Avatar billede hjorthede Nybegynder
21. oktober 2012 - 16:15 Der er 8 kommentarer

fyret pga firmabil kørte i stykker .

Hej jeg ville lige høre danmarks befolkning omkring dette problem håber i kan hjælpe mig lidt .

for ca 3 mdr siden blev jeg ansat hos et privat kurer firma der køre hos 3D logistik i kolding , der var et problmer i starten
og alt så godt ud intil disse problemer kom ud i lyset.

1 - lønnen var 12500 / Før skat (køre nat så ingen tillæg)
2 - de havde sat en bil til rådighed til mig en VW 1995 van som havde en del problemer med at starte / hele instrument brættet virkede ikke så kunne ikke se om der er var noget galt inc ikke
se hvor meget brændstof der var på .
3 - jeg havde i starten spurge om arbjedestøj og i starten sagde de "ja ingen problem" dog efter 3 mdr spurgte igen og jeg blev overakt brugt arbjedstøj fra en ansat der var 3 gange så stor som mig der lige havde sagt op
4 - da jeg blev ansat var jeg lidt i en "rus" over jeg endelig havde fået arbjede og sagde nå , ja og amen , og da de sagde /i quote "da du har kørt over 47 timer mens vi har været på ferie vil vi gerne give dig en Iphone/android du vælger selv dette er en gave som en tak for hjælpen"

Problemet er nu at jeg er blevet fyret det hele startede for en uge siden da jeg skulle på arbjede om aften besluttede jeg at fylde benzin på bilen så jeg var sikker på jeg kunne komme frem og tilbage , da den er fyldt kan Vwen ikke starte og vil ikke starte overhovedet , der kommer bare et par klik og det er det , jeg løber hjem og ringer til dem 3 timer før jeg skal på arbjede og siger bilen er kørt i stykker hvorefter jeg høre konen sige "og hvad skal vi gøre ved det" du har bare at møde eller er vi nød til at fyre dig , efter dette prøvede jeg at få fat i hjælp hos venner og familie dog kunne ingen hjælpe , jeg modtager et opkald mere denne gang fra bossen der råber og skriger /i qoute "det skal fandme bare virke ellers ville han finde en der kan tage arbjedet mere seriøst" jeg prøver at forklare dem at jeg prøver så godt jeg kan og de giver mig 15 til at finde ud af noget ellers er jeg fyret . de truer med at hvis jeg ikke selv bukssere bilen ud til dem vil de tage min løn og få falck til at hente den , de vil også have min android tilbage . kan de det ?

sidst men ikke mindst det skal siges jeg har passet mit arbjedet 100% altid været til tiden ikke klaget over lønnen eller noget andet , jeg har bare mødt , gjordt mit arbjede og kørt hjem .
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. oktober 2012 - 17:38 #1
Svaret er: fagforening. Tag din ansættelseskontrakt med til din fagforening, og fortæl om det skete, så er det ret sikkert i din favør. Du er sikkert fyret, men får løn i en opsigelsesperiode.

Er du ikke medlem af en fagforening, så er det tænkeligt at en fagforening vil give dig et godt råd alligevel - spørg pænt - men de vil selvfølgelig ikke køre jurister osv i stilling for dig.

Og det lyder lidt som om du måske endda ikke har en ansættelseskontrakt ???  I så fald har du krav på en erstatning, bare for det, men spørg lige fagforeningen.

Du skriver: ... var jeg lidt i en "rus" ...  - ja, det må du da have været. Der skal en del til at få sig selv til at køre rundt i en bil, der efter din beskrivelse ikke ville kunne gå gennem et syn.

Sørg for at få "afregnet" passende med firmaet, og derefter vær glad for at være sluppet væk.
Avatar billede hjorthede Nybegynder
22. oktober 2012 - 00:26 #2
takker mange gange for svaret jeg er ikke i en fagforening nej , og dette bider mig selv lidt i halen , jeg har en kontrakt som jeg selv spurgte efter , efter en mdr hos dem . selve bilen står nu på en Pplads hos unox i videbæk og skal snejbjerg , skal jeg sørge for det ? de truer med at tage af min løn og få falck til at hente den , samme for min telefon midster jeg den ? har ikke nogen kvitering på den .
Avatar billede sinumsen Nybegynder
22. oktober 2012 - 08:02 #3
Gå ned til fagforeningen og forelæg dem sagen. Ofte tager de den og hjælper hvis du samtidig melder dig ind. Jeg har haft nogle kolleger der har haft brug for dette og meldte sig ind i forbindelse med den sag de skulle have hjælp til.

Med hensyn til telefonen, så bliver det nok svært. De kan je hævde at det er en firnamobiltelefon og at de skal have den tilbage. Har du nogen som helst dokumentation eller vidner på at det er en du har fået?

Men gå til en fagforening og fortæl din (tidligere) arbejdsgiver at du er i kontakt med dem.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. oktober 2012 - 08:43 #4
Medmindre de kan bevise at du har vaeret meget grov i forhold til bilen, saa har de ikke mange chancer der. Arbejdsgiver baerer ansvar for uheld og andre normale problemer.

Telefonen kan blive en lidt tricky sag. Bl.a. vil skattevaesenet jo nok betragte det som sort betaling.
Avatar billede softspot Forsker
22. oktober 2012 - 09:02 #5
Ja, hvis mobilen koster mere end 700,- kr, skal den i det mindste nok opgives til skat og dermed skal værdien af den beskattes, vil jeg tro.
Avatar billede hjorthede Nybegynder
22. oktober 2012 - 10:20 #6
Telefonen er en Android galaxy III købt hos telenor så selve mobilen er dyr . jeg vil prøve fagforeningen da jeg ikke står i en PT da jeg aldrig havde troet at jeg ville få en arbjedsgiver som denne.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. oktober 2012 - 19:58 #7
Tænkte lige ... du skal jo have et nyt job efter dette. Og hvis jeg forstår det korrekt, så er "3D Logistik" et firma, der har andre firmaet til at køre for sig. Derfor skal du uopfordret tage kontakt til "3D Logistik", og finde ud af om de kan skaffe dig et job hos en af deres andre leverandører. Du har trods alt lidt erfaring.

Du skal ikke, som udgangspunkt, omtale dine problemer med det nuværende firma - det bliver nok påstand mod påstand - men på den anden side heller ikke benægte, at I nok ikke passer sammen .... ;)
Avatar billede hjorthede Nybegynder
23. oktober 2012 - 16:36 #8
mange tak for de mange gode råd jeg vil tage dem til mig og lære af dette jeg har taget kontant til 3d og afventer et svar :)