Avatar billede annihilator Nybegynder
31. oktober 2012 - 12:19 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Mus hakker efter installation af SSD drev

Hej derude!

Jeg har på min ældre IBM T41 bærbare (2GB RAM) udskiftet HD med en 128 GB Transcend SSD. Det er et IDE-drev, og egentlig fungerer det fint efter at jeg har lavet en nystallation af XP.

Men musen hakker, dvs. meget ofte bevæger den sig i ryk af f.eks. 5-10 cm og det virker generelt også som om systemet kan fryse i små korte perioder af 0,5 - 5 sekunder nogen gange.

Jeg kan ikke finde noget information om at der skal bruges en speciel driver til denne SSD, så XP anvender en Microsoft-driver fra 2001(!)

Kan det hænge sammen med at jeg ikke har installeret al Thinkvantage software efter nyinstallationen af XP?

Er der nogen, der har en idé om hvad jeg kan prøve at gøre?

Mange hilsner
Erik
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2012 - 12:42 #1
har sikkert ikke noget med det at gøre men prøv alligevel

kontrolpanel-administration-computeradministration-enhedshåndtering-diskdrev

højreklik på ssd drevet - egenskaber-politikker

fjern hak i følgende

slå tømning af buffer fra windows-cachelagring fra på enheden

hvad sker der så

m.v.h
Avatar billede annihilator Nybegynder
31. oktober 2012 - 12:52 #2
Hmm... I min XP hedder det "Aktiver cachelagring på disken" og her er der flueben pt.
De to øverste muligheder er kun grå, dvs. jeg kan ikke ændre disse indstillinger.
Men nu prøver jeg at fjerne fluebenet, og giver en melding om der er en forskel.
Indtil videre tak for respons :o)
Avatar billede annihilator Nybegynder
01. november 2012 - 13:05 #3
treatmenice's løsning fungerer nogenlunde. Det virker i hvertfald, som om problemet er reduceret til måske en fjerdedel.

Men det fremkommer stadigvæk.

Hvis vi antager, at problemet har at gøre med cachelagring på disken, er der så andre tiltag jeg kan gøre for yderligere at reducere den hakkende cursor?

På forhånd tak for input.
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2012 - 15:47 #4
du må ikke have noget defrag program kørende på ssd diske
så kig efter og deaktiver det
c - højreklik-egenskaber-funktioner-defrag-deaktiver defrag
sidder på win 8 pro der er lidt anderledes
det er kun på revo drive man må det
hvad skete der så

rens maskinen med ccleaner

+

du skal opdatere dine drivere til Windows + bundkort

kunne da godt være til mus og tastatur

der er lidt med spredehagl

m.v.h
Avatar billede annihilator Nybegynder
01. november 2012 - 21:55 #5
Det ser ikke ud til at det er muligt at deaktivere defrag. Jeg kan kun vælge "defragmenter nu" Måske det findes et andet sted.
Har prøvet med ccleaner. Intet resultat.
Jeg har hentet drivere til bundkortet umiddelbart efter installation af XP. Det hjalp meget på performance, men muserykkene er der endnu.
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2012 - 07:23 #6
fjerne defrag
jo det må du kunne
du skal ind under planlægning samme sted
skift indstillinger eller hvad det nu hedder

men kun på ssd drevet skal du fjerne det hvis du har flere partitioner

m.v.h
Avatar billede annihilator Nybegynder
15. november 2012 - 23:09 #7
Jeg lukker spørgsmålet. Fik ikke løst problemet
Men tak for forsøget.