Avatar billede mma4real Nybegynder
21. oktober 2012 - 18:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Foreslag til hvad jeg kan starte op

Hej derude

Jeg står og ønsker at starte en mindre virksomhed op. Men ved dog, ikke hvad det kunne være. Jeg har programmeret i mange år, og mine bedste kendskaber er html, css og php. Jeg har b.la. også arbejdet med opsætning af apache2, ftp etc. på linux servere.

Jeg kunne virkelig godt bruge nogle foreslag.

MVH Christian
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
21. oktober 2012 - 19:06 #1
Måske skulle du bare lade være med at starte en virksomhed før du ved hvad den skal handle om.
Avatar billede kjeldsted Novice
21. oktober 2012 - 19:41 #2
Det mest normale er at man starter en virksomhed op EFTER man har fået den geniale ide. Og ikke omvendt.
Avatar billede jensenjs Juniormester
21. oktober 2012 - 19:44 #3
Som #1 skriver
Når du har fundet ud af hvad det er du vil, så se om du kan få et arbejde med det.
Der ligger ofte meget mere bag end man umiddelbart regner med, og går det galt på grund af manglende forberedelse og manglende viden/erfaring, så riger lysten til at fortsætte helt.

Så for din egen skyld vær grundig i dit forarbejde. At du gerne vil i gang hurtigt er forståeligt, men risikofyldt.
Avatar billede Rosenborg Praktikant
21. oktober 2012 - 20:45 #4
Jeg vil gerne være rig, kom med forslag.

Man kan ikke rigtig bruge din tråd til noget. Du kan ikke spørge andre om hvad du personligt skal starte op. Hvis du har noget du brænder for, jamen så kast dig ud i det.
Avatar billede larsen45 Juniormester
21. oktober 2012 - 21:25 #5
Uden jeg kender dig personligt, andet end hvad du selv har skrevet, ville jeg komme med et bud, support funktion indenfor hjemmeside produktion.

Hvor du starter op, som freelancer for små nye virksomheder, eller enkeltmand firmaer, som står og mangler hjælp, men ikke selv magter opgaven indenfor din programmerings viden.

Jeg ville anbefale dig, at stille dig selv nogle interne spørgsmål, som kan jeg afsætte 1-3 dage om ugen eller flere i min fritid, måske mere, til at hjælpe andre i sådan en situation, og har du penge selv, til at reklamere og brande dig selv på nettet.

Du skal også kunne acceptere, at alle de penge, du vil bruge på dette, skal du kunne klarer at tabe, som en hver anden almindelig fritids hobby, da der ikke er nogen garanti for indtjening. Og hvor lang tid, du er villig til at smide penge efter det, indtil du enten siger stop, eller har fået en vis omsætning så det kan kører rundt. En 12 måneder plan og 5 års plan vision.

Et kursus i hvad det vil sige at være selvstændig, ville være et godt sted at starte, og det koster naturligvis også penge, derfor anbefaler jeg også du kun har det som fritidsbasis, da du må tjene op til et vis beløb, inden du skal angive og registrer dig som en dansk virksomhed. Er du i en fagforening, har de indimellem kursus muligheder indenfor dette, eller prøv borgerservice om hvad muligheder din Kommune har.

Skatteregler og meget andet, skal du have rådgivning omkring, nogle Kommuner hjælper med at starte op, i form af vejledning, men ellers er bank og revisor nået som du skal overveje rådgivning fra. Den sidste kan godt være en halv dyr omgang, hvis han/hun skal stå for dine kvartals og års regnskaber.

Der er nok af ting, at tage fat på, så hvis du ikke har sparet en del penge op, så ville jeg starte op med at prøve med små opgaver, for ligesom, at finde ud af, om din viden er godt nok, til at varetage kunders opgaver. Og du skal også være meget billig, da priserne i forvejen er hårde i denne branche.

Deadline, og respektere aftaler, er stort set ligeså vigtigt, så find altid ud af, hvor meget tid, du skal bruge til en opgave, ikke du lover nået du ikke kan overholde, så er du nemlig sikker på ikke at blive anbefalet igen.

Held og lykke, jeg forstår godt du gerne vil starte nået op, nu når arbejdsmarkedet, er som det er i Danmark, uden de store job muligheder.

Og husk den hjemme du laver til formålet, må aldrig indeholde diverse kode, stavefejl, eller design fejl, da kunderne forventer du har alle disse ting korrekte, hvis du skal hjælpe dem selv.
Avatar billede mma4real Nybegynder
21. oktober 2012 - 22:54 #6
Namor: Lad dog være med at få det til at lyde som om jeg, stræber efter guldet. Da jeg, blot ønsker at starte noget småt op da jeg har rigeligt med fritid lige for for tiden pga. uddannelse. Personligt syntes jeg det er en latterlig kommentar. Hvis mit indlæg ikke er formuleret korrekt eller hvis du har svært ved at se hvad jeg ønsker i, kommer med foreslag til. Så skriv dog det istedet for.

Larsen45: Tusind tak for dit indlæg. Det var lige sådan noget jeg ønskede i kom frem med. Jeg har tidligere overvejet at starte freelance, men gik i stå igen da jeg er i tvivl omkring CMS. Det drejer sig b.la. om:

1: Bruger andre freelance færdigprogrammeret CMS systemer som joomla etc.
2: Personligt syntes jeg selv det lyder mest professionelt, hvis man har programmeret sig eget CMS.

MVH Christian
Avatar billede softspot Forsker
22. oktober 2012 - 08:54 #7
Jeg tror det allervigtigste du kan gøre er, at arbejde med noget du brænder for. Hvis det ikke er fedt at stå op til hver dag og sidde med om aftenen/natten, når tingene brænder på eller ikke lige flasker sig som du havde forestillet dig, så lad være. Så selvom Namors indlæg måske virkede lidt harsk, så har han fat i noget af det rigtige - du skal brænde for det! Hvis du gør det, så er chancerne for at du er god til det også til stede :)
Avatar billede stalle Nybegynder
22. oktober 2012 - 09:00 #8
Da det skinner meget igennem, at du, som #5 er inde på, ønsker og lave noget med hjemmesider vil jeg da anbefale dig og kigge på, hvad det er dine kommende kunder gør i dag.

Hvis du starter i det små, bør du også starte med de små kunder. Og sætte dig ned og lave dit eget CMS virker lidt fjollet - specielt på dette stadie.
Jeg tror hurtigt du ville ende med og have en lang leveringstid, på leverancer som kan klares forholdsvist hurtigt, hvis blot man har et fornuftigt CMS og arbejde ud fra.

Hen ad vejen kan du så vælge at bruge de stille perioder på, at lave dine egne moduler eller tilpasse eksisterende.

Du vil formentlig også ofte ende med, at der er kunder der allerede har en løsning på en af de mange forskellige CMSer der findes, hvor opgaven blot er tilpasning eller videreudvikling.

Så til dine to spørgsmål i #6.
1: Ja
2: Ikke nødvendigvis. Ideen om, på sigt, at have bygget sit eget CMS er fin, men det er ikke der du skal lægge dine kræfter i starten.
Avatar billede mma4real Nybegynder
25. januar 2014 - 23:31 #9
lukket
Avatar billede larsen45 Juniormester
26. januar 2014 - 13:45 #10
Det var så lidt håber jeg hjalp dig lidt på vej.