Avatar billede morten_b Nybegynder
10. august 2001 - 17:47 Der er 20 kommentarer og
5 løsninger

RAM-forbrug

Jeg har lige købt 512MB RAM og er blevet temmelig overrasket over Win98 forbrug af denne.

Jeg har følgende programmer kørende:
Excel
Internet Explorer
Stifinder
Icq
Yahoo messenger
Asusprob
Et virusprogram

og hvis jeg går ind i \"Egenskaber for system\" og \"Ydeevne\" siger den at der kun er 15% RAM ledig!

Hvis jeg prøver at lukke nogen af programmerne kan jeg få den lidt op, men jeg har aldrig mere end 30% RAM ledig!

Kan det virkelig passe???
Avatar billede red_eagle Nybegynder
10. august 2001 - 17:49 #1
Ja. Win98 nupper alt ram\'en til sig selv, hvis du har over 128. Skift til win2k : )
Avatar billede bbs Nybegynder
10. august 2001 - 17:50 #2
Windows98 Kernen kan ikke klare mere end 96 mb ram.
Skift til enten Windows NT, XP eller 2000, så vil dit system køre hurtigere.

Har du tjecket om windows overhovedet har talt din ram-blok op?
Måske understøtter bundkortet slet ikke 512 mb ram klodser..
Avatar billede avlund Nybegynder
10. august 2001 - 17:50 #3
Prøv at lukke programmerne et efter et og se om der er et der frigør specielt meget hukommelse.
Avatar billede red_eagle Nybegynder
10. august 2001 - 17:51 #4
Ups. 96mb.....whatever : )
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
10. august 2001 - 17:52 #5
Jeg tror det er en fejl i udregningen af \"Ydeevne\" eller sådan noget... det burde ikke passe! Win98 nupper ikke alt RAM til sig selv.

Hvad sker der fx hvis du bliver ved med at åbne Excel eller Explorer??? Altså virkelig mange gange????

::sunlock.dk::
Avatar billede morten_b Nybegynder
10. august 2001 - 17:53 #6
Den HAR fundet RAM\'en, det jeg ikke kan forstå er at da jeg kørte med 128MB RAM havde jeg hele tiden omkring 60% fri, det vil sige at Win98 brugte ca. 51MB. Efter at have skiftet har jeg kun under 30% fri, hvilket vil sige at Win98 nu bruger over 358MB RAM!!!!
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
10. august 2001 - 17:55 #7
red_eagle <<<

Gider du lige komme med lidt dokumentation på din påstand?
Avatar billede bbs Nybegynder
10. august 2001 - 17:56 #8
sunlock->
Windows kan ikke bruge mere end 96, det er kernen ikke bygget til.
Hvis han skifter til NT 2K eller XP så virker det som det skal.
Avatar billede morten_b Nybegynder
10. august 2001 - 17:57 #9
Jeg hælder lidt til det med en beregningsfejl, for ifølge Asusprob bruger jeg nu 46% af min RAM, mens jeg ifølge windows bruger 70%.

Spørgsmålet er bare hvad der er mest rigtigt, og er 46% af 512MB ikke stadig alt for meget???
Avatar billede morten_b Nybegynder
10. august 2001 - 17:57 #10
...og nej, jeg gider IKKE skifte til Win2k!
Avatar billede bbs Nybegynder
10. august 2001 - 17:58 #11
Hvis du ikke skifter til et af de nævnte, eller Linux, så vil din pc ikke udnytte rammene.
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
10. august 2001 - 17:59 #12
Avatar billede bbs Nybegynder
10. august 2001 - 18:00 #13
Og som du kan se, så er hverken W2K, XP eller NT nævnt.
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
10. august 2001 - 18:04 #14
bbs <<<

Gider du lige komme med noget dokumentation, så? Mange tak.
Avatar billede bbs Nybegynder
10. august 2001 - 18:06 #15
sunlock->
Det er blevet diskuteret et par gange før på eksperten.dk, og jeg følger da med :)
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
10. august 2001 - 18:07 #16
bbs <<<

Så er det heller ikke svært for dig at komme med dokumentation!
Avatar billede mixart Nybegynder
10. august 2001 - 18:26 #17
Avatar billede bbs Nybegynder
10. august 2001 - 18:27 #18
Sunlock.dk->
Nej ..
Prøv at søge efter lignende spørgsmål på eksperten.dks søgemaskine ..
Avatar billede zhark Nybegynder
10. august 2001 - 19:38 #19
Jeg har MEGA svært ved at forstå (en del af) det med win98 ikke udnytter ram over 128MB.
OK 15% ledig lyder helt galt!
1) Jeg har aldrig haft under ca. 66% ledig, hvad enten det er 128 eller 512MB ram... som jeg har nu.
2) Er det ikke MENINGEN man skal bruge de ram man sætter i??? Altså med 512MB og 66% ledig har den vel brugt 174MB og man har ca. 340MB tilbage.
Avatar billede zhark Nybegynder
10. august 2001 - 19:46 #20
Kom til at sende for tidlig:
Jeg havde før tilfælde hvor der kom besked \"ikke nok hukommelse\" ved scanning - overflytning af billeder/redigering af samme osv. såååe, at Win 98 ikke udnytter ram kan jeg ikke forstå en
Avatar billede zhark Nybegynder
10. august 2001 - 22:10 #21
Undskyld - er nok lidt stresset!
Altså KUN 30% ledig forstår jeg ikke, men omvendt så er der jo ca. 150MB ledig -ik\'.
Meningen er vel at WIN skal bruge det hurtige ram før swap (HD), hvad vil du ellers bruge det til, og hvorfor siges der så at det ikke udnyttes? Jeg har scannet og redigeret i Photo shop m.v. uden problemer efter jeg fik mere ram. For så at fuldføre sætningen oven for - jeg forstår ikke en pind af det pladder.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. august 2001 - 02:49 #22
Win2k bruger da også alt den ram den kan få fat i, men nogle tips kan jeg da give dig!

1. fjern alle overflødige fonte, hav kun 118 det er rigeligt!
2. slet alle tmp-filer så ofte som muligt.
3. Tøm skraldespanden - det er virkelig en der kan binde systemet op!
4. Defragmenter mindst en gang om ugen!

Hjæper det ikke så gå over til win2k, den har styr på tingene!

De fleste af rådene stammer fra Adobe, men den med skraldespanden har jeg fra en amerikaner og det kom sig af at jeg bruger noget der hedder Workshelf.
Det havde kørt fint et langt stykke tid, pludselig kunne jeg ikke arbejde med noget som helst, kunne bare sidde og vente til det passede maskinen at komme lidt op igen.
CPU forbruget var næsten oppe på 98%.
Jeg konsulterede en af gutterne i USA og det første han spurgte om var, har du tømt din Recyclebin.
Det havde jeg ikke, men gjorde som han foreslog og vupti, så kørte dyret igen og gør det stadig.

Det skal lige sige at jeg har samme rammængde som dig, og så har jeg lige 14-15 TSR oppe og køre samtidig med IE, Adobe Indesign, Illustrator og Photoshop, evt. også Word og Outlook!
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2001 - 11:03 #23
Jeg kører med win 98 har 384 MB RAM installeret og windows vælger selv at køre med tom swap-fil.
det med win 98 kun kan håndtere 96 MB har jeg ikke hørt før
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
12. august 2001 - 02:08 #24
hvis du vil have tjek på hvad der sker med din ram, så hent TaskInfo2000.
http://www.iarsn.com/
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. oktober 2001 - 17:09 #25
Tak for points!

www.fotx.net/retaxes