Avatar billede hojgaard Nybegynder
09. oktober 2012 - 16:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Gratis OCR SDK

Hej eksperter

Der skulle vel ikke være en, som kender til et gratis OCR SDK til .net 4.5?
Avatar billede moddi100 Seniormester
09. oktober 2012 - 17:48 #2
Tag også et kig på det simple: http://code.google.com/p/tesseract-ocr/
Avatar billede hojgaard Nybegynder
09. oktober 2012 - 18:50 #3
Tak for links tratmenice.

Så vidt jeg kan se, koster SimpleOCR SDK penge.

ABBYY FineReader free er et program - ikke SDK.
Avatar billede hojgaard Nybegynder
09. oktober 2012 - 20:11 #4
moddi100:
Vidste ikke der var en version 3 af Tesseract OCR :)
Fik hentet og kompilet source. Man får kun en exe fil, men det er også brugbart.

Selv om programmet "kører", har jeg opgivet det. Hver gang jeg tester, går programmet ned. Øv.
Avatar billede moddi100 Seniormester
09. oktober 2012 - 20:20 #5
Sikker på det ikke alligevel gør som du ønsker? Output fra programmet gemmes nemlig i en fil. I et gammelt projekt brugte jeg følgende argumenter

tesseract.exe "D:\image.png" "D:\output" "D:\digits"

Hvor D:\image.png er placeringen af din fil (virker sikkert også relativt til den mappe programmet er i). Efter at programmet er kørt oprettes så en fil ved navn D:\output.txt (.txt tilføjes automatisk), og sidst har jeg angivet an den kun skal matche tal.

Filen D:\digits
tessedit_char_whitelist 0123456789
Avatar billede hojgaard Nybegynder
10. oktober 2012 - 08:48 #6
Jeg gav det lige et skud mere. Nu kører det :)
Det var åbenbart tessdata mappen der var problemer med.

Du skulle vel ikke ligge inde med danske data filer (tessdata)?

Lige et spørgsmål mere.
Hvad gør dit 3. parameter (digits)?

Jeg kører sådan her:
tesseract.exe "d:\image.jpg" "output"
Avatar billede moddi100 Seniormester
10. oktober 2012 - 10:30 #7
Jeg har desværre ikke de danske filer, da jeg kun skulle genkende tal. Det tredje parameter gør nemlig netop det, at den i den angivne fil (behøver ikke hedde noget bestemt) angiver de tilladte tegn, altså de tegn jeg ønsker at finde.

Har du en tekst med begrænset mængde tegn, ja så kan du jo angive dem i denne fil.
Avatar billede hojgaard Nybegynder
10. oktober 2012 - 11:00 #8
Smart med det trejde parameter. Så kan man undgå alle de ubrugelige tegn den finder :)

Fandt løsningen på de danske datafiler. Der var åbenbart en fejl i den datafil jeg først hentede. Jeg fandt en anden som virkede.

Smider du ikke et svar :)
Avatar billede moddi100 Seniormester
10. oktober 2012 - 15:31 #9
Super godt at høre, at du fik det til at virke