Avatar billede silleren Nybegynder
14. oktober 2012 - 11:36 Der er 13 kommentarer

Optage VHS til LG Harddiskoptager?

Hejsa. Min far har lige fået en ny LG harddiskoptager, og han vil meget gerne finde ud af hvordan man kan optage film fra sin VHS til haddiskoptageren. Han gjorde det nemlig tit med den gamle han havde, men der var der nogle andre stik og ikke mindst helt anderledes måder af finde rundt i instillingerne på osv.

problemet er nok at hans video/dvd afspiller han vil sætte til ikke har HDMI stik, kun scartstik. Og at haddiskoptageren ikke har scartstik, men tilgengæld HDMI, USB osv.

ville sætte meget pris på hvis der var nogen der kunne forklare mig hvordan man lige skal få det til at virke ;)
Avatar billede milter Ekspert
14. oktober 2012 - 13:54 #1
Hvis den nye LG-optager ikke har indgange til analoge signaler, bliver han nok nødt til at investere i f.eks. sådan en her:

http://www.av-cables.dk/scart-converter/scart-til-hdmi-converter.html
Avatar billede thov Forsker
14. oktober 2012 - 13:56 #2
Måske med en videograbber http://www.proshop.dk/Video-audio-grabber/DeLOCK-USB-2.0-Video-Grabber-videoindgangsadapter-2332048.html
Og så en adapter til SCART http://www.sandberg.it/da-dk/product/Scart-Universal-Adapter-IN-OUT
På den måde får du konverteret de analoge signaler fra VHS'en til et digitalt USB.
Grabberen er beregnet til USB på computere, så om den virker sammen med en harddiskoptager, er et godt spørgsmål.
Avatar billede milter Ekspert
14. oktober 2012 - 15:20 #3
#2.

Den videograbber vil kun virke med en driver installeret på en computer med Vista, XP eller Windows 7. Se under "Specifikationer" i dit link.
Avatar billede thov Forsker
14. oktober 2012 - 19:48 #4
Godt at en anden er vågen, når man selv snorksover :-(
Grabningen er selvfølhelig umulig uden en computer...
Avatar billede silleren Nybegynder
16. oktober 2012 - 13:56 #5
fedt nok med den converter :) Aldrig hørt om den før...

Men findes der virkelig ikke andre almindelige kabler der kunne bruges til det? Sender lige et link til hvad det er for en harddiskoptager han har købt, så er det nok lettere for jer at se hvad den har og ikke har af stik :)

http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/dvd-og-blu-ray-afspiller/HR925N/lg-3d-smart-blu-ray-afspiller-500-gb-hr925n
Avatar billede thov Forsker
16. oktober 2012 - 14:45 #6
Apparatet har composit tilslutning, og så kan du nøjes med denne adapter http://www.sandberg.it/da-dk/product/Scart-Universal-Adapter-IN-OUT

Den gule RCA phono bøsning på adapteren forbindes til den tilsvarende gule bøsning på optageren.
Rød og hvid er lyden, og de forbindes på samme måde til optageren.

Det skal bare være almindelige skærmede stereokabler.
Avatar billede milter Ekspert
16. oktober 2012 - 15:41 #7
#6 og silleren.

Jeg har lige kigget på brugsvejledningen til den, og så vidt jeg kan se, er alle analoge forbindelser kun udgange. Af indgange kan jeg faktisk kun se USB, og det giver, så vidt jeg kan se, et kæmpeproblem.

Vejledningen kan downloades her:

http://www.lg.com/dk/tv-audio-video/video/LG-HR925N.jsp
Avatar billede milter Ekspert
16. oktober 2012 - 15:43 #8
Tiføjelse til #7.

Og for at komme til den rigtige side skal man i linket klikke på "Support".
Avatar billede thov Forsker
16. oktober 2012 - 16:58 #9
Hmmm.. Kun USB indgang ser det sandelig ud til.
Så må du grabbe til en computer, for så at streame via lokalnetværk, eller lægge videoerne på en ekstern USB harddisk.
Avatar billede milter Ekspert
16. oktober 2012 - 17:25 #10
Jeg er enig med thov her :-)

En anden mulighed kunne være at grabbe til computer og så overføre til DVD. Måske blive der alligevel brug for den grabber i #2.

Eller måske en tredje mulighed. Hvis din far stadig har den gamle harddiskoptager, kan han måske kopiere til DVD på den og så afspille på den nye.

Og så måske ikke alligevel, for mig bekendt er harddiskoptagere så spækkede med "digital protection management", at afspilning af hjemmelavede DVD'er i mange tilfælde kun kan lade sig gøre på den maskine, de er optaget på. Se f.eks. side 9 i manualen, jeg har linket til.

Yep, det bliver mere og mere indviklet.
Avatar billede mortensen Nybegynder
22. oktober 2012 - 22:27 #11
Har indtryk af at bl.a. Medion.dk har billige HD-optagere uden spærring. Kan af og til købes med 30 dages returret i Aldi. Men har ikke tjecket for nylig. Min er næsten et år gammel og fungererer perfekt. Det er min 4 HD-optager fra Medion. Og kan kun anbefales. Men tjeck deres manualer inden køb, hvis du ikke bare køber/låner/tjecker en fra Aldi. Kan også købes hos TDC og Fona men aldi gir 3 års garanti ;)
Avatar billede silleren Nybegynder
11. november 2012 - 12:59 #12
Okay? jamen hvordan er det så at man grabber til en computer, eller hvad det var? Det har jeg godt nok ikke hørt om før...
Avatar billede milter Ekspert
11. november 2012 - 15:39 #13
#12.

Du skal have fat i en eller anden grabber, f.eks. den i linket fra thov i #2. Hvordan, det derefter skal foregå, afhænger af grabber og computer, og der skulle gerne følge vejledninger med grabberen.

En generel vejledning kan du se her:

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Import-analog-video-to-your-computer-by-using-a-DV-camera