Avatar billede homecook Nybegynder
29. oktober 2012 - 11:04 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

formatering af harddisk der er spærret af vira eller trojan

Jeg har modtaget en computer fra en ven,hvis computer er inficeret og der skal så lægges nyt styresystem på, jeg kan godt få lov til at starte op på cd/dvd drevet men den stopper så når den skal give mig valgmulighederne om jeg vil lave en ny kopi af systemet og gemme det gamle eller jeg vil formatere harddisken og starte helt på en frisk, findes der nogle muligheder evt. via usb nøgle hvor man starter op via den og der så køre en formatering automatisk således at harddisken er ren og det der evt. har blokeret er væk, så vil man formentlig få muligheden for at installere systemet.
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. oktober 2012 - 11:18 #1
Har du brugt muligheden at formatere under indstallation?
http://gratisupload.dk/vis_billede/686583/

http://gratisupload.dk/vis_billede/686584/
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2012 - 12:18 #2
du kan bruge gparted live til at fjerne partition og oprette en ny

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

man gør det sådan her

http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php

men hvorofr fjerner du ikke bare den partition via din windosw disk

http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installation-guide-tutorial.html

du går denne vej ind under custom advanced

http://www.techtalkz.com/gallery/files/1/Windows7-2008-11-04-14-54-52.jpg

her fjerner du partition c og hvis det er med win 7 skal man også fjerne den lille partition på 100 mb - i win 7 opretter den den selv igen
der ligger systemfilerne derfor

m.v.h
Avatar billede homecook Nybegynder
30. oktober 2012 - 08:53 #3
Jeg tror ikke jeg har formuleret mig helt klart, problemet her er at jeg under opstart har sat maskinen til at starte på cd/dvd, det gør den, herefter kommer meddelsen "tryk på en tast for at starte på cd/dvd" det gør jeg, nu kommer meddelsen "indlæser filer" som om den forsøger at indlæse opstart af Windows fra cd'en og dernæst kommer den ikke videre, den næste meddelse jeg får er en blå skærm der siger "at systemet har lukket Windows ned for at beskytte maskinen imod fejl".
Jeg får ikke nogen mulighed for at starte maskinen med dos prompt men kun følgende muligheder.
Start via harddisk
Start via Cd/dvd
Start via USB nøgle
Yderligere muligheder er der ikke.
Jeg har også været på nettet med min egen maskine og forsøgt at finde en mulighed for at lave en cd/dvd med programmer der evt. kunne gå ind og formatere harddisken men hver side jeg har været inde på indeholder en masse "lort" for at sige det rent ud, man skal virkelig være ekspert for at skille skidt fra kanel.
Problemet her handler ikke om at slette en partision men om at kunne komme til at formatere en harddisk så den er ren, når der er sket kan jeg ikke forestille mig at systemet skulle stoppe efter "Indlæser filer"
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. oktober 2012 - 09:20 #4
Så skal du nok forberede dig på at der er problemer med harddisken. det eneste som sker når du kommer så vidt som du gør er at der skrives til dit RAM! og at den derfra ikke kan læse rammen ind på harddisken. du bliver nok nød til at tage HD ud og sætte den som slave.
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2012 - 09:26 #5
problemet skyldes sikkert din harddisk tabbel

jo man fjerner netop partitionen for at slippe for gamle fejl som den nu har - hvis harddisken virker optimalt se du jo ingen fejl

så der tager du fejl

virus og andet skrammel ligger gemt dybt nede i Windows - så dybt at man skal bruge andet værktøj som skrevet

det var der for jeg skrev du skulle fjerne partitionen
så er den helt ren for div vira og fejl og bliver auto formateret
er det logisk - måske ikke men sådan virker det

der findes programmer der kan gendanne fra sådanna slettede partitioner - så dem skal man bestemt ikke bruge - så er vira jo tilbage

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2012 - 09:45 #6
hvis man ikke kan gøre det via Windows cd er det her et godt program til at gøre det med

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

det gøres sådan her

http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php

m.v.h
Avatar billede homecook Nybegynder
30. oktober 2012 - 10:10 #7
Hej igen

Har netop downloadet iso filen og iso burneren, kan være njegt vender tilbage med hensyn til hvordan man bruger GParted

Foreløbig tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2012 - 10:53 #8
se på denne link der også lå i den forrige
det gøres sådan

http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php

m.v.h
Avatar billede homecook Nybegynder
30. oktober 2012 - 12:03 #9
Hej igen
Jeg har prøvet at køre den setting der hedder Default og den køre en masse mulige ting igennem, herefter siger den at den ikke kan gøre mere,der bliver sort skærm og jeg kan kun komme igennem ved at genstarte maskinen og her kommer så GParted live boot menu igen, hvad gør jeg forkert, jeg får ikke mulighed for at få Gparted main screen, ej heller mulighed for at fjerne partion og oprette en ny.

M.v.h.
30. oktober 2012 - 12:37 #10
Så er der selvfølgelig

www.killdisk.com ???

---

PS: Du skal ikke selv lægge [svar] - er 'reserveret' til LØSNINGER og POINT (eller tror man i oversigten at der ER lagt [svar]/Løsning, og så bliver spørgsmålet sprunget over ...
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2012 - 13:35 #11
du har ikke lavet den som en bootbar cd

man starter op på den ligeosm en Windows

den skal være bootbar

ellers vil den ikke starte op

m.v.h
Avatar billede homecook Nybegynder
04. december 2012 - 22:18 #12
Hej treatmenice, sorry det sene svsr, problemet er løst og du fortjener de 30 point.
Spørgsmålet er nu lukket.

M.v.h
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2012 - 08:21 #13
ok

m.v.h