Avatar billede Dannihw Praktikant
08. november 2012 - 23:46 Der er 12 kommentarer

Madam blå

Hej jeg har en madam blå med tragt med pose på jeg ved ikke lige hvordan man brygger kaffe rigtig på den kan i hjælpe mig
Avatar billede vejmand Juniormester
08. november 2012 - 23:56 #1
Filterkaffe:

Filterkaffen har gennem mange, mange år været den mest anvendte brygmetode i Midt - og Nordeuropa. I Danmark blev metoden i folkemunde kaldt Madam Blå kaffe.

Kaffen fyldes simpelthen op i et filter, der placeres over en forvarmet kande. Det varme vand - ca. 95 grader - deles ud over alle bønnerne og hældes gennem i et jævnt tempo. Herefter er kaffen klar til servering. De manuelle kaffefiltre blev tidligere også solgt i kopstørrelse, men det er meget sjældent i dag at se denne model på markedet.

Gennem de sidst ca. 35-40 år har den elektriske kaffemaskine vundet indpas i langt de fleste hjem. Systemet er helt tilsvarende den gamle Madam Blå bortset fra, at et varmelegeme sørger for at vandet fordamper og ledes gennem filtret ned i kanden. Al kaffe kan i princippet bruges, men det er vigtigt at formalingsgraden er fin, idet kontakttiden er meget kort.

Sakset herfra: http://www.kaffeselskabet.dk/kaffe/hvad-er-kaffe/brygning.aspx
Avatar billede Dannihw Praktikant
09. november 2012 - 00:04 #2
Jeg mente om jeg kunne få en guide til det
Avatar billede vejmand Juniormester
09. november 2012 - 00:10 #3
Ikke forstået?

Hvad mere skal du vide?
Avatar billede Dannihw Praktikant
09. november 2012 - 00:17 #4
Kender i ikke sådan pose holder til madam blå
Avatar billede milter Ekspert
09. november 2012 - 00:31 #5
Vejmands tekst er guiden, du skal bruge. Du skal bruge et filter, som sørger for, at de malede bønner ikke bliver blandet med det, du hælder op i kopperne. Hælder du vandet for hurtigt gennem bønnerne, bliver kaffen for tynd.

Hvis mængden af kaffebønner er for lille i forhold til det vand, der bliver hældt over, bliver kaffen for tynd, og hvis der bruges for lidt vand, er resultatet det modsatte.

Hvis vandtemperaturen er for lille, bliver kaffen "tynd", hvis den er for høj, risikerer du, kaffen bliver bitter.

Et godt resultat opnås kun med mange forsøg. Min moder og alle hendes samtidige husmødre på den tid havde deres egen opskrift på "en god kaffe", og den kommer man kun frem til efter mange eksperimenter, især idag hvor ingen længere bruger "Madam Blå".

Det nærmeste, man nutildags kan komme den metode, er efter min mening stempelkaffe. Og den helt store videnskab skal findes i, hvordan man som i de dage kan holde kaffen varm, uden den bliver bitter :-)
Avatar billede Dannihw Praktikant
09. november 2012 - 00:39 #6
Okay men den tragt jeg har hænger posen ned af
Avatar billede milter Ekspert
09. november 2012 - 01:05 #7
#6.

Hvad mener du?

En tragt med en pose kan kun hænge nedad.
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. november 2012 - 07:30 #8
Du skal sikkert have et filter af denne slags? fra Nr. 4 af og ned!
http://www.khtnet.dk/picture-mappe/kaffe_pic.html
Avatar billede Dannihw Praktikant
10. november 2012 - 20:19 #9
Jeg mente hvordan brygger man så kaffe på den
Avatar billede vejmand Juniormester
10. november 2012 - 20:58 #10
Se #1
Avatar billede Sofie Praktikant
08. april 2018 - 17:30 #11
Jeg tror, I måske snakker forbi hinanden.
Hvis du har en original madam Blå med egen stofpose, så bruger du posen som filter.
Dvs du har et genbrugsfilter, du tømmer efter brug og en gang imellem vasker (UDEN vaskemiddel!! Evt bare lægger i en gryde med kogende vand et kvarters tid). Når kaffen begynder at være meget lang tid om at løbe igennem, eller smager bittert, må du sy en ny (eller købe et tefilter i stof og sætte i).
Så altså: du hælder kaffepulveret i madam Blå-posen (ca 60-70 gr pr liter vand), trapper koldt vand fra havnen og koger, når det er kogt, tæller du til hundrede (så det køles en anelse ned) og hælder langsomt vandet i posen. Sørg først for, at al kaffen bliver våd, så mere vand i lidt ad gangen
(Til dem, det ikke kender til stoffiltret) https://goo.gl/images/QLRvZc
Avatar billede Sofie Praktikant
08. april 2018 - 17:31 #12
... tapper koldt vand fra hanen ...