Avatar billede stringer Nybegynder
16. oktober 2012 - 13:08 Der er 11 kommentarer

Defekt Harddisk

Hej Eksperter

Jeg har en HD fra min stationære pc som ikke har virket siden 2002. Det virker som om den ikke roterer. JEg har haft den sat til en Adapter via USB uden resultat. Har så efterfølgende læst at det kan være en mulighed at skifte elektronikken med en tilsvarende disk.

Mit spørgsmål er blot - hvilke parametre skal være de samme for at jeg kan benytte en tilsvarende, for der er en del til salg på Ebay.de feks - men med få andre numre og derfor bliver jeg usikker.

(har mange gamle billeder jeg gerne vil have - og vil ikke ofre en teknikker i første omgang)

HD er en :

Western Digital  - WD Caviar - WD300
Enchanced IDE Hard Drive
Drive parametres: LBA 58633344  30 GB
5 v DC  0,63A
12 V DC  0,35A
S/N WMA7H1380425
MDL: WD300AB - 00BVA0
DATE: 13 APR 2001
DCM: HSBABQ2AA

På forhånd tak:)
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2012 - 14:06 #1
det vil næppe lykkedes for dig - men gå efter
MDL: WD300AB - 00BVA0
Avatar billede stringer Nybegynder
16. oktober 2012 - 14:19 #2
Claes57?...vil det ikke lykkes at finde..eller skifte printet? eller få den til at virke:)

OG ja - det nummer du skriver - er nok ikke til at finde - der findes flere der hedder WD300AB men så et andet nummer derefter
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2012 - 14:37 #3
du skal være meget ferm med elektronik for at udskiftningen vil lykkes.
Det er muligt, at du kan finde et lidt nyere kort:
MDL: WD300AB
DATE: 13 APR 2001 (så tæt på efter denne dato som muligt)

Du kan gøre forsøget - alt andet lige, så vil du bagefter enten have dine billeder, eller to ganske gode bordskånere (jeg plejer at pille selve disken ud til det formål)
Avatar billede stringer Nybegynder
16. oktober 2012 - 14:42 #4
haha ;)...

altså..jeg har da loddet en del i min tid, men ikke på så småt, men tror jeg vil gøre forsøget. Men takker for hjælp. Venter lige med point hvis der kommer andre bud:)
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2012 - 14:54 #5
ellers kan du bare lukke selv...
Avatar billede thov Forsker
16. oktober 2012 - 15:36 #6
Printpladen plejer at kunne udskiftes uden at lodde.
Men fordi tolerancerne er så snævre, er elektronikken 'tunet' efter mekanikken, så selv to, tilsyneladende ens, harddiske kan være forskellige.

Er heldet med de tossede, kan det være at det alligevel passer sammen :-)
Avatar billede stringer Nybegynder
16. oktober 2012 - 15:42 #7
Ok - ja det lyder til at jeg skal være mere end heldig for at det kan lade sig gøre...
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2012 - 17:29 #8
nu er det jo en ting, der ikke har kørt siden 2002 - så det er et 'do or die' projekt.
Avatar billede stringer Nybegynder
16. oktober 2012 - 17:31 #9
Sandt nok - men men har ligesom "gemt" den til en dag der lige pludselig dukkede en lønsning op:)
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2012 - 17:40 #11
det er så en MDL: WD300BB og ikke som din WD300AB
Det kan måske virke hvis forskellen bare er en firmware-opdatering.
Det er op til dig at tage valget...