Avatar billede Novice-1 Forsker
10. oktober 2012 - 20:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Noget der matcher I3 / I5 fra Intel

Herinde har i diskuteret Intels I3 og I5 -og anbefalet dem hvis man skal købe ny pc
Er  der andre processorer, fra andre fabrikanter, der kan matche dem
--hvis det er Kvalitet! og ydelse der er afgørende
og ikke nødvendigvis hvem der har produceret den?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. oktober 2012 - 20:28 #1
i3 og i5 er hver for sig en stribe modeller - man du kan se på maskiner med amd processor i.
Typisk, så er amd i regnekraft 3-500kr billigere for samme ydelse (siger manden, der lige har valgt en i5-maskine)
Avatar billede Novice-1 Forsker
10. oktober 2012 - 20:43 #2
Oprindelig havde jeg tænkt mig en PC til godt 3.000, men ender  måske nok med  en omkring 4,
--forudsat indmaden  ellers kan  holde, så vil den jo stadig  føles som ny -på alle ledder- 2 - 3 år længere end den til 3.000
-eller hva´?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. oktober 2012 - 20:50 #3
uanset hvad du giver for en pc, så vil du føle den gammel efter 2-3år - så du skal bare vælge, hvor meget du vil afskrive pr år.

hos mig var det bare en opgradering af en stationær, så ny ram/cpu og motherboard kom til 2800kr. Nu er det så i5 cpu og 16gb ram - det er noget dyrere at skifte bærbare, da der skal tastatur, skærm og strømforsyning med oven i hver gang.

Men går du efter levetid, så er lenovo og asus gode, og acer og hp noget, du vælger at undgå.
Avatar billede Novice-1 Forsker
10. oktober 2012 - 20:55 #4
clae59  vil  det sige at jeg kan nøjes med at kigge på hastighed

-jeg mente, Har AMD  også forskellige modeller
-og er der en type der er at foretrække for en anden
-af ene eller anden årsag?

--tanken er ikke at computeren skal bruges til spil, men hvem ved hvad jeg udsætter den for om fem år i ene og anden sammenhæng.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. oktober 2012 - 21:14 #5
intel (atom, core2, celeron, pentium) skal undgås,
amd (alt alfabetisk under e-450) skal undgås.
Om du finder en intel i3, eller amd e-450 er nok hip som hap - men tag den  med den skærm og tastatur.

Til bærbar - så ville jeg nok afskrive lidt hurtigere, og nøjes med en til 3000kr, og droppe den efter 2½år.
Avatar billede mireigi Novice
10. oktober 2012 - 21:32 #6
intel (atom, core2, celeron, pentium) skal undgås,

Eksisterer de stadig endnu? Jeg troede de var uddøde for længe siden.

Vil dog sige at en Pentium 4 Northwood 2 var en fantastisk processor, og stadig er det for processorer med kun 1 kerne.
Avatar billede Novice-1 Forsker
10. oktober 2012 - 22:28 #7
av for den, skærm, det havde jeg egentlig ikke  tænkt så meget over
--kan jeg blive ved i denne tråd ( jævnfør mangel på point)

hvad synes du  at jeg skal være opmærksom på når det gælder skærm

--der burde jo være  en  håndbog (på nettet) : før du køber PC
til x tusinde kr

ja der er tale om en bærbar pc

den nuværende pc, i øvrigt et kendt mærke,  larmer mere end normalt -måske derfor den var rimelig billig -så det er åbenbart også en af de ting man, i hvert fald dengang, skulle have været opmærksom på

på forhånd tak!!
Avatar billede Novice-1 Forsker
10. oktober 2012 - 22:30 #8
claes57  hvis du skriver et "svar" så vil jeg give point
Avatar billede claes57 Ekspert
11. oktober 2012 - 10:30 #9
bare luk - mht skærm/tastatur - jeg foretrækker selv hd-format 1366*768, da det lettere porterer indstillinger fra den stationære i full-hd. Tastatur - af en eller anden mærkelig grund, så virker mine fingre bedre på asus og logitech - og elendigt på fx dell.
Avatar billede Novice-1 Forsker
15. oktober 2012 - 15:53 #10
jamen hvis ingen af jer vil have point, så må jeg vel hellere selv tage dem.
Ellers ser det blot ud som om jeg ikke er taknemmelig for disse og andre svar herinde. Tak!