Avatar billede noex Nybegynder
07. oktober 2012 - 12:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til datoformel - hvis celleværdi er mindre end dags dato skal bestemt værdi vises

Jeg vedligeholder en liste over kursusdeltagere. Se opdaterer data i kolonne A og B. Værdierne i kolonnerne C-F beregnes.

Jeg ønsker at opdatere formlerne i kolonnerne C, E og F.

Jeg ønsker, at der i disse kolonner skrives værdien "Afventer", hvis værdien i kolonne A er < dags dato.

Sagt på en anden måde: hvis kursisten endnu ikke er begyndt på kurset, skal der stå "afventer" i alle de beregnede celler.

Hvordan gør man det? ;-)

Jeg har placeret fil her: http://gupl.dk/685639/
Avatar billede bernhardtjessen Nybegynder
07. oktober 2012 - 12:51 #1
=HVIS(OG(ER.TAL(A6);A6<=IDAG();B6>=IDAG());1+(IDAG()-A6);"Afsluttet")

Jeg går ud fra, at du mener, at datoen skal være større end eller lig med - altså at datoen ligger ud i fremtiden og at det derfor venter
Avatar billede noex Nybegynder
07. oktober 2012 - 13:02 #2
@bernhardtjessen: Ja, du har ret. Beklager! ;-)
Avatar billede bernhardtjessen Nybegynder
07. oktober 2012 - 13:45 #3
Virker den`med den formel, jeg har sat ind (i række 6)
Avatar billede noex Nybegynder
07. oktober 2012 - 15:12 #4
@bernhardtjessen: Ikke forstået?

I dit svar kl. 12:51:42 indsætter du en formlen:

=HVIS(OG(ER.TAL(A6);A6<=IDAG();B6>=IDAG());1+(IDAG()-A6);"Afsluttet")

Ovenstående er identisk med den formel, som jeg allerede har i regnearket (http://gupl.dk/685639), se celle C6.

Misforstår/overser jeg mon noget i dit svar?
Avatar billede bernhardtjessen Nybegynder
07. oktober 2012 - 16:41 #5
Jeg har sat en hvis-funktion ekstra ind
Avatar billede bernhardtjessen Nybegynder
07. oktober 2012 - 17:16 #6
=HVIS(A5>=IDAG();"AFVENTER";HVIS(OG(ER.TAL(A5);A5<=IDAG();B5>=IDAG());1+(IDAG()-A5);"Afsluttet"))

Det var vist ikke det, jeg satte ind tidligere
Avatar billede noex Nybegynder
07. oktober 2012 - 17:50 #7
@bernhardtjessen: ok, jeg forstår. Hurra! Formlen virker. Fedt! Så er der styr på formlen i kolonne C, og så mangler der bare formlerne i kolonne E og F.
Avatar billede bernhardtjessen Nybegynder
07. oktober 2012 - 18:02 #8
Kolonne E
=HVIS(A5>=IDAG();"AFVENTER";HVIS(ER.TAL(C5);1+HELTAL(C5/7);"Afsluttet"))

Kolonne F

=HVIS(A5>=IDAG();"AFVENTER";HVIS(ER.TAL(D5);HELTAL(D5/7);"Afsluttet"))
Avatar billede noex Nybegynder
07. oktober 2012 - 19:05 #9
Tusind tak for din hjælp! Din hjælp er virkelig påskønnet!

Jeg har flyttet formlerne til et større regneark, hvorfor kolonnerne nu hedder noget andet. Jeg er med din hjælp nu endt med disse tre formler:

Kolonne J
=HVIS(H42>=IDAG();"Afventer";HVIS(OG(ER.TAL(H42);A42<=IDAG();I42>=IDAG());1+(IDAG()-H42);"Afsluttet"))

Kolonne L
=HVIS(H42>=IDAG();"Afventer";HVIS(ER.TAL(J42);1+HELTAL(J42/7);"Afsluttet"))

Kolonne M
=HVIS(H42>=IDAG();"Afventer";HVIS(ER.TAL(K42);HELTAL(K42/7);"Afsluttet"))

Jeg kan se endnu et behov, idet jeg gerne vil have teksten "Afventer" vist, hvis "Kursusplan - startdato"-cellen er tom.

Derfor har jeg oprettet dette spørgsmål. Håber at du har lyst til at hjælpe med den også!? ;-)

http://www.eksperten.dk/spm/970149