Avatar billede dkclajen Juniormester
01. oktober 2012 - 10:05 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

FTP Server opsætning

Hej.

Jeg har en netværks harddisk som jeg gerne vil tilgå via FTP.
Prøver jeg at tilgå den med intern IP på eget netværk har jeg ingen problemer.

Men når jeg prøver andet steds kan jeg ikke tilgå den, port 21 er åben på min router.

Nogen som har et forslag til hvad jeg mangler at gøre?
Avatar billede The_Buzz Novice
01. oktober 2012 - 10:09 #1
Hvilken router er det?

Du skal nok ind og lave en mapping så den redirecter til det lokale IP
Avatar billede .zeke Nybegynder
01. oktober 2012 - 10:21 #2
Enig, du skal have forwarded din routers port 21 til at gå til din interne FTP (din NAS), ellers vil den bare stoppe ved routeren.

Og den IP du tilgår udefra skal selvfølgelig være din eksterne IP.

Du skal ind i din router og configurere port forwarding :)
Avatar billede dkclajen Juniormester
01. oktober 2012 - 10:40 #3
single Port forwarding på min router er sat til port 21 på ip 192.168.0.110

Min router er en Linksys Cisco E3200

Og det er min eksterne ip jeg bruger. ;)

Den popper op med brugernavn og password men vil ikke godtage det, så det kunne godt se ud om om det er selve routeren jeg prøver at tilgå. :(
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. oktober 2012 - 12:55 #4
Hvis det er routeren, der prompter dig for kreditiver, fungerer din portforwarding ikke. Der er ikke et flueben, du har overset?
Avatar billede dkclajen Juniormester
03. oktober 2012 - 18:30 #5
CRKrogh -> Det er jo selvfølgelig en mulighed jeg ikke kan udelukke 100%

Men jeg prøvet lige for sjov og se om jeg kunne få adgang til selve routeren fra en ekstern, og jeg kommer sandelig også frem til min startside hvor jeg plejer at skrive min kode. MEN, ekstern fra vil den ikke give mig adgang selvom det naturligvis er den rigtige kode.

Kunne der være en mulighed for at der er et sted man lige skal sige god for at routeren giver grønt lys for lukke igenne til min ftp-server?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. oktober 2012 - 18:58 #6
Jeg lurede lige lidt på manualen til din router, men synes nu det ligner min egen meget (WRT-320N). Hvad har du valgt under [Protokol] og er [Intern]=[Ekstern]?
Avatar billede dkclajen Juniormester
03. oktober 2012 - 20:36 #7
Der blev jeg desværre lige hægtet af? hvor skal jeg kigge efter det omtalte?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. oktober 2012 - 20:43 #8
Inde på fanebladet hvor du opsætter port forwarding. På min har den et foroven, der hedder "Programmer og spil" og så der under et, der hedder "Viderestilling af en enkelt port". Her er der så defineret en linie for hver port eller portinterval, der skal forwardes.
Avatar billede dkclajen Juniormester
03. oktober 2012 - 20:51 #9
Jeg har den der hedder Applications & Gaming som du nævner, der under har jeg så "single port forwarding" og "Port range forwarding" og "Port Range Triggering" og har prøvet under dem alle 3 at åbne for port 21 til min netværks harddisk.

Under "single port forwarding"
External port = 21
Internal port = 21
Protocol = Both
To IP Address = 192.168.0.110
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. oktober 2012 - 21:34 #10
Ja, umiddelbart ser det jo fint ud. På WRT-320N'eren er der så også en checkbox ude i højre side, hvor man kan så hver enkelt regel (altså linie) til eller fra?
Avatar billede dkclajen Juniormester
03. oktober 2012 - 22:18 #11
Jep, det har jeg også, og der er også sat et flueben i.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. oktober 2012 - 22:23 #12
Ja, så bør tingene jo stå rigtigt. Har du evt. en lille webserver, du kan lave en simpel test af forwarding til? Alternativt kan du jo prøve at connecte med telnet og se, hvad svar du får?
Avatar billede hea_dk Nybegynder
04. oktober 2012 - 21:16 #13
hey

køre du ftp aktiv eller passiv ?
vis du køre ftp aktiv skal du også open port 20 til at blive forward til din ftp serven :)

btw til at test om dine port er open https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2 er en god hjemme side
Avatar billede lclemens Nybegynder
04. oktober 2012 - 21:21 #14
At port 20 skal forwardes er en myte. Den bruges som afsenderport i aktiv tilstand. Den skal derfor ikke forwardes.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. oktober 2012 - 21:31 #15
Præcis. Og da det jo tilsyneladende er noget helt andet, der svarer på port 21, kunne det jo netop være interessant at lave en tilsvarende mapning til en anden port (f.eks. 80) til en anden enhed, blot for at få bekræftet at forwarding rent faktisk fungerer efter hensigten.
Avatar billede dkclajen Juniormester
13. december 2012 - 08:16 #16
Port 20 er også testet. så lukker her nu.