Avatar billede natericonsulting Nybegynder
10. oktober 2012 - 17:28 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Microsoft Dyamics C5

Jeg søger hjælp.
Når jeg har oprettet en varer, hvordan angiver jeg så hvor mange stk jeg har på lager?

er grøn på dette felt.

vh. Natalia
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
10. oktober 2012 - 19:19 #1
Hej Natalia,

Felterne med beholdning (antal på lager) kan du ikke direkte skrive i, disse opdateres af henholdsvis lagerkladde, indkøb (kreditor daglig) og ordre samt projekt , herunder fakturering både simpel faktura og alm. faktura.

Hvis du derfor skal lægge noget på lager kan du gøre det via en indkøbsfaktura eller via lagerkladde.

Lagerkladde finder du under LAGER / DAGLIGT.  Brug evt, denne til at lægge dit startlager ind med. Der er en del tind som du skal være opmærksom på.

Inden du lægger beholdninger ind på lager via lagerkladde, bør du slå bogføring i finans af lagerkladden fra. Dette gøres under LAGER / TILPASNING / PARAMETRE / LAGER . Fjern fluebenet i feltet for 'Bogfør i finans' . Fjernes dette ikke, vil den økonomiske del af din lagertilgang blive bogført i dit finansbogholderi.

Tast derefter din primobeholdning i lagerkladden. Brug 'Lagertype' 'Varekøb'. Dette er med til at sikre, at den kostpris som anvendes, når du sælger varen igen, er korrekt. Dette disdste forudsætter, at din kostprismodel på lagerkortet for varen er sat til 'Sidste køb' ligesom din 'Lagermodel' bør være sat til 'FIFO'.

Når lagerkladden er tastet med dato, type, varenummer , antal og pris (kostpris), kan du kontrollere kladden på knappen 'Check Kladde'.  Hvis den er OK kan kladden bogføres. Efterfølgende kan du se, at feltet på de enkelte varenumre er blevet opdateres med de antal du har bogført. Ligeledes er der dannet en lagerpostering med antal og kostpris.

Med hensyn til at lægge på lager fra Kreditor dagligt via indkøbsfaktura, gælder de samme indstillinger på varen, som angivet ved tilgang via lagerkladde.

Ved kreditor dagligt tastes de enkelte faktura fra varelevereance og varene bogføres på lageret, som varekøb, som en del af opdateringen af kreditorfakturaen.

Håber dette hjælper dig lidt på vej - ellers post et indlæg.

MVH
P. Agger
Avatar billede natericonsulting Nybegynder
10. oktober 2012 - 21:33 #2
Mange tak :-) Jeg prøver lige i morgen, og så finder jeg ud af om det virker. Ellers skriver jeg igen :-)

Vh. Natalia
Avatar billede natericonsulting Nybegynder
11. oktober 2012 - 18:52 #3
Hej igen,

så fik jeg styr på det.

Men lageroptælling siger når jeg laver "Check": Bilag uden for grænser.. hvad betyder det? kan jeg sagtens bogføre alligevel?

vh Natalia
Avatar billede natericonsulting Nybegynder
24. januar 2013 - 17:58 #4
Tak for svar.
Hvordan giver jg dit point`?