Avatar billede thomasmyg Nybegynder
18. oktober 2012 - 23:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Windows firewall på server. Skal, skal ikke?

Er det tåbeligt at jeg ikke har aktiveret Windows firewall på mine servere? Jeg har 2 DC, en exchange server og en web server?
Avatar billede Maarum Nybegynder
19. oktober 2012 - 09:39 #1
Hej,

Tåbeligt er måske et lidt stærkt ord, men det er ihvertfald uklogt. Med mindre du har meget gode (specielle) grunde til ikke at kører med firewall enabled. Du bør som udgangspunkt altid kører med Firewall enabled på alle Windows servere og klienter efter min mening - og ikke blot disable det hele via en Group Policy med udgangspunkt i, at det der firewall er noget være noget, som blot skaber problemer.

Blot husk, at Windows firewall ikke kan stå alene. Du skal naturligvis altid have en velkonfigureret firewall i dit netværk.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
19. oktober 2012 - 10:06 #2
Jeg har ikke nogen speciel god grund til ikke at køre med windows firewall, min undskyldning er at jeg ikke er så meget inde i opsætningen. Når jeg fx. aktivere firewallen på min exchange server, mister klienterne forbindelsen til den.
Avatar billede Maarum Nybegynder
19. oktober 2012 - 10:50 #3
Nu da du er startet lidt forkert (normalt åbner app-installeren automatisk for de porte i firewallen der er nødvendige) - (hvis altså den er slået til), så bør du måske, uden for normal arbejdstid, rode lidt med at få denne konfiguration på plads manuelt.

Du kan se hvilke porte (ifm. Exchange) der skal være åbent for her: http://mymcp.blogspot.dk/2007/06/microsoft-exchange-tcpip-ports-list.html

Du skal naturligvis ikke åbne for IMAP/POP3 hvis dette ikke anvendes. :)
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
19. oktober 2012 - 11:17 #4
Den liste af porte har jeg set før, på en anden side. JEg har også prøvet og oprette det i firewallen på mine domain controllere, exchange server og clienter, men alligevel mister clienterne forbindelsen.
Avatar billede Maarum Nybegynder
19. oktober 2012 - 12:02 #5
Kan du oplyse hvilke versioner du kører på hhv. servere, klienter og Exchange?
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
19. oktober 2012 - 12:08 #6
Alle servere er Windows server 2003, fuldt opdateret. Alle klienter er Windows 7, fuldt opdateret. Exchange serveren er Exchange server 2003 også fuldt opdateret.
Avatar billede Maarum Nybegynder
22. oktober 2012 - 15:39 #7
Hej,

Prøv at løbe denne artikel igennem vedr. firewall konfiguration af en Exchange 2003 server: http://www.msexchange.org/tutorials/protecting-exchange-2003-windows-firewall.html

Det burde ikke kunne gå galt. :)
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
25. juni 2013 - 11:25 #8
Lukker spørgsmålet, synes ikke jeg er blevet klogere på om jeg skal bruge windows firewall på mine servere.