1:B100
Listen med hhv. lande-id'er og landenes navne.
Her for overskuelighedens skyld indsat på Ark2 i samme projektmappe.

2-tallet refererer til at det er den anden kolonne i tabellen herover. Altså kolonnen med landenes navne.

Men alt dette skal selvfølgelig tilpasses den aktuelle situation med korrekt angivelse af datas placering.

OG kig så lige på denne liste over dine oprettede spørgsmål:
http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/musmus

Det er ikke befordrende for lysten til at hjælpe dig, at du på den måde pisser på de personer, der har ydet dig en masse hjælp. Det mindtse man kan gøre er da at vende tilbage med respons på den hjælp, der er givet - og få spørgsmålene afsluttet og points uddelt til dem, der har fortjent det!!!
Avatar billede musmus Nybegynder
09. november 2012 - 13:13 #2
Hejsa, dette sprog syntes jeg da ikke om.

Det er mange år siden jeg har brugt dette forum, og har ingen mails fået fra hverken Jer eller siden her.

Jeg er overhovedet ikke ude på at snyde nogen....faktisk er jeg en smule skuffet over den overfusning jeg pludselig får.

Havde jeg fået mails fra systemet, ville jeg da have ageret, og faktisk var det rent held at jeg stadig kunne logge ind på sitet.

Men jeg svarer da alle de spørgsmål som måtte ligge og vente asap, hvis det kan gøre dig glad. :)
Avatar billede musmus Nybegynder
09. november 2012 - 15:02 #3
Men iøvrigt tak for din kommentar til spørgsmålet.
Jeg har rettet i angivelserne, og placeret landeid o landenavne på ark2.
Men når formlen køres melder den fejl #/T skriver en bare.

har tjekket at kolonner passer i formlen og det gør de.
Jeg kører excel 2010...
Nogen forslag til fejlen?