Avatar billede -Munken- Nybegynder
27. september 2012 - 15:49 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

Windows Server DataCenter 2012 OEM - Aktivering af Windows Server 2009 R2

Er nu nået til det punkt, hvor de sidste hår på hovedet er grå, og næste stop bliver at hive dem ud.

Senario: Har en fysisk server kørende med 2 CPU, VMware EXSi 4.1

Ønske: At køre 15 virtuelle maskiner på denne VMware server.

Indkøb: Windows Server Datacenter 2012 OEM.
Virtuelle Maskiner: Windows Server 2008 R2

Jeg har min ESXi server som køre version V. 4.1.
På denne ønsker jeg at køre 15 virtuelle maskiner med Server 2008 R2, og jeg har derfor indkøbt en Server Datacenter 2012 OEM licens.

Grundet at det er VMware 4.1 kan jeg IKKE installere Server 2012 på den.

Jeg installere derfor blot Server 2008 R2 OEM som en virtuel maskine, og prøver at aktivere denne med min Datacenter licens fra 2012, men dette vil på ingen måder accepteres.

Hvad er det helt præcis der skal til, for at dette vil gå op i en højere enhed?

Hvordan gør jeg det således, at jeg kan køre med det antal virtuelle Server 2008R2 på min ESXi server, når jeg nu har købt Server Datacenter 2012 licensen?

Nogle som kan hjælpe mig i dette problem?

---
Har haft snakket med Microsoft, og efter at være blevet kastet rundt imellem forskellige afdelinger, så har jeg fået af vide (3 gange) at jeg godt kan, men ingen kan forklare mig hvor det går galt, uden at jeg har en service aftale.
---

Munken.
Avatar billede KHHP Juniormester
27. september 2012 - 15:58 #1
Godt nok påstår Microsoft at det kan lade sig gøre, men har du forsøgt at opdatere til ESXi 5 i stedet for? Det skulle jo gerne køre med nyeste version af vmware's systemer, ligesom Fusion 5 og Workstation 9. Ved at Windows 8/Windows 2012 ikke kunne installeres i Workstation 7/Fusion 3 pga.  nogle funktioner som ikke helt ville fungere sammen med den nye version af windows.
Avatar billede -Munken- Nybegynder
27. september 2012 - 16:06 #2
Hej KHHP

Det vil på kræve en opgraderingslicens til ESXi 4.1 for at kunne gå til 5.1
Så indtil videre er den tanke ikke interessant for mig.

Det er mere, i hvordan ledes jeg får aktiveret mine Server 2008R2 produkter nu hvor jeg har købt en Server Datacenter 2012 licens som tillader uendelige virtuelle maskiner.

Munken.
Avatar billede gorgemuld Nybegynder
28. september 2012 - 14:26 #3
Hej Munk..
Normalt kan du ikke installere nogen OEM versioner virtuelt.. OEM er for fysisk hardware alene.
Avatar billede Maarum Nybegynder
16. oktober 2012 - 15:12 #4
Hej,

Du skal kontakte Microsoft Product Activation Service telefonisk og fortælle, at du ønsker at downgrade din Windows Server 2012 Datacenter OEM. De vil så guide dig videre!

http://support.microsoft.com/kb/950929
Avatar billede kingpindk Nybegynder
17. oktober 2012 - 15:49 #5
Det kræver vel at du installerer din windows server 2012 Datacenter som en fysisk host for at du kan udnytte licensfordelene, ellers skal du til at neste din hyper-V server på en ESXi med performance nedgang til følge.

Ang. licensen, så tillader datacenter ed. at du kan køre et uendeligt antal Virtuelle maskiner på din hyper-V host, men du skal stadig betale en Licens for hver enkelt server. Så hvis du vil køre med ESXi som host platform ser jeg ikke nogen grund til at købe en 2012 datacenter licens.
Avatar billede -Munken- Nybegynder
18. oktober 2012 - 22:05 #6
Hej alle

Grundet det store problem som dette har givet mig, er det blevet besluttet at ændre tankegangen, og derfor er VMware blevet udskiftet med Datacenter 2012 og HyperV.

Dette fjernede alle problemer, så nu er alle glade igen, og jeg har næsten fået hår tilbage på hovedet :-)

Da jeg ikke helt ved hvem af Jer, som skal have pointsne, så har jeg delt dem (hvis dette egentligt er muligt)

M.
Avatar billede Maarum Nybegynder
19. oktober 2012 - 09:01 #7
Windows Server 2012 Datacenter OEM giver samme ubegrændset rettigheder til virtuelle guests om ikke-OEM versionen.
Avatar billede Maarum Nybegynder
19. oktober 2012 - 09:14 #8
Dette er altså ikke korrekt. Windows Server 2012 datacenter giver UBEGRÆNDSET adgang til OS guests på den fysiske server licensen er købt til. Og du kan i øvrigt downgrade fridt.

http://download.microsoft.com/download/0/4/B/04BD0EB1-42FE-488B-919F-3981EF9B2101/WS2012_Licensing-Pricing_Datasheet.pdf