Avatar billede torotune Nybegynder
05. november 2012 - 13:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

XP mode på Windows 8

Hej,

Jeg er kommet til at købe en PC som er født med Windows 7 Home Premium. Det er først nu jeg opdager at den ikke tillader at logge på et domæne og at den ikke har indbygget virtaul PC så den kan gå i XP mode. - Begge er funktionaliteter jeg har brug for, for at kunne bruge den i arbejdsøjemed.

En upgrade til Windows 7 Pro koster over 1000 kr.
En upgrade til Windows 8 Pro koster 119 kr (!)

Hmm.. hvad skal man vælge? Så vidt jeg kan se får jeg ikke mulighed for XP mode hvis jeg vælger Win8 - har de pillet det ud?

Mvh.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. november 2012 - 13:11 #1
du kan hente virtualbox, og oprette en virtuel xp deri. Du skal have en cd med xp + sp3 opdateringen + licensnummer.
Når den er fuldt installeret, så kan du køre i 'rammefri tilstand' hvor du ser din win7 og bare har en ekstra processlinje (med xp), hvor du kan køre xp helt som normalt.

http://www.oracle.com/technetwork/server-storage/virtualbox/downloads/index.html
du skal have både virtualbox og extension pack
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2012 - 14:03 #2
Måske er det bedre at opgradere til windows 8 pro? for så kan man installere Microsoft Virtual XP, som kører rigtig godt.
Og hvis man installerer Classic shel startknap. er det næsten som at køre windows 7.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2012 - 16:34 #3
den ikke har indbygget virtaul PC så den kan gå i XP mode

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/install-and-use-windows-xp-mode-in-windows-7
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2012 - 16:48 #4
#3
Det går ikke i dette tilfælde. Microsoft skriver:
Gælder for følgende udgaver af Windows 7
Professional
Ultimate
Enterprise
Og spørger har  Windows 7 Home Premium.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. november 2012 - 17:05 #5
Der er en nørd, der har fundet ud af at lave xp-mode i win8
http://4sysops.com/archives/windows-8-xp-mode-part-1-hyper-v/
man skal nok læse igennem et par gange, og have tungen lige i munden - men det kan altså lade sig gøre (åbenbart udgår xp-mode fra microsofts side).
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2012 - 17:38 #6
Øv ja, prøvede lige at installere Virtual XP på min win8 pro.
Det kunne jeg ikke. Jeg har hele tiden ment, at win8 er en dårlig version af win7, og det mener jeg stadig:(
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2012 - 20:15 #7
4# Rigtig, det havde jeg faktisk lige svedt ud, at man skal op i lidt "højre" OS for at få det til at virke.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2012 - 20:27 #8
#7
Ok, og min plan med Virtual XP på win8 gik, som du nok har set, lige i vasken.
Avatar billede torotune Nybegynder
05. juli 2013 - 09:55 #9
En upgrade var løsningen.. Glæder mig til der ikke længere bliver behov for programmer der kun kan køre i XP.