Avatar billede kroning Nybegynder
08. oktober 2012 - 20:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Stærkstrøms mortor styring

Er ikke sikker på at eksperten har en kategori til dette så jeg prøver her.

Jeg har en stærkstrøms motor som jeg skal kunne styre så jeg kan få den til at kører den ene vej, den anden vej eller være stoppet.

Har taget disse billeder:
http://kroning.dk/img2.jpg
http://kroning.dk/img1.jpg

Så det jeg har brug for et et eller flere relæer der er beregnet til dette, jeg forestiller mig et relæ hvor jeg sender 12V eller 24V ind et sted for at få motoren til at kører den ene vej og 12V eller 24V ind et andet sted for at få den til at kører den anden vej?
Avatar billede finb Ekspert
08. oktober 2012 - 22:35 #1
Vekselstrøm ?
finb
Avatar billede kroning Nybegynder
08. oktober 2012 - 22:54 #2
Ja
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. oktober 2012 - 22:25 #3
Hej.

  Alt afhængig at hvor stor en startstrøm, du kan tillade dig, skal den kobles i stjerne eller trekant (400V). Du kan styre retning på den ved ganske enkelt at bytte rundt på to af faserne.
Men lad det være helt klart: Med mindre to er MEGET sikker på, hvad du laver, er det ikke noget, du skal rode videre med; så lad hellere en elektrikker kable den op for dig med en lille relæ-styring foran - så slipper du for at blive slået ihjel før weekenden. ;-)

De bedste hilsner
Avatar billede Skumlos Nybegynder
10. oktober 2012 - 14:25 #4
Ellers find en billig frekvensomformer. De har ofte terminaler til styring af dette, selvom prisen nok er over hvad du lige forventer...
Avatar billede Skumlos Nybegynder
10. oktober 2012 - 14:26 #5
En som denne kan i hvert fald klare den motor:
http://www.999inverters.com/omron-jx-jxab004-ef

Men det er self. stadig 1000 dask...
Avatar billede Axeltek Nybegynder
10. oktober 2012 - 22:07 #6
Den motor du har taget billede af kan sagtens tåle at få koblet direkte strøm til. Altså ingen softstart eller frekvensomformer nødvendig. Medmindre du ønsker at kunne regulere omdrejningstallet.
  Det er en fin ide med 2 rele. Men istedet for at have eet rele til at få motor til at køre een vej, og eet andet rele til at få motor til at køre den anden vej.  Ja så er det bedre at have eet rele til at få motor til at køre (Tænder alle tre faser) Og et andet rele til at bytte to af faserne. Så vil det andet reles position bestemme om din motor kører højre om eller venstre om.
Og så slipper du for at springe sikringen hvis begge rele bliver tændt på samme tid.  Det vil ellers give en kortslutning hvis rele er koblet som du først nævner.
  Men det er korrekt som der allerede er sagt, at det ikke er ufarligt at pille ved 400 volt, hvis man ikke er uddannet til det. En elektrikker kan hurtigt lave en boks til dig med de rigtige rele inden i.

Mvh  Axeltek.
Avatar billede kroning Nybegynder
11. oktober 2012 - 23:58 #7
Tak for svarene, jeg vil snakke med en elektriker og vender så tilbage.
Avatar billede kroning Nybegynder
08. maj 2013 - 18:15 #8
Beklager forsinkelsen men nu er det afgjort at jeg skal have det lavet.

Tak for indput, Axeltek vil du smide et svar.

Jeg har brug for nogle relæer men jeg opretter et nyt spørgsmål til dette.
Avatar billede Axeltek Nybegynder
10. maj 2013 - 21:24 #9
Hej. Håber du får det til at virke. mvh Axeltek.