Avatar billede Kluddermor Juniormester
07. oktober 2012 - 15:57 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

WTF Norton Ghost 15! Computer helt i dammen under backup.

Undskyld mit valg af forkortelse.

Jeg var lige blevet færdig med at opsætte en PC og ville lave ghost image af hele systemet.
1 kingston SSD 64Gb
1 WD 500 Gb sata disk
I alt er der ca 120 Gb data fordelt på 4 drev, hvoraf de 2 er dem win7 selv afsætter til systemet.

Jeg har lavet en Ghost15 custom bootdisc, med drivere der passer til enhederne. Derefter bootet op i Ghost boot miljø. (Den havde en del problemer og hang under indlæsning af bootdisc ca hver anden gang jeg testede)
NÅ men jeg fik sat den igang med at lave ghost image af alle 4 drev over til en 3. sata disc jeg havde sat til bundkortet.
Efter ca 1 time stod den stadig på 0% udførelse, men jeg kunne se den arbejdede.
Så gik den helt i stå og kom med blå skærm. Derefter ville PC'en slet ikke starte op. Der var rod i bootrækkefølgen og da jeg fik den tilbage på at boote fra SSD'en, så var der læsefejl. Efter 3 forsøg med reperation via win7 DVD'en fik jeg endelig liv i den igen.

Men hvad er gået galt? Har jeg bare været uheldig eller er backup meget stressende for en SSD? (Sikkert dumt spørgsmål som jeg burde kende svaret på)

Jeg tør næsten ikke lave et nyt forsøg på at lave et image.
Avatar billede thov Forsker
07. oktober 2012 - 16:47 #1
Underlig opførsel som er svær at forklare.
Men prøv med Easeus i stedet for Ghost.
http://www.todo-backup.com/products/home/download.htm

Programmet er gratis og har aldrig voldt mig problemer :-)
Avatar billede Kluddermor Juniormester
07. oktober 2012 - 19:57 #2
Jeg fik googlet mig frem til at mange har problemer med at lave fungerende image af win7.
Dog plejer problemerne først at opstå når man har lagt sit image på en PC og vil boote op for første gang med det nye image.
Der var mange der havde præcis samme række fejlmeddelelser og brugte win7 repair for at løse det.

Jeg har lige betalt for 9 stk. Norton ghost 15 licenser. Så det bliver det jeg bruger desværre.

Er det samme resultat at lave ghost image i win7 miljøet via Ghostprogrammets wizard, som hvis man laver ghost image fra en ghost boot disc? Altså: bliver det en identisk kopi af HDD selvom win7 kører?
Avatar billede thov Forsker
08. oktober 2012 - 01:06 #3
Ja, du kan sagtens oprette et image af systemdrevet, mens Ghost kører på det samme system.

Der er ingen grund til at boote fra CD eller USB dongle.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
08. oktober 2012 - 14:16 #4
OK. Det lykkedes mig at lave et fungerende image mens win7 kører.

Ghost 15 Boot disc'en crasher hele tiden, både når jeg prøver fra USB-nøgle og fra CD. Er det noget møj de har programmeret?
Avatar billede thov Forsker
09. oktober 2012 - 00:27 #5
Om det er noget gylle Symantec har lavet ?
Næppe - ellers var det nok rettet.

Ghost har jeg ikke brugt siden version 3.0, for gratisprogrammerne klarer fint jobbet, også ved boot fra CD.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
11. oktober 2012 - 18:12 #6
Når jeg bruger Norton ghost 15 boot cd (eller fra USB) og vælger at lave en "cold backup" så holder programmet op med at virke lige så snart jeg har valgt funktionen "backup". Har prøvet på flere forskellige computere. Dog med ens hardware. Dette sker ikke hvis jeg booter ghost softwaren op på en maskine med tomme harddiske.
Er det win7 der forhindrer det i at virke?
Avatar billede thov Forsker
12. oktober 2012 - 02:09 #7
Avatar billede Kluddermor Juniormester
12. oktober 2012 - 08:39 #8
Ja det er den nyeste version.
Jeg har googlet mig til, at flere har problemer med cold backup. Men jeg har ikke fundet nogle, der har løsningen.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
21. oktober 2012 - 20:19 #9
Jeg lukker spørgsmålet her uden at være helt afklaret.

Prøvede en gang mere at lave cold backup med Norton ghost 15, og med samme resultat:
Backup hænger ved 0%
Blå skærm
Bios kan ikke finde min SSD og derved ikke boote.
Efter talrige forsøg lykkes det at få SSD tilbage og PC bootet op og rettet BIOS tilbage til rigtig bootrækkefølge.

Må skrive til Norton support.
Jeg prøver Easeus en af dagene.

Smid svar Thov for point som tak for forsøg på hjælp.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
21. oktober 2012 - 21:29 #10
Jeg fik kigget på Easeus allerede.
På den boot disk man kan lave, er backup funktionen ikke valgbar. Jeg kan vælge recovery og at klone diske eller partitioner. Ved kloning skal jeg vælge hver enkelt disk. Har ikke prøvet det endnu, da jeg ikke ved om jeg får det samme resultat som ved backup.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
26. oktober 2012 - 20:05 #11
Kloning af disk virkede nogenlunde med easeus.  Men ikke uden opstartsproblemer, som dog let kunne løses med win7 startreparation.

Nu har jeg købt paragon backup and recovery 12 og det virker indtil videre upåklageligt både til cold backup og efterfølgende restore.