Avatar billede dbg Juniormester
10. oktober 2012 - 20:15 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan jeg presse mit computer til maksimal ydeevne?

Hej

Jeg har denne HP Pavilion dv6-3040eo bærbar som jeg bruger til at spille osv.

læs specifikationer her:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c02287293&tmp_task=prodinfoCategory&cc=us&dlc=en&lc=en&product=4232907

den har dog lidt svært ved at følge med til de moderne computer spil, og er desuden blevet en smulle langsom..

Kan nogen give mig hjælp til hvordan jeg kan optimere ydevne fuldt ud, og give mig svar på de spørgsmål jeg har stillet under mine egne forslag (SPØRGSMÅLENE ER SKRVET MED CAPSLOCK), og evt. komme med andre foreslag?
MÅL: at få computeren til at yde maksimum. Er ligeglad med diskplads (har mere end nok), og er ligeglad med batterilevetid da jeg kun bruger computeren hjemme og har taget batteriet ud.

Ved godt at der er rigtig mange spørgsmål og teksten er blevet lidt lang men dette kunne være en god guide fremover hvordan man kan presse sin computer til det maksimumme.

her er mine egne forslag:
- Nultsil computeren til fabrikstand med systemgendannelse (alt bliver formateret og windows installeres igen)
- Slå Automatiske opdateringer fra og hente manuelt alle tilgængelige opdateringer til windows og diverse andre programmer (dog kun de vigtige, ikke alt muligt unødvendigt som ekstre sprog osv.)
- Fjern skrivebordsgadget.
- gå til strømindstillinger og skifte avancerede indstillinger for "Høj ydeevne" til det maksimum ydeevne i alle mulige indstillinger.
- Afinstallere/Deaktivere alle windows funktioner som jeg ikke bruger.
- Slette diverse programmer som er leveret fra start af HP
- gå til Kontrolpanel\System og sikkerhed\System og vælge "Avancerede systemindstillinger" og derefter fanen "Avanceret" og derefter Indstillinger for Ydeevne:
1. Visuelle effekter: Juster til den bedste ydelse
2. Avanceret: Processerplanlægning: juster til den bedste yddelse for "Programmer"
Virtuel hukommelse: samlet størrelse på sidefil for alle drev: HVAD FORESLÅR I AT INDSTILLE DEN TIL?
3. Forhindring af datakørsel: SKAL JEG SLÅ FORHINDRING TIL ALLE PROGRAMMER ELLER SKAL JEG LADE DEN VÆRE VED DET OPRINDELIGE?
- KAN MAN GØRE ANDRE INDSTILLINGER UNDER Kontrolpanel\Udseende og personlige indstillinger\Personlige indstillinger SOM KAN OPTIMERE YDEEVNEN? F.EKS. SLÅ PAUSESKÆRM FRA, BRUGE "Windows Standard" I LYDTEMA OG VISUELLE TEMA, SKIFTE SKRIVEBORDSBAGGRUND TIL ET SIMPELT BILLEDE ELLER ENSFARVEDE OG DEAKTIVERE DIASSHOW (AUTOMATISK SKIFTENDE BAGRUND), ER DER ANDET MAN KAN GØRE?
- Kør Diskoprydning - ER DET KLOGT AT SÆTTE FLUEBEN I ALLE BOKSE VED "Filer der skal slettes"?
under diskoprydning vælg at slette alle gamle systemgendannelses og øjebliksbilleder
- Kør Diskdefragmentering
- Brug en USB-flashdrev som ReadyBoost: VIRKER DETTE? OG KAN NOGEN FORKLARE MIG HVORDAN?
- Gå til Kontrolpanel\System og sikkerhed\Løsningscenter og vælg derefter "Fejlfinding" og vælg derefter "Søg efter ydelsesproblemer" under System og sikkerhed.
KUNNE MAN SPARE LIDT RAM VED AT SLÅ FEJLFINDINGSVÆRKTØJET SYSTEMVEDLIGEHOLDELSE FRA? SÅ SKAL MAN BARE SELV MANUELT SØGE EFTER PROBLEMMER I SYSTEM OG DER KOMMER IKKE LÆNGERE PÅMINDELSER HVER GANG.
- ER DET KLOGT AT SLÅ WINDOWS FIREWALL FRA HVIS MAN ALLIGEVEL HAR ET ANDET ANTIVIRUS PROGRAM? FOR AT SPARE LIDT RAM. ELLER KAN MAN EVT. ÆNDRE NOGLE INDSTILLINGER FOR WINDOWS FIREWALL MED SAMME FORMÅL?
- gå til Kontrolpanel\System og sikkerhed\Administration og vælg "Tjenester" - HVIS MAN HØJREKLIKKER PÅ EN TJENESTE OG VÆLGER "EGENSKABER" SÅ KAN MAN VÆLGE EN STARTTYPE (MANUELT, AUTOMATISK OSV.). ER DETTE FOR AT VÆLGE OM PROGRAMMERNE SKAL STARTE AUTOMATISK NÅR WINDOWS STARTES ELLER HVA? ELLER ER DET UNDER "SYSTEMKONFIGURATION" (SE NÆSTE LINJE)
- gå til Kontrolpanel\System og sikkerhed\Administration og vælg "Systemkonfiguration" og gå til fanen "Start". ER DET HER MAN KAN VÆLGE HVILKE PROGRAMMER DER SKAL STARTE AUTOMATISK NÅR WINDOWS STARTER? HVIS JA, HVILKE PROGRAMMER KAN MAN SÅ DEAKTIVERE, OG HVILKE SKAL MAN HELST IKKE PILLE VED? OG KAN MAN GØRE ANDET I "SYSTEMKONFIGURATION" I DE ANDRE FANER FOR AT OPTIMERE YDEEVNEN?
- gå til Kontrolpanel\Netværk og internet og vælg "Internetindstillinger" og gå til fanen "Programmer" og vælg "Administrer tilføjelsesprogrammer" - KAN MAN SLÅ NOGLE AF DISSE TILFØJELSES PROGRAMMER FRA? F.EKS. "XML DOM Document" og "Windows Live ID Sign-in Helper" SKAL MAN BRUGE DEM TIL NOGET?
- gå til Internetindstillinger og til fanen "Programmer" - HVAD ER DET DER FEEDS TIL OG KAN MAN SPARE NOGLE RAM VED AT DEAKTIVERE DET ELLER ÆNDRE NOGLE INDSTILLINGER?
- Kontrolpanel\Netværk og internet\Netværks- og delingscenter\Avancerede delingsindstillinger - KAN MAN ÆNDRE NOGET HER SOM KAN SPARE LIDT RAM?
- gå til Kontrolpanel\Hardware og lyd\Automatisk afspilning - KAN MAN SPARE LIDT RAM VED AT SLÅ AUTOMATISK AFSPILNING FRA?
- VIL DET GØRE NOGET VED YDEEVNEN HVIS JEG ÆNDRER SKÆRMENS OPLØSNING?
- KAN MAN ÆNDRE NOGET I "Egenskaber for Proceslinje og menuen Start" SOM VIL GI LIDT EKSTRE?
- KAN MAN ÆNDRE NOGET I "Mappeindstillinger" SOM VIL GI LIDT EKSTRE?
- gå til Kontrolpanel\Hardware og lyd - KAN MAN ÆNDRE NOGET I "HP 3D DriveGuard" SOM VIL GI LIDT EKSTRE?
- Slå automatisk opdatering fra i Java og vælg at den ikke skal starte op ved windows startop, og den skal ikke vises i systemtray (nede ved uret)
- gå til Kontrolpanel\Brugerkonti og Familiesikkerhed - vælg "Windows CardSpace" og tryk på "indstillinger" - ER DET KLOGT AT FJERNE FLUEBENNET SOM SIGER "Aktiver tilgængelighedprogrammer til Windows CardSpace" ?
- gå til Kontrolpanel\Klokkeslæt, sprog og område - KAN MAN ÆNDRE NOGET UDOVER AT MAN VÆLGER AT VÆRKTØJSLINJEN SPROG IKKE SKAL VISES PÅ PROCESLINJEN?
- gå til Kontrolpanel\Øget tilgængelighed\Funktioner til øget tilgængelighed - KAN MAN ÆNDRE NOGET HER SOM ØGER YDEEVNEN? SKAL LIGE SIGES AT JEG INGEN HANDICAP HAR.
- gå til Computer og højreklik på C-drevet og vælg Egenskaber - VILLE DET GIVE NOGET EKSTRE YDEEVNE HVIS JEG SATTE FLUEBEN VED "Komprimer dette drev for at spare diskplads" ALTSÅ EKTRE YDEEVNE I FORM AF HASTIGHED, FOR ER LIGEGLAD HVOR MEGET PLADS JEG FÅR, HAR ALLEREDE PLADS NOK.
HVAD BETYDER DET ANDET FLUEBEN SOM ER LIGE UNDER "Indekser indholdet i filer på dette drev ud over filegenskaber" OG VIL DET GIVE NOGET YDEEVNE AT FJERNE FLUEBENNET DERFRA?
ER DER ANDET MAN KAN GØRE UNDER "Egenskaber for Lokal disk (C:)" ?
- Fremtidig vedligeholdelse: Installer kun højst nødvendige ting som antivirus programmer osv.
og hav så mange filer som muligt på ekstern hardisk og ikke på selve computeren.

Udover disse basic ting kan man jo så også "Overclock" sine computer dele, men det vil jeg komme med i en anden tråd for er blevet lidt langt allerede, men hvis i har lyst kan i selvfølgelig også bringe det på banen.
og så har jeg set noget på Youtube med at man kan slå en funktion fra i BIOS som gør at ens batteri holder længere, men det er jo ligegyldigt hvis man kun bruger sin PC derhjemme ligsom mig.

Og hvis i har nogen som helst andre ideer til hvad man kunne gøre for at presse de sidste dråber ud af computeren så kom gerne med dem.
Tak for hjælpen.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
10. oktober 2012 - 20:29 #1
Der står Video Graphics    ATI Mobility Radeon HD 5650 Graphics (switchable)... switchable kunne tyde på at det er muligt at skifte skærmkortet.

Du kan også slå alt det hardware fra du ikke bruger.

Så kan du downloade http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653 hvor du så kan se hvad programmer du har kørende og hvad de laver også.

Også i catalyst control center der kan du indstille diverse ting som har betydningen for hvor flot og hurtig grafikken er.

Det er jo en balance mellem hvor flot og hurtigt det skal være så hvis det ikke er hurtigt nok så skru ned for detaljerne og antialias osv.
Avatar billede dbg Juniormester
10. oktober 2012 - 21:32 #2
- "switchable kunne tyde på at det er muligt at skifte skærmkortet."
hvad mener du med at skifte skærmkortet? altså købe et nyt og putte i computeren?

- "Du kan også slå alt det hardware fra du ikke bruger."
Altså du mener at jeg skal gå ind i "Enhedshåndtering" og højreklikke på en hardware og trykke "Deaktiver"?

- "Så kan du downloade http://technet.microsoft.com/ (...) hvor du så kan se hvad programmer du har kørende og hvad de laver også."
Det er vel det samme som "Windows Jobliste" kan er det ikke?
Vil helst ikke installere flere programmer end nødvendigt for det tager alt sammen RAM og CPU.

- "Også i catalyst control center der kan du indstille diverse ting som har betydningen for hvor flot og hurtig grafikken er."
Hvordan kan man indstille bedst catalyst control center så man får maksimum ydeevne? Og hvordan bestemmer man om grafikken skal være flot eller hurtig? Der er mange forskellige ting man kan skrue og dreje på men jeg ved ikke hvilken vej de skal drejes.

tak for hjælpen..
Avatar billede mireigi Novice
10. oktober 2012 - 22:13 #3
Process Explorer er langt mere avanceret end Windows Jobliste. Den viser dig en hel masse mere info du kan bruge til at tune din computer.

Guide til Catalyst:
http://www.tweakguides.com/ATICAT_6.html

Guide til tweaking af diverse spil:
http://tweakguides.com/ (listen er i venstre side)

Og ja, du kan skifte grafikkortet ud, dog vil jeg ikke mene det vil gøre det store. CPU'en er ikke den bedste til laptop-gaming, og med maksimalt 8 Gb RAM, hvoraf dit grafikkort kan bruge ca halvdelen, vil du enten stå med for lidt RAM eller for lille grafikkort.

Mit bud:
Køb en ny bærbar med dedikeret grafikkort, der IKKE deler RAM med resten af systemet, eller sæt grafikkvaliteten i dine spil så langt ned, som du kan holde ud at se på.
Avatar billede dbg Juniormester
10. oktober 2012 - 22:35 #4
- "Process Explorer er langt mere avanceret end Windows Jobliste. Den viser dig en hel masse mere info du kan bruge til at tune din computer."
Hvordan kan jeg bruge den til at tune min computer hvis den bare giver mig information om hvad der er kørende i baggrunden. Er det ikk bedre bare at indstille alle programmerne til IKKE at åbne ved windows startop, så er der ingen programmer som kører i baggrunden.

- "Og ja, du kan skifte grafikkortet ud"
var det det du mente da du nævnte "switchable"? eller snakkede du om noget andet..?

- du fik ikk lige svaret mig på det med hvad du mente med at slå hardware fra.. var det som jeg beskrev?
Avatar billede mireigi Novice
11. oktober 2012 - 00:56 #5
Nu var det ikke mig, der skrev det oprindelige, det var scootergrisen. Men ja, du switchable betyder at det kan skiftes ud.

Din måde med at slå hardware fra, er den rigtige. Jeg vil dog være meget forsigtig med, hvad jeg slår fra. Ved du ikke hvad du laver, risikerer du at skulle gendanne til et tidligere sikkerhedspunkt eller installere Windows igen.

Det følgende er meget teknisk, og nok ikke lige der jeg ville starte. I stedet ville jeg starte med at kigge på den Catalyst guide jeg linkede til.

Windows Jobliste viser dig kun de programmer og tjenester der er vigtige nok til at køre for sig selv. Med Process Explorer kan du se, hvilke programmer og tjenester der er gemt inde bagved.

Et godt eksempel er svchost.exe. Denne tjeneste optræder flere gange på Windows Jobliste, og hver instans bruger forskelligt antal ressourcer. Med Process Explorer kan du se, hvilke programmer og tjenester at hver instans af svchost.exe varetager.

Bad hver instans gemmer sig mellem 1 til 50 programmer og tjenester, og nogle gange mere end det. Blandt disse er fx den tjeneste der sørger for at du har lyd på computeren eller tjenesten der styrer BlueTooth.

Ved hjælp af Process Explorer kan du finde frem til hver enkelt lille ting, og efterfølgende slukke for det, og i nogle tilfælde, forhindre at det starter op.

Bruger du aldrig BlueTooth, er det fx ikke nødvendigt at have den tjeneste kørende. Normalt kan du dog ikke slukke for BlueTooth uden også at slukke for WiFi, men med Process Explorer er det muligt.
Avatar billede dbg Juniormester
12. oktober 2012 - 13:01 #6
hvordan kan jeg vide hvilken hardware jeg kan slå fra?
med hensyn til at jeg skal installere windows forefra gør ingenting da jeg alligevel skal ha det gjort.

Vil gerne lære at bruge det "Process Explore" program.. Hvordan kan man vide hvilke ting man kan slå fra og hvilke man ikke skal pille ved?

og hvor meget mere ydeevne vil det give at slå alt det unødvendige fra?
Avatar billede mireigi Novice
13. oktober 2012 - 13:39 #7
Det er en lang og tidskrævende process at finde ud af, hvad du kan slå fra. Eneste måde er at søge på nettet efter det, og se hvad andre har skrevet om de forskellige tjenester/hardware.
Avatar billede dbg Juniormester
29. juli 2013 - 12:18 #8
jeg fandt en nem løsning.
installer "Razer Game Booster"

det programmet gør er at når man starter spillet slukker den for ALT andet unødvendigt på computeren, og computeren kan derfor bruge alt RAM, CPU og grafikram på spillet istedet for en masse bagrundslort..

man kan selv vælge hvad den skal slå fra, og den kan enda slå explorer.exe fra og lave et virtuelt skrivebord og en masse andet smart..

når man går ud af spillet igen er computeren tilbage som før.