Avatar billede ny89 Nybegynder
04. november 2012 - 21:20 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Styresystem

Godaften,

Nogen der kan forklare på en meget simpel måde, hvordan man laver en billig hjemme server?

Jeg har en lille Asus PC, som kører på Linux. Tænkte på at lave den om til en server/webserver. Har aldrig prøvet det og ved ikke hvad der skal til. Nogen der kan hjælpe? :) Evt. henvise til en god bog??

Hvilket styresystem er bedst til  webserver?

Betyder det at man ikke er afhængige af et webhotel? Men man skal vel stadig betale for sit domæne eller?? Og ikke mindst er det sikkert at have egen webserver??

Beklager de mange spørgsmål.
Avatar billede escape4ever Novice
04. november 2012 - 21:42 #1
hey.

først når du siger lille hvor lille snakker vi så?
ved ikke hvor stor du en hjemmeside du har tænk dig men hvis du skal lave den om til en webserver eller generalt en server kræver det altså en rimelig maskine, vil nok anbefale dig at skaffe dig en desideret server istedet for en pc, den skal jo stå og trække data ud til alle der besøger hjemmesiden så den skal kunne holde til det, tvivler på en alm pc kan det i længere tid.

ang. styresystem vil jeg anbefalde microsoft webserver, er blevet tæsket i at bruge den og den fungere fint, dog er prisen også rimelig pæn.
kender desværre ikke nogle webservere det køre på linux.
Avatar billede moddi100 Seniormester
05. november 2012 - 00:57 #2
Såfremt du blot ønsker at have et par hjemmesider kørende på din hjemmeserver er det ikke noget problem.

Du skal blot være opmærksom på at den altid skal have strøm og internet. Nogle computere bliver desuden også varme ved længere tids brug, test om det er noget problem.

Hvis du ikke har en eksisterende hjemmeside vil jeg helt klart anbefale dig at køre en apache webserver med PHP. Disse kører uden tvivl bedst på linux (du skriver ikke hvilken version du har installeret allerede). Personligt har jeg god erfaring med Linux Debian. Alt du i princippet behøver at gøre er at gøre kommandoen:

apt-get install apache2 php5

Du skal stadigvæk betale 45 kroner for dit domæne pr år til hostmaster, udover strøm og internet skal du dog ikke hoste op med andre gebyrer eller licenser. Sikkerheden ved en hjemmeserver kan diskuteres, hvis du vælger et langt og sikkert password, burde det gå til dit formål
Avatar billede lassebm Nybegynder
05. november 2012 - 18:32 #3
Tør garantere til dit brug ville du kunne nøjes med en lille atom maskine eller en ældre bærbar! Så absolut ingen grund til at købe en "rigtig" server! De er for det første dyre, og koster kassen i strøm!

Jeg vil sige du skal vælge en god begynder distro. Ubuntu kunne være et godt valg, da det er nemt at få hjælp og finde hjælp til på nettet!.
Debian er også rigtig god, (bruger den selv), eller centos måske.

Web: apache evt med php
Mail:postfix, m. courier imap/pop3.
Database (hvis du skal bruge dette, MySQL).

Så skal du bruge DNS, du kan registrere/flytte dit domæne til GratisDNS.dk, så skal du kun betale for domænet som koster 45 kr. årligt.
Avatar billede ny89 Nybegynder
05. november 2012 - 19:26 #4
Tak for jeres input.

Den jeg har er en Acer Aspire One Linux OS, model ZG5, men den er kun på 8 GB, så skal nok købe en brugt computer først med mere plads.

Der vil være lidt trafik, for vil primært bruge den til min egen lille personlige hjemmeside. Med tiden vil jeg nok bruge den mere.

Kender I god hjemmeside, som kan hjælpe en godt i gang med webserveren?
Avatar billede moddi100 Seniormester
05. november 2012 - 19:53 #5
Du kan godt klare dig med 8 GB til at starte med, linux kræver som udgangspunkt ikke ret meget plads og en hjemmeside fylder heller ikke alverden. Skift den så ud eller kobl en ekstern harddisk på, når behovet melder sig.

En hurtig tur på google fortæller mig at du sandsynligvis kører Fedora 8. En guide til opsætning af en webserver finder du her:
http://www.howtoforge.com/fedora-8-server-lamp-email-dns-ftp-ispconfig

Der er flere punkter som kan udelades i den eftersom du allerede har installeret fedora, men prøv at se om det ikke er noget.
Avatar billede ny89 Nybegynder
05. november 2012 - 19:59 #6
Tusind tak for hjælpen.. Linket burde hjælpe mig på vej :)

Skriv svar, så får du også point.
Avatar billede moddi100 Seniormester
05. november 2012 - 20:04 #7
Skriv hvis du havner i en blindgyde og ikke kan komme videre :)
Avatar billede ny89 Nybegynder
05. november 2012 - 20:45 #8
Tak, det vil jeg gøre :)
Avatar billede lassebm Nybegynder
05. november 2012 - 21:54 #9
Enig. 8gb burde være nok. Afhængig af hvilken GUI der er på.
Avatar billede ny89 Nybegynder
05. november 2012 - 22:01 #10
Hvorfor afhænger det af hvilken GUI der er på?
Avatar billede lassebm Nybegynder
05. november 2012 - 22:10 #11
Fordi GUIen kan fylde en del. :-)

Tror dog ikke det bliver et problemer dig. Ellers kan man jo heldigvis køre uden. Hvilket anbefales på en server.
Avatar billede ny89 Nybegynder
06. november 2012 - 08:31 #12
Okay :) Det må jeg se på, når jeg kommer i gang.
Avatar billede ny89 Nybegynder
10. november 2012 - 00:17 #13
Ved I hvad man kan gøre, hvis man har glemt password (tror aldrig jeg har kendt den) til terminal?? Eller kan man godt installere apache på en linux på en anden måde i stedet for via terminalen?
Avatar billede lassebm Nybegynder
12. november 2012 - 13:16 #14
Hvis der er GUI på kan du benytte dig af grafiske værktøjer.  Kræver dog stadig pass.

Du kan boote med read-only mode, og så kører en remount, og resette password.

Se evt her
http://www.cyberciti.biz/faq/linux-reset-forgotten-root-password/