Avatar billede Kluddermor Juniormester
03. oktober 2012 - 09:42 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Sysprep, win7 og ghost

(genoptaget i ny form, da forrige tråd gik lidt død)

Jeg har læst lidt om sysprep men er lidt i tvivl om hvor omstændigt jeg behøver gøre det.

Jeg skal have opsat 9 PC'ere så de er helt ens. Hardware er identisk på dem alle og de skal alle køre win7 64bit + diverse software

Nu har jeg lavet 1 maskine præcis som jeg vil have dem alle 9 til at være. Kan jeg så gøre følgende?

1. Køre sysprep på den færdige maskine med OOBE og generalize valgt og slukke den.
2. Genstarte med en Norton ghost boot disc og lave et image af maskinen til et netværksdrev.
3. Distribuere ghost imaget til de andre identiske maskiner
4. Starte PC'erne op og aktivere win7 med de tilhørende nøgler på hver enkelt maskine.
5. Opsætte arbejdsgruppe osv.

Hvor mange af mine indstillinger forsvinder efter jeg har kørt sysprep?
Jeg vil jo gerne beholde de brugerkonti jeg har sat op.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. oktober 2012 - 09:51 #1
Hej.

  SysPrep er KUN beregnet til OS-udrulning, og tager ikke højde for installerede applikationer. Det må derfor blive et meget stort "måske", der kun kan efterprøves med en reel test. Jeg tvivler umiddelbart på at det vil fungere efter hensigten, men igen, det afhænger meget af, hvordan applikationerne opfører sig.

De bedste hilsner
Avatar billede Kluddermor Juniormester
03. oktober 2012 - 11:01 #2
Der var bare flere "steder" på nettet, der indikerede at SysPrep er løsningen, selvom der er andet software på.
Men jeg kunne ikke finde nogle steder, hvor proceduren blev beskrevet for mit scenarie, hvor jeg skal have identisk softwareopsætning på identisk hardware.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. oktober 2012 - 11:50 #3
Joh, du kan prøve at gå på jagt efter et værktøj, der hedder NewSID (Microsoft supporterer det desværre ikke længere, da de mener at man netop ikke cloner en PC med applikationer på - kun med OS). NewSID generer, som navnet siger, er nyt SID til maskinen = ny identitet i forhold til de andre.
Avatar billede Nereos Nybegynder
03. oktober 2012 - 12:40 #4
Problemet med at klone en Windows installation er, som #3 også nævner noget om, Windows installationens SID = Security Identifier.

Når Windows bliver installeret laver den sit SID, derfor kan du ikke klone den her for så får alle computere samme SID og det kan give store problemer hvis de skal på samme netværk (TRO MIG - BEEN THERE!)

Derfor er den eneste mulighed som du også selv nævner Sysprep MED generalize. Problemet er så bare at alle programmer og indstillinger forsvinder.
Avatar billede Nereos Nybegynder
03. oktober 2012 - 13:02 #5
Jeg vil dog lige komme med en rettelse, hvis de "bare" skal på almindelig netværk og IKKE dele filer med hinanden eller i domæne så er SID normalt ikke noget problem.
Så springer du bare sysprep over og ghoster med det samme.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. oktober 2012 - 17:17 #6
Find nu bare NewSID og kør den for alle tilfældes skyld, så er du sikker. Den genererer et unikt SID til hver maskine og du slipper for at spekulere på om de kan dele filer, printere, kaffekopper eller morgenavis. ;-)
Avatar billede Spotgun Seniormester
03. oktober 2012 - 17:32 #7
Læs nedenstående artikel. Den giver et godt indblik i hvordan Sysprep fungerer og hvorfor man netop ikke bør benytte NewSID nu om dage.

http://blogs.technet.com/b/markrussinovich/archive/2009/11/03/3291024.aspx
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. oktober 2012 - 18:45 #8
SpotGun: Enhver sysadm ved vist at den er udgået, men til det der helt konkret spørges til her, nemlig en færdigopsat PC, er den ikke desto mindre stadig ideel.
Avatar billede Spotgun Seniormester
03. oktober 2012 - 18:59 #9
Nej, Sysprep er det rigtige valg når det er Windows 7 der skal rulles ud, og Sysprep fungerer nu ganske fint, selvom der er andre applikationer installeret.

NewSID vil jeg kun bruge hvis der var tale om udrulning af XP.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
03. oktober 2012 - 20:23 #10
Fedt med debat. Men jeg kan se at vi havner mellem to stole.
Der må da være en løsning på mit problem. Hvad gør feks en netcafe eller virksomhed med 40 ens maskiner og en masse ens software installeret? De sidder vel ikke og installerer software på hver enkelt maskine fra bunden?
Kan man ikke få sysprep til kun at nulstille produktnøgle og SID? Jeg så at der var noget med nogle "answer" filer i sysprep, men så begyndte det at blive langhåret og kræve en doktorgrad.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. oktober 2012 - 20:30 #11
Hos os udruller vi et "golden image" til nye maskiner fra en MS-SCCM server, hvor de applikationer, der er individuelle, skubbes ud efterfølgende, baseret på group policies og SCCM'en.
Avatar billede Spotgun Seniormester
03. oktober 2012 - 20:33 #12
Det findes flere forskellige deployment løsninger, som kan bruges hvis der er flere maskiner involveret, eller hvis maskinerne ikke nødvendigvis er ens.

Microsoft har f.eks. nogle gratis værktøjer som kan bruges til udrulning af OS og applikationer (egne + tredjeparts). F.eks. Windows Deployment Server evt. i kombination med Microsoft Deployment Toolkit. Dog syntes jeg det er overkill at sætte en deployment server op i dit tilfælde, hvor du kun skal konfigurere ni maskiner. Her burde Sysprep og Ghost være rigeligt fint.

Mht. nulstilling af produktnøgle, så kan du skifte produktnøgle direkte i Windows 7 (under egenskaber for computer). Det kan også lade sig gøre på de nyere Office pakker. Der kan naturligvis være andre applikationer hvor det ikke lige kan lade sig gøre, men her vil du typisk stå i samme situation hvis man vælger en anden deployment løsning.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
03. oktober 2012 - 20:40 #13
Fik læst spotguns link.
Der står en masse om, at enslyddende SIDs ikke er noget problem.
Jeg bliver i tvivl om, om sysprep er nødvendig i det hele taget.

Kan jeg clone computer 1 til de andre maskiner og derefter ændre win7 produktnøglen og skifte computernavn, så de er forskellige på netværket? Dette kunne lade sig gøre med win xp. Men læste et sted, at sådan kan man ikke bare gøre med win7
Avatar billede Kluddermor Juniormester
03. oktober 2012 - 20:50 #14
Det er ni maskiner på et fritidshjem, der har win7 og derudover en masse spil installeret. Men det tager en krig at opsætte alle spil og Windows brugerfladen så den er mere børnevenlig og pilfinger sikker. Ca 6 timer pr maskine.
De er alle på samme netværk så børnene bla kan spille minecraft over LAN. :)

Så ved ikke om sysprep ødelægger mine opsætninger.
Avatar billede WallyR73 Nybegynder
04. oktober 2012 - 00:54 #15
Skal maskinerne ikke køre i et AD, så er der ikke de store problemer med samme SID på Windows.

Du kan installere og sætte dit image op så rulle det ud på de forskellige maskiner, hvorefter du så indtaster produktnøgle og aktiverer Windows.
Dette gøres ved at højreklikke på Computer i startmenuen og så vælge Egenskaber.
Nederst på siden kan du så indtaste produktnøgle og aktivere.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
04. oktober 2012 - 20:02 #16
@wallyr73: hvad er AD?
De skal bare kunne tllgå internet, udveksle filer med hinanden og spille multiplayer spil over LAN.
Avatar billede WallyR73 Nybegynder
06. oktober 2012 - 15:38 #17
AD er Active Directory.
Det er Microsoft navn for en centraliseret styring af computere på et netværk, også kaldet et domæne.

Det lyder ikke som om du skal have dem i domæne og så skulle der ikke være nogen problemer.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
06. oktober 2012 - 19:49 #18
Tak for kommentarer alle sammen. Jeg prøvede at køre en test, men Norton ghost 15 gik i sort allerede under boot af cd'en. Skal lige løse det problem og så vender jeg tilbage med hvad der virkede og point.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
12. oktober 2012 - 11:35 #19
Jeg er stadig i gang med at løse mine problemer med Norton Ghost 15. Så har ikke lige svar på hvad der virker endnu.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
21. oktober 2012 - 20:30 #20
Norton ghost 15 kan jeg ikke få til at virke med cold backup. Den hænger ved 0% backup og får min SSD til ikke at kunne boote længere. Ikke engang BIOS kan finde den. Det lykkes dog efter talrige forsøg at få min PC tilbage som den var.

Derfor kan jeg ikke helt afprøve om løsningerne virker.
Dog har jeg fundet ud af, at man sagtens kan køre sysprep uden at miste alle mine indstillinger.
Jeg vælger OOBE og IKKE generaliser. Når PC genstarter skal jeg indtaste produktnøgle og oprette en brugerkonto. Den gamle brugerkonto er der stadig og jeg kan slette den nyoprettede med det samme og derved er alle mine indstillinger som før sysprep.

Men jeg har ikke fået testet om det virker med flere ghostede maskiner i samme netværk, eftersom Norton bare ikke vil virke. Men det går jeg næsten ud fra at det gør, når sysprep har været inde over og nulstille SID og win7 produktnøgle.

Om man kan springe sysprep over og bare køre med ens image på flere maskiner kan jeg ikke teste, men når jeg har fået et eller andet ghostsoftware til at virke, så bruger jeg bare sysprep på maskinerne efter jeg har lagt image på. Det tager kun 5 min pr maskine. Så burde jeg være sikker.

Smid svar dem der vil have point som tak for hjælpen.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
26. oktober 2012 - 20:00 #21
Ingen der vil have point?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. november 2012 - 20:41 #22
Dem har du jo tildelt dig selv?!?
Avatar billede Kluddermor Juniormester
08. august 2013 - 21:34 #23
@CRKrogh
Jeg lukkede tråden, da ingen havde svaret for point efter 5 dage. Hvis der er nogle der føler sig snydt, så opretter jeg gerne tråd med point.