Avatar billede CharlotteMaria Nybegynder
26. oktober 2012 - 14:42 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

PC gået totalt i sort - HJÆLP :(

Hej, I har tidligere hjulpet mig med førstehjælp til min bærbare PC.

Denne gang er det gået HELT galt. Lige nu skriver jeg fra min mini laptop. Følgende er sket:

Siden jeg købte min bærbare for 6 år siden, har jeg jævnligt fået meddelelser om, at jeg skulle lave en sikkerhedskopi. Dette har jeg aldrig gjort, men tænkte forleden at jeg måske skulle benytte mig af tilbudet.

Men... akkurat, som sikkerhedekopieringen skulle til at afslutte, gik min skærm fuldstændig amok.
1. Den deler sig i 2 ved opstart.
2. Efter få minutter begynder skærmen at hoppe og danse.
3. Efter yderligere få sekunder er der kun streger at se på min skærm.

Jeg har sét at I tidligere har ydet førstehjælp ved at guide folk til at reparere en pc fra en anden, ved at gå bagom det hele under jeres kyndige vejledning.

Er det noget, I evt. kan være behjælpelige med i mit tilfælde?

Venlige hilsner
Charlotte
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2012 - 15:23 #1
den vil slet ikke starte op vel

hvis den er 6 år bør du nok geninstallere den
den bliver aldrig hurtig for den tid er den ovre men bruges på indternettet er den vel god nok til

det gøres sådan her

http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installation-guide-tutorial.html

det er anderledes hvis det er med recovery

husk at vende tilbage til gamle spørgsmål
du har ikke allarmerende mange men det går derop ad

http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/CharlotteMaria

m.v.h
Avatar billede des_84 Nybegynder
26. oktober 2012 - 15:27 #2
Hej Charlotte

Hvornår under opstartsprocessen går det galt? (splitter sig i to og flimrer)

Hvis det er absolut i starten, altså 2-10 sek efter du har startet den, kan man nok ikke gøre så meget herinde fra.

Hvis det derimod er noget der kommer efter den er kommet ind i windows eller imens den loader windows, kan man måske forsøge at opdatere nogle drivere til grafikkortet.

Under alle omstændigheder, kunne det godt se ud til at være et defekt grafikkort eller bundkort.
I begge tilfælde skal bundkortet skiftet, hvilket ikke er en dans på roser i en bærbar.
Avatar billede CharlotteMaria Nybegynder
26. oktober 2012 - 15:47 #3
Først til Treatmenice:

Jeg vil rigtig gerne lukke de foregående tråde, da de omhandler omtalte PC, og det er jo ikke relevant, da den p.t. er gået helt ned. Hvordan lukker jeg trådene?

Hvis jeg skal geninstallere den helt, har jeg hørt noget om, at man kan gøre det fra dos og starte helt forfra til fabriksindstillinger, ved at indtaste det nummer (licensnummer), der står i bunden af PC'en? Er der mon noget om snakken?

Til des_84:

Det er desværre noget der sker, så snart jeg starter pc'en.
Først er der en underligt farvet skærm. Derefter bliver skærmen langsomt sort (oppefra og ned), derefter kan jeg være heldig at komme til mit password, men allerede her, er skærmen delt i 2.

Af én eller anden grund, tror jeg det drejer sig om en beskadiget grafik-fil. Jeg ved ikke hvorfor jeg har den fornemmelse......

Tak til jer begge
Avatar billede CharlotteMaria Nybegynder
26. oktober 2012 - 15:50 #4
P.S.

Sommetider er jeg heldig at komme helt til mit skrivebord og med mulighed for at logge på internettet også, hvor skærmen ser normal ud. Men efter nogle få minutter, går det galt igen.
Avatar billede CharlotteMaria Nybegynder
26. oktober 2012 - 15:51 #5
PPS.

"Hvis det derimod er noget der kommer efter den er kommet ind i windows eller imens den loader windows, kan man måske forsøge at opdatere nogle drivere til grafikkortet"

Hvordan gør man dét? Altså opdaterer drivere til grafikkortet????
Avatar billede des_84 Nybegynder
26. oktober 2012 - 16:27 #6
Det lyder desværre til at det er et problem med dit bundkort eller grafikkort, men der er nogle ting vi kan prøve.

#1
- Opdatere BIOS - Find din computer model og slå den op på google således: HP xxxx BIOS el. Sony xxxx BIOS.

- Gå ind på producentens hjemmeside, hvor du typisk kan se en fane der hedder drivers & downloads.

- Find BIOS softwaren til brug via CD under opstart af computeren. Det er typisk en .img eller .iso. Der plejer også at være en vejledning til det.

#2
- Opdatere grafikkort drivere, men det kræver at pc'en er startet og står i windows.

- Gå igen ind på producentens hjemmeside og find den nyeste grafik driver under drivers & downloads eller lign.

- Denne kan installeres direkte ved at dobbeltklikke på filen.

Prøv evt. at sætte din bærbar til en anden skærm via. VGA porten (den blå port med 15 huller)
På den måde udelukker vi at det er din skærm i bærbaren.
26. oktober 2012 - 17:07 #7
Mere mistanke til grafik HARDWARE FEJL, da problemet (som jeg forstår det?) kommer FØR noget som helst XP er startet !!!

---
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2012 - 17:51 #8
Tror også problemet er en hardwarefejl, hvis det kommer før systemet startes op. Så skal du endelig ikke slette alt hvis du har ting fra den sikkerhedskopi du skulle gemme (som man jo som regel vil med en kopi).

Som før sagt - sæt den til en anden skærm - red filerne over på et USB, så er den klaret med filerne.

Mht. til computeren.. Hvis det virker på en ekstern skærm ville jeg nok hellere investere i en ny ajour computer, end at få den gamle repareret.
Avatar billede CharlotteMaria Nybegynder
26. oktober 2012 - 21:57 #9
Dvs hvis det er en hardware fejl, så skal jeg ikke forsøge at redde noget som helst? Er det rigtigt forstået?

Men hvis den alligevel er dømt til døden, så kan jeg vel lige så godt forsøge med des_84's råd???
Avatar billede CharlotteMaria Nybegynder
26. oktober 2012 - 22:30 #10
Det er en ACER Aspire 7736ZG

Ville ønske at jeg kunne få lidt mere vejledning til det med driver update.

des_84 du skriver:

#1
- Opdatere BIOS - Find din computer model og slå den op på google således: HP xxxx BIOS el. Sony xxxx BIOS.

*** Skal jeg gøre dette før jeg går til næste skridt? Hvis jeg går på Acer Support, finder jeg en BIOS... skal jeg downloade dén? ***

- Gå ind på producentens hjemmeside, hvor du typisk kan se en fane der hedder drivers & downloads.

*** Producentens hjemmeside... det må være Acer, ok? ***

- Find BIOS softwaren til brug via CD under opstart af computeren. Det er typisk en .img eller .iso. Der plejer også at være en vejledning til det.

*** Jeg kan ikke finde nogen .img eller .iso fil, men når jeg finder den, skal jeg så kopiere den til en CD og putte CD'en i pcén, eller hvordan? ***
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2012 - 22:30 #11
Nej, hvis det kun er skærmen den er gal med, så kan du stadig redde dine dokumenter.

Tilslut en ekstern skærm (det kan også være dit TV). Der skal du bruge det blå VGA kabel. Så kan du navigere frem til filerne og få dem smidt over på en USB. Når det er gjort ville jeg købe en ny PC, for det er ikke værd at reparere en 6 år gammel PC. Vel at mærke HVIS det er en hardwarefejl.

Tjek det med skærmen først - så få vi be- eller afkræftet det, og så kan vi tage udgangspunkt i situationen bagefter :)
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2012 - 22:32 #12
Men hvis det er en driver der skal opdateres, så må det være her:

http://support.acer.com/product/default.aspx?modelId=1296

Problemet er bare, at det er svært at opdatere en driver på en PC, som man intet kan se på :P
Avatar billede CharlotteMaria Nybegynder
26. oktober 2012 - 22:37 #13
Jamen PhilipMK, jeg er jo heldig at kunne se skærmen nogle minutter ad gangen.

Alle mine dokumenter er jeg ikke bekymret for, de er allerede gemt på USB. Jeg er bare rigtig glad for dén pc, og ville ønske jeg kunne redde den.

Syns det er underligt at det skete "sådan lige PUF", når der aldrig har været det mindste galt, før jeg kørte den sikkerhedskopi.
Avatar billede CharlotteMaria Nybegynder
26. oktober 2012 - 22:39 #14
Dén side du henviser til, er den samme jeg har fundet... Men hvad gør jeg dér? Downloader jeg bare driver til PC'en?
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2012 - 22:43 #15
Ok, hvis filerne er ligegyldige, så ville jeg køre en BIOS update.

Når din PC starter op kommer der et sort skærmbillede med en hvid tekst. Der står garanteret noget lign.

"Press F11 to run recovery"

Tryk på den knap der står -> En hvid bar kører hen over skærmen, med teksten "Windows indlæser filerne" -> Vælg så hvad du vil foretage dig - måske en sikker opstart?

Men prøv nu det med skærmen, for hvis det viser sig at den er ødelagt, så er du nød til at købe dig en ny PC - man kan få nogle gode nogle til billige penge :)
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2012 - 22:45 #16
Uhh, er desværre usikker på hvilken driver du skal have fat i, men du kan jo prøve nogle (ikke dem med Audio, LAN og internet), og se om en af dem afhjælper problemet.
Avatar billede CharlotteMaria Nybegynder
26. oktober 2012 - 23:28 #17
Der kommer ikke nogen sort skærm når jeg starter op, ej heller en hvid tekst med tryk F11...

Har hørt noget med at klikke F8 mange gange og derefter gå til ét eller andet, hvor man kan "styre" processen?

Har jeg fulgt med i timen?

Jeg har ikke mulighed for at sætte min pc til ekstern skærm p.t.
Jeg er lige flyttet og har ikke fjernsyn eller anden pc, andet end min lille laptop, som ikke kan kobles til min bærbare :(
Avatar billede CharlotteMaria Nybegynder
26. oktober 2012 - 23:29 #18
... kan jeg ikke komme bagom via dos? Der MÅ sgu da være en anden løsning??? :'(
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2012 - 07:52 #19
nej der er ikke nogen let løsning

man kan næsten ikke gøre noget med en bærbar

du kan ikke skifte graffikkortet på den - det kunne være det
kan også være driveren
det kan være skidt og møg
det kan skyldes varme der har ødelagt graffik chippen på kortet
kan også være Windows

det kan være harddisken der er dårlig

jeg ved næsten ikke hvad det ikke kan skyldes
når den først er blevet så syg er en geninstalering den eneste vej
min erfaring med backup er at det virker aldrig når man skal bruge det ikke

der findes firmaer der kan teste den for små penge og her får du at vide hvad det koster og så videre

http://www.computerplanet.dk/service/

hvis du bare skal have hevet noget ud af den og det kan man KUN hvis harddisken virker - det gør den måske ikke
så bruger man Linux baserede løsninger
der findes så mange løsninger på hirens at jeg ikke har prøvet en brøkdel af dem

men du kan jo ikke se hvad der står på skærmen så jeg tror ikke på den

http://www.hiren.info/pages/bootcd
man vælger xp mode når man går ind på den så er der billede på
men nok ikke i dit tilfælde
m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2012 - 07:59 #20
glemte lige denne her

du skal ikke rode med bios opdatering når du intet billede har på
så er den så ustabil at den bare slukker helt
en bios opdatering skal man kun udføre hvis der er alvorlige uforklarlige fejl på maskine eller noget den ikke vil

lav sådan en hirens bootbar cd og hvis den ikke kan boote op på den med billede så er det grafikkortet der er dårligt
det er den letteste løsning du selv kan udføre

næsten ned i bunden liggere filen

http://www.hirensbootcd.org/download/

m.v.h
Avatar billede CharlotteMaria Nybegynder
27. oktober 2012 - 11:09 #21
OK

Jeg vil kigge på dit link omkring geninstallering, Treatmenice.

Håber jeg kan finde ud af det, ellers må jeg vende tilbage.

Tak for alle jeres svar. Hvordan giver jeg points?
Avatar billede CharlotteMaria Nybegynder
27. oktober 2012 - 11:14 #22
Hold OP, det ser svært ud :'(

Er der virkelig ikke nogle af jer, der kender til dén metode med at slette hele PC'en i dos, for derefter at indtaste serienummeret?
Efter sigende, skulle PC'en derefter starte op, som da man fik den fra forretningen???

Jeg kan ikke huske helt præcist hvordan man gør, men har hørt det engang for længe siden.
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2012 - 11:42 #23
jo jeg kender godt metoden

det er hvis der er lavet et ghost image der f.eks kan ligge på en server
der skyder man det simpelt hen over pc og logger den bagefter på netværket

men det kan du ikke bruge i det her tilfælde - tror jeg i hvert fald ikke på

du skal bede den du vil give point lægge et svar du accepterer

der går så et stykke tid eller dage og når svaret er kommet markerer du det og accepterer
så er spørgsmålet lukket og er måske brugeligt for andre herinde
det er derfor det er så vigtigt det ligger i de rigtige mapper herinde

husk nu at hvis du ikke kan få billede på under opstart er det graffikkortet og så er du på den
det er derfor det er lettere med en stationær
her drøner man ned og køber et andet graffikkort
det kan du ikke med en bærbar

john Lennon blev spurgt hvorfor han spillede guitar
den er lettere at bære end et klaver som han også spillede på

det er det samme med en pc og bærbar smart men ret dyrt legetøj

jeg lægger mit som et svar men hvis det ikke gælder mig ser du bare bort fra det

m.v.h
Avatar billede CharlotteMaria Nybegynder
27. oktober 2012 - 12:04 #24
Ok, jeg har også hørt noget med at klikke F10 eller F11 (evt. med Ctrl først)... Men hvornår klikker man på dét? PC'en skal starte op først, det er jeg klar over...

... altså, jeg kan jo lige så godt forsøge hvad som helst nu, for den er jo stort sét lige til at smide ud som den er nu :D
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2012 - 14:03 #25
det er hvis man bruger recovery funktion
der trykker du den tast der står på skærmen under opstart og går ind via den vej
eller via cd skiver som skal lave også - harddisken kan jo stå af uden grund og hvad så

man kan enten købe en maskine med recovery på eller

lave en maskine helt fra bunden og bruge total recovery

http://www.farstone.com/software/totalrecovery-pro.php

den kan lave den lille partition hvor imaget ligger

total recovery er et købe program men jegf firk det med mit nasdrive med nøgle

m.v.h
Avatar billede CharlotteMaria Nybegynder
29. oktober 2012 - 00:15 #26
Tak treatmenice :) Jeg har opgivet pc'en. Kører nu fra en anden... vil du være sød at lukke denne tråd? Jeg ved ikke hvordan jeg bærer mig ad.

Tusinde tak til alle for gode råd.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2012 - 06:55 #27
metoden har du sådan set udført

man beder den man vil give point lægge et svar og det accepterer du
DET HAR DU GJORT - så spørgsmålet er lukket korrekt

hvis man har et spørgsmål der ikke er besvaret efter en måneds tid kommer der sikkert heller ikke noget på det så kan man SELV lukke det på følgende måde

du lægger selv et svar og accepterer - så er det lukket
af og til er man nød til at lukke sit gamle spørgsmål fordi der ikke lige er nogen der kender svaret eller af andre årsager men du kan jo bare oprette det igen som nyt

ok

m.v.h